Onkohan noiden kaikkien kuuden mh-bakteerin saanti taattu ruo'itse? (Streptokokki ei liene mh-bakteeri...)
Monet streptokokit ovat yleisiä juustolabakteereja joita kutsutaan myös laktokokeiksi, esim. streptococcus lactus. Kefiirissä on monenlaista mikrobia, koska siinä on sekä niitä jotka hapattavat maitoa ja sitten niitä, jotka rakentavat niitä kefiirijyväsiä koko mikrobiporukan asunnoksi. Niillä jyväsillä (joita suomessa siis sieneksi kutsutaan) on myös ihan omat terveysvaikutuksensa. Kyseessä on monimutkainen symbioosissa elävä porukka.
Tässä kefiirin tyypilliset lactobacillukset, neljä samaa löytyy mitä on kaupallisessa valmisteessa josta kirjoitit ja sitten vielä aika monta muuta lisää:
Lactobacillus acidophilusLb. brevis [Possibly now Lb. kefiri]
Lb. casei subsp. caseiLb. casei subsp. rhamnosusLb. paracasei subsp. paracasei
Lb. fermentum
Lb. cellobiosus
Lb. delbrueckii subsp. bulgaricus
Lb. delbrueckii subsp. lactis
Lb. fructivorans
Lb. helveticus subsp. lactis
Lb. hilgardii
Lb. helveticus
Lb. kefiri
Lb. kefiranofaciens subsp. kefirgranum
Lb. kefiranofaciens subsp. kefiranofaciens
Lb. parakefiri
Lb. plantarumMinä saan taatusti riittävästi ravinnon bakteereja, koska käytän noin 0,4 litraa kotona kyytön luomusta raakamaidosta tehtyä kefiiriä päivässä. Eli kun desissä on se 300 miljardia bakteeria niin saan 12 000 miljardia päivässä ihan pelkästään kefiiristä. Siihen sitten vielä ajoittain syöty hapankaali päälle. Mutta ihan kenelle vaan riittäisi varmaan se pari unssia (noin 60 g) pastöroimatonta kotimaista hapankaalia päivässä, niin sittenpä ei tarvitse erikseen maksaa kaupallisesta valmisteesta.
Itse lähellä tuotetut tuoreet asiat ovat yleensä hyödyllisempiä kuin jostain kaukaa kotoisin olevat jotka on tavalla tai toisella prosessoitu (esim. pakastekuivattu). Eli jos jaksaa itse tehdä vaikka hapankaalia, kefiiriä tai hapattaa volgansienellä juomaa itselleen, niin tuollaiset valmisteet jäävät melkoisen turhiksi.
Mutta eivät hapatetut tuotteet ole kuitenkaan se ainoa tärkeä mikrobilähde: Kannattaa suosia myös multaporkkanoita ja multaperunoita yms. avomaalla kasvatettuja vihanneksia/juureksia aina kun vain on mahdollista ja kotimaisia nimenomaan, koska se vatsan mikrobisto tykkää myös monista maaperän/mullan bakteereista.
Siihen on syynsä miksi pikkulapset pistävät tietyssä ikävaiheessa kaiken löytämänsä suuhunsa.