Olen viime päivinä harjoittanut ns. joogalentoa epämääräisen ajan aamuisin
(kenties noin 15 minsaa tai silleen).
Olen jo pitkään harkinnut kotikutoisen sokerirasitustestin tekemistä (75 gr panimosokeria
veteen sekoitettuna "nautitaan" 12 tunnin paaston jälkeen; mitataan verensokeri
2 tunnin kuluttua).
Viimeksi kuin tuo testi tehtiin labrassa, muistaakseni yli vuosi sitten, arvoni taisi
olla yli 8 mmol/litra. Heikentyneen glukoosinsiedon raja taitaa olla 7,8.
Tulosten tulkinta laskimonäytteistä (ihopistos/sormenpäänäytteissä on hieman erilaiset raja-arvot)
Normaali glukoosin paastoarvo (alle 6,1 mmol/l) ja kahden tunnin arvo alle 7,8 mmol/l
Suurentunut paastoglukoosiarvo: paastoarvo 6.1-6.9 mmol/l
Heikentynyt glukoosinsieto: kahden tunnin arvo 7,8–11,0 mmol/l
Diabetes: kahden tunnin arvo 11,1 mmol/l tai enemmänTänä aamuna tein tuon kotitestin em. tavalla. Koska otin refleksinomaisesti pastillin ennen kahden tunnin
täyttymistä, mittasin verensokerin jo noin 1 tunnin ja 45 minuutin kohdalla glukoosimönjän nauttimisesta,
ennenkuin pastilli mahdollisesti ehtii vaikuttaa tulokseen!
En ollut uskoa silmiäni, kun mittari näytti arvoa 6,7! Mielestäni lähes ainoa mahdollinen selitys tuolle arvolle
on joogalentoharjoituksen tekeminen aamuisin. Noh, kyseessä voi toki olla mm. sekin, että mittari näyttää ihan
mitä sattuu, tahi "panimosokeri" ei ollutkaan aitoa panimosokeria...
Kuitenkin yksi kiva seuraus joogalennon tekemisestä on ruokahalun herääminen, joka ilmenee mm.
vatsan pehmeänä kurnimisena muutaman minuutin joogalennon jälkeen, vaikka itsellä "joogalento"
ilmenee vain holtittomana hytkymisenä, koska pyrin välttämään metelin aiheuttamista harjoituksen
aikana. Minulla on liki koko elämäni ajan ollut suht. heikko ruokahalu enimmän aikaa.