Sittenhän jokainen saa kirjoittaa myös negatiivisista asioista ilman, että syytetään pelottelusta. Vai mitä?
Niin saakin. Onko kukaan muu kuin sinä tässä ketjussa tuonut edes esille sellaista mahdollisuutta ettei saisi?
En minä ainakaan. Joten en oleta edes yllä olevan kysymyksen olevan suunnattu minulle.
Ymmärrä tämä: Minun uskoni ensimmäinen pykälä on 'näpit irti toisten vapaasta tahdosta.' Se että väittää minun kieltävän jotain joltakulta, on kuin väittäisi juutalaisen syövän hyvällä halulla sianlihaa.
Yllä oleva kysymyksesi on siis minulle jotenkin aivan toisesta maailmasta, asia on NIIN itsestään selvä, että koko kysymys on tavallaan turha. Koskaan en kirjoittaessani ajattele että sillä nyt estän ketään tekemästä mitään. Kunhan tuon ilmi omia merkurius-jousimiehessä-tyyliin ilmaistuja mielipiteitäni. Toisaalta et ole itse suhtautunut kovin sallivasti tässä ketjussa minun tapaani kirjoittaa, joten on ehkä sitten luonnollista että oletat muiden ajattelevan asioista kuten itse ajattelet.
Minulle on itsestään selvää joka hetki että kuka tahansa tällä foorumilla on aivan vapaa kirjoittamaan netiketin rajoissa ihan mitä haluaa. Ja minä olen sitten yhtä vapaa kertomaan mielipiteeni siitä mitä on kirjoitettu ja tuomaan omia mielipiteitäni asiasta esille. Koska ihmisillä on vapaa tahto, heillä on myös vastuu itsestään - mukaan lukien sen mitä lukemistaan asioista niin tällä foorumilla kuin missään muuallakaan ottaa todesta ja mitä ei. (Intuitio on hyvä väline siinä.)
Sinulla on KOVIN heikko luottamus tämän foorumin lukijoiden kykyyn käyttää omaa vapaata tahtoaan, jos luulet että kenenkään yksittäisen kirjoittajan tekstit siihen vaikuttaisivat. Samalla tavoin minä en mitenkään oleta, että kukaan joka on valinnut elää pelossa muuttaa mielipidettään näistä asioista niin sitten vähääkään minun kirjoitusteni perustella.
Siitä vaan kirjoittamaan pelkoa tuottavia asioita tällä foorumilla ihan niin paljon kuin haluatte, minä vain sitten saatan vastata kirjoittamalla omia ehkä vastakkaisia mielipiteitäni asiasta. Se että mahdollisesti totean jostain asiasta 'tuo luo pelkoa' on vain sitä että kirjoitan näkyville sen miltä asia minusta näytti, syytöstä se ei sisällä eikä myöskään tuomiota. Se ei myöskään sisällä väitettä siitä että teko olisi tahallinen.
Kaikki nähdyt syytökset ja väitteet tahallisuudesta ovat minun tekstieni osalta lukijan korvien välissä. (Missä kohtaa kannattaakin sitten pohtia omaa menneisyyttään syyttelyn/syyllistämisen suhteen, sillä se vaikuttaa siihen miten helposti tulkitsee mielipiteen tai toteamuksen syytökseksi.)
Sen sijaan vain totean omana mielipiteenäni (joita KAIKKI mitä kirjoitan luonnollisesti vain on) ilman syytöstä tai tuomitsemistä, että en näe tämän maailman rakkaudellisuutta tai valoa lisäävän millään tavoin sen, että spekuloidaan ovatko 'pahat henkivoimat' ehkä vaikuttaneet Putiniin ja seuraisiko siitä ehkä jotain kolmas maailmansota -tyyppistä katastrofia. Jos joku keksii miten moinen spekulointi lisää valoa ja rakkautta tämän foorumin lukijoissa ja/tai maailmassa ylipäätään, kertokaa ihmeessä.
Pelkääminen ON oma valinta, siinä olet ihan oikeassa. Ja kun on pelossa, valo menee pois. Ja sekin on ihmisen valinta. Vapaan tahtomme antama mahdollisuus olla joko pimeässä tietoisuudessa tai valon tietoisuudessa on juurikin asia joka tekee ihmisistä niin ihmeellisiä olentoja. Ja ihan samalla tavoin kuin muilla on oikeus kertoa uskostaan 'pahoihin henkivoimiin' minulla on oikeus kertoa omasta epäuskostani niihin.