Marjojen poimiminen kakusta johtaa hämminkiin.
Tavallaan hyvä suomennos sen vuoksi että näemmä sitten hindulaisuus pitää eklektisyyttä 'marjojen poimimisena kakusta' eli negatiivisena ja ei-suositeltavana asiana.
Toisaalta kiistän kokonaan sen käsityksen että eklektisyys on välttämättä ollenkaan marjojen poimimista kakusta. Olen itse nimenomaan tunnustuksellinen eklektikko - siitä nimimerkkinikin - mutta se ei todellakaan tarkoita marjojen poimimista kakusta vaan oman intuition ja sisältä löytyvän jumalan kipinän äänen seuraamista siinä, mikä on juuri minun hengellisyydelleni tarpeellista.
Minunkin maailmankatsomuksessani on asioita, jotka eivät todellakaan ole mitään marjoja kakusta, vaan pikemminkin jotain mitä ilman olisi tietyssä mielessä paljon mukavampaa olla...
Tietysti sitten jos eklektisyys ei kumpua sisältä intuitiosta ja korkeimman minän äänestä, vaan on puhtaasti älyn tuotosta, saattaa maailmankatsomus muodostua marjat kakusta -tyyppisesti. Se on kuitenkin sitten kovin erilaista eklektisyyttä kuin se mitä itse harrastan ja minkä Kryon-kanavoinnit (sori nyt tästä taas, olen parhaillaan kuitenkin kääntämässä taas yhtä Kryon-kanavointia jossa puhutaan mm. tästä) sanovat olevan uuden ajan hengellisyyden muoto.
Toisaalta eklektisyys on suuri uhka mille tahansa hierarkkiselle ja dogmaattiselle järjestäytyneelle uskontokunnalle, eipä siis juuri ihmetytä se että ne ovat nimenomaan ne tahot jotka yleensä heittävät tuota marjat kakusta /rusinat pullasta -argumenttia.
Hengellisyys on minusta kuin mittatilauskenkä: Jokainen tarvitsee omansa. Toisen ihmisen mittatilauskenkään käytettäessä tulee sitten useimmiten hengellisiä känsiä ja vaivasenluita, tai jopa koko hengellinen selkäranka voi kipeytyä vääränlaisen jalkineen vuoksi. Yksi tietty dogma sopii vain sille, joka on tismalleen samanlainen kuin tuon dogman luoja... Mikä on tämän todennäköisyys, varsinkin kun valtavirtadogmat planeetallamme on rakennettu aikana, jona ihmisten maailmankuva oli tavattoman erilainen kuin nykyisin, energiat olivat PALJON matalammalla eikä vielä ollut mahdollista edes siirtyä karmajärjestelmästä kanssaluomiseen?