Varmaan toisi, ainakin USAn näkökulmasta katsottuna...
Aika looginen pläjäys sisällysluettelon perusteella, sen sentään jaksoin vilkaista lävise.
Minulla ei oikein ole mielenkiintoa lukea tuollaista pläjäystä, koska minun ainoa strategiani on kanavoida valoa Venäjän hallintoon, jotta kaikki näkisivät paremmin mitä tapahtuu ja sitten käyttäisivät omaa vapaata tahtoaan asian suhteen.
Luultavasti tuo dokumentti vastaa myös siihen kysymykseen mitä muiden valtioiden pitäisi tehdä - ainakin sieltä USAn vinkkelistä katsottuna - toivotaan että ko. maiden päättäjät myös tutustuvat tuohon tietoon. Ja toivotaan että vastaavaa tietoa tuotetaan myös muusta kuin USAn näkövinkkelistä: USA ja Venäjä omaavat tällä hetkellä tämän hiekkalaatikon isoimmat lapiot ja molemmat ovat tietoisia siitä, mikä tekee sen että ne toimivatkin sitten aika omavaltaisesti aina kun huvittaa. Muita ison lapion ja siten omavaltaisuuden taipumuksen omaavia ovat tietenkin myös muut väkirikkaat ydinasevallat.
Mielenkiintoista on minusta seurata miten ihan tavalliset 'kansan syvät rivit' reagoivat lähivuosien aikana omien hallitustensa tekemisiin. Jo nyt tuntuu näkyvän taipumusta siihen, että epäkohdiksi koettuja asioita aletaan protestoida välittömästi ja suurin joukoin.
Eu on tavallaan uusi ja aika hankala/outo toimija sikäli, että kun se ei ole edes liittovaltio eikä sillä ole varteenotettavaa omaa armeijaa (se että siellä on paljon Nato-maita on aivan eri kuvio), jolloin se on tavallaan Venäjällekin uhkana - jota Venäjä kokee ainakin taloudellisesti koska sen tiedetään protestoivan mm. Ukrainan yhteistyösopimusta EU:n kanssa ja tarjonneen tilalle omaa kauppaliittoaan - aika lailla epämääräisempi ja ehkä jotenkin ameebamaisempi kuin olisi selkeä valtio vastustajana, kuten nyt vaikkapa USA. Tavallaan tilanne on siis jotenkin uudenlainen verrattuna esim. kylmän sodan aikaan.
Minun on vaikea muodostaa selkeää mielipidettä tästä härdellistä sen vuoksi että osittain tajuan molempia osapuolia: Venäjä ei ymmärrettävästi ilahdu Naton laajenemista rajanaapureihinsa, mutta toisaalta on aika ymmärrettävää että maat joita aikoinaan neuvostojoukot miehittivät ja joiden elämää Neuvostoliitto vuosikymmeniä saneli, ovat erittäin innokkaita liittymää Natoon.