No ei tietenkään ole, mutta olisin kiinnostunut tietämään, miten kääntäisit
suomeksi tai englanniksi sanan karma siinä merkityksessä kuin itse sitä käytät?
Sinun käyttämänäsi se tuntuu viittaavan johonkin "ihmissuhdehöttöön..."
No johan helpon heitit kääntäjälle:
Suomeksi 'karma'
Englanniksi 'karma'
Et kuitenkaan tainnut tarkoittaa kääntämistä? Minä käsitän kääntämisen ihan kirjaimellisesti kääntämiseksi, koska teen sitä myös työkseni...
Mutta jos pohditaan sitä käsitystäni eikä sanan kääntämistä:
Minun modernissa kanavointien perusteella muodostetussa käsityksessäni ihmisten välinen karma on se neutraali syy-seuraus järjestelmä, jonka avulla ihmiset oppivat olemaan puuttumatta toistensa vapaaseen tahtoon, koska aina kun puuttuu toisen vapaaseen tahtoon niin toinen saa tehdä sitten saman takaisin joskus myöhemmin.
Ihmisten välillä tapahtuvia asioita joo, mutta ei suinkaan välttämättä ihmisSUHTEISIIN liittyviä ollenkaan:
Poliitikko joka levittää valheellisia huhuja vastustajastaan vaalien alla menestyäkseen itse paremmin.
Rikollispomo joka käyttää fyysistä väkivaltaa pitääkseen alaisensa ruodussa.
Kahdella poliitikolla ei ole 'ihmissuhdetta' siinä mielessä kuin itse sanan 'ihmissuhdehöttö' käsitän, sillä minulla tuo sana jotenkin liittyy yksityiselämän ihmissuhteisiin, eli kaveruudet, parisuhteet, sukulaissuhteet. Työpaikalla - politiikan kenttä on poliitikon työpaikka ja rikollisjengi ammattirikollisen työpaikka - kyse on siis jostain muusta kuin yksityiselämän lähisuhteesta, mutta karmaa voi silti tehdä.
Ja Helsingissä on viime vuosina vähän väliä ollut niitä tilanteita joissa joku keskellä kirkasta päivää vetäisee nyrkillä naamaan tuikituntematonta vastaantulijaa. Tällöin ihmisten välillä ei ole niin sitten minkäänlaista suhdetta ennestään, mutta karmaa räpsähtää silti.
Karman ulkopuolella on sitten itselle tilattuja oppimiskokemuksia joissa voi joko olla muita ihmisiä mukana tai sitten ei, sekä sitten sielunsopimuksia ihmisten välillä. Näissä voi olla mukana myös karmaa, jos sitä on kyseisten yksilöiden välille kertynyt aiemmin, mutta ei suinkaan välttämättä: Kaksi sielua voi aivan hyvin tehdä sopimuksen siitä että toinen on jossain roolissa tilanteessa joka on toiselle oppimiskokemus, eikä karmaa tarvitse silti olla heidän välillään. Kaksi sielua voi myös aivan hyvin tehdä sopimuksen siitä että perustavat perheen ja hankkivat lapsia, eikä heidänkään välillään tarvitse sitä varten olla karmaa.
('Omakarman' eli itse itselle yksin tehdyn karman käsite on sitten tästä paljon yksinkertaisempi, kun ryyppää tulee krapula, kun ajattelee kognitiivisia häiriöitä sisältäviä ajatuksia tulee ahdistuneeksi jne. )
Lisäys: Tuli vielä mieleen tuo 'sydämenlyönneistä karmaa' esimerkkisi, Sideman: Minun maailmankatsomuksessani karmaa tulee ihmiselle hänen tahdonalaisista - tietoisen mielen tahdonalaisista - toiminnoistaan. Niinpä mistään autonomisen hermoston toiminnoista joihin ihminen ei yleensä voi tietoisella mielellään vaikuttaa - sydämenlyönnit, hengitys, ruuansulatus - ei millään ilveellä voi tulla mitään mikä minun maailmankatsomuksessani kulkee nimikkeellä 'karma.'