Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Creation and the three guNa's (Giitaa IV 13...)  (Luettu 5566 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« : 20.11.2015 10:50:18 »

(Pohjustusta viikonlopun ajanvietteelle, kun pörssi on kiinni...heh heh!)

Bhagavad-giitaa (Herran eli Krishnan [Bhagavaan'in] laulu) IV 13

(Kukin 18:sta Giitaan luvusta on jokin yoga; esim. eka luku on arjuna-vishaada-yoga
eli Arjunan epätoivon [sic!] yoga. Neljäs luku on puolestaan jñaana-karma-sannyaasa-yoga
eli The Yoga of Knowledge of Renunciation of Action)

Krishna toteaa (väliviivat lukemisen helpottamiseksi, köh):

catur-varNyaM mayaa sRSTaM guNa-karma-vibhaagashaH.
tasya kartaaram api maaM viddhyakartaaram avyayam.

Ääntämisvinkki:

tshatur-varnjam majaa srishtang guna-karma-vibhaagashahaa.
tasja kartaaram api maam viddhj akartaaram avjajam.


MMY'n ja Vernon Katz'in käännös:

The fourfold order was created by Me
according to the division of guNas and actions.
Though I am its author, know Me to be
the non-doer*, immutable.

* Vrt. taon wu wei : http://taoism.about.com/od/wuwei/a/wuwei.htm
« Viimeksi muokattu: 25.11.2015 12:40:19 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #1 : 20.11.2015 11:05:55 »

MMY'n kommentti:

The entire creation is the interplay of the three guNas. When the primal equilibrium
of sattva, rajas and tamas is disturbed, they begin to interact and creation begins.
All three must be present in every aspect of creation because, with creation, the process
of evolution begins and this needs two forces opposed to each other and one
that is complementary to both.

Sattva* and tamas** are opposed to each other, while rajas*** is the force complementary to both.
Tamas destroys the created state; sattva creates a new state while the first is being destroyed.
In this way, through the simultaneous process of creation and destruction [? esim. Isiksen taholta -- sidis]
the process of evolution is carried on. The force of rajas plays a necessary but neutral part in creation and
destruction; it maintains a bond between the forces of sattva and tamas. Thus all three guNas are
necessary for any state of manifested life.

(tallennetaan kesken eräisenä...)

* sattva (sat-tva): being-ness, "olemi-suus"; tässä yhteydessä kenties valo on havainnollisin "käännös";
kontekstissä myös evoluutiota edistävä voima voisi olla passeli?

** tamas: primaari merkitys on pimeys; evoluution hyödyttömäksi käyneet aspektit tuhoava voima, Shiva??
Esimerkiksi dinosaurusten tuho, joka mahdollisti nisäkkäiden valtakauden ja lopulta Homo sapienksen ilmaantumisen
potentiaalisesti lopulta tuhoamaan koko elämän maapallolta??

 :Smiley 

*** rajas: muuan yleinen käännös on intohimo, halu; ihmisellä on vapaa tahto valita, suuntautuuko
hänen halunsa valoa vai pimeyttä kohti??
« Viimeksi muokattu: 20.11.2015 15:15:05 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #2 : 20.11.2015 15:25:53 »

"The fourfold order was created by Me..."

MMY:

The fourfold order: mathematically, the three guNas may combine with each other in six
possible ways:

1. Sattva dominates, rajas is secondary
2. Sattva dominates, tamas is secondary
3. Rajas dominates, sattva is secondary
4. Rajas dominates, tamas is secondary
5. Tamas dominates, sattva is secondary
6. Tamas dominates, rajas is secondary

Combinations 2. and 5. are not possible because of the contrast
in the nature of sattva and tamas. Thus the three guNas have only
four possible combinations.

This is the fourfold order of creation. Every species, whether vegetable,
animal or human is divided into four categories according to the four
divisions of the guNas, which determine the natural mode of activity of each category.

----------------------------

Sidiksen spekuleerausta, mitä tule neljään kastiin (varNa: väri)

1. Sattva dominates, rajas is secondary  : braahmaNa-kasti? (hengellinen kasti)
(2. Sattva dominates, tamas is secondary)
3. Rajas dominates, sattva is secondary: kSatriya-kasti?? (sotilaat, virkamiehet...)
4. Rajas dominates, tamas is secondary: vaishya-kasti?? (kauppiaat, maanviljelijät?)
(5. Tamas dominates, sattva is secondary)
6. Tamas dominates, rajas is secondary: shuudra-kasti?? ("likaisen" työn tekijät?)

« Viimeksi muokattu: 20.11.2015 15:37:22 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #3 : 21.11.2015 11:54:46 »

akartaaram avjajam.

(Suklaa pääsi eilen illalla loppumaan. Saa nähdä kuinka kirjottaminen sujuu ilman
aamukahvia suklaan kera. Suklaan, koska suklaassa ei yleensä ole gluteenia. BTW,
shuklaaguru , shukla + aguru = white aloe...)

MMY'n kommentti jatkuu:

Non-doer*: activity in all fields of life is caused by the three guNas. The ultimate
universal Being [?brahman -- sidis] is the basis of the guNas; therefore it is said that
the 'I'  of the unmanifest omnipresent immutable Being is the Creator. He is
the Creator and at the same time, ever remaining established in His own Being,
is uninvolved, the non-doer.

This may be further clarified by an example. Oxygen and hydrogen ions combine to give
rise to the properties of water. The water freezes giving rise to the properties of ice.
In these different states of gas, liquid  and solid, the basic
elements - oxygen and hydrogen - remain the same. In as much as they are the fundamental material,
from which gas, water and ice are formed, oxygen and hydrogen could be said to have
created these different substances. But because they remain oxygen and hydrogen through
their various stages, they could be said to be non-doing. Such is the state of ultimate Being.
Lying at the base of all creation, it is the 'author', and remaining unchanged, it is the 'non-doer'
and 'immutable'.

* akartaaram**: yksikön akkusatiivi (dvitiiyaa vibhakti) sanasta jonka lemma eli sanakirjamuoto on akartR (a-kartri)
ja yksikön nominatiivi (prathamaa vibhakti) akartaa.

** aspergerointia: akartaaraM maaM viddhi: tiedä Minun [olevan] ei-tekijän (suomessakin akkusatiivi).
Suomessa toki simppelimpi formulointi käyttäisi translatiivia: ei-tekijäksi Minut tiedä!  :Smiley
« Viimeksi muokattu: 21.11.2015 12:41:11 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #4 : 22.11.2015 15:04:27 »

Kommentti jatkuu:

When the Lord says: 'know Me to be the non-doer', He is asking
Arjuna to take his mind to the transcendental state of consciousness,
beyond the field of the three guNas, and gain firsthand knowledge
of the source of creation; to see for himself that absolute silence*
is the creative energy and intelligence of eternal Being, the fountain-head
of all creative energy and intelligence in the relative field.

In this verse, the Lord takes upon Himself the authorship of creation,
at the same time declaring His absolute immutable nature.
Being almighty, He is able to maintain His non-involved status
even while giving rise to creation. The next verse further clarifies this idea.

* Länsimaisen objektiivisen tieteen terminologialla Absoluuttia "lähin" mahdollinen tila on kenties quantum vacuum state,
zero-point energy, tjsp,
johon esim. joogalento luultavasti perustuu...??

Wiki:

Zero-point energy, also called quantum vacuum zero-point energy, is the lowest possible energy that a quantum mechanical physical system may have; it is the energy of its ground state.
All quantum mechanical systems undergo fluctuations even in their ground state and have an associated zero-point energy, a consequence of their wave-like nature. The uncertainty principle requires every physical system to have a zero-point energy greater than the minimum of its classical potential well. This results in motion even at absolute zero. For example, liquid helium does not freeze under atmospheric pressure at any temperature because of its zero-point energy.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2015 15:22:56 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #5 : 23.11.2015 09:22:41 »

(Sormille tekemistä pörssin avautumista odotellessa...)

IV 14

na maaM karmaani limpanti(,) na me* karmaphale spRhaa ||
iti maaM yo 'bhijaanaati karmabhir na sa badhyate ||

(na maang karmaani limpanti(,) na mee karma-phalee sprihaa
iti maam joo (a)bhi-dsaanaati** karmabhir na sa badhjatee)


Actions do not involve Me, nor have I any longing  for the fruit of action.
He who truly knows me thus is not bound by actions.
(Sananmukaisempi käännös ihan vain huvin vuoksi; tämän parempaan emme kykene:
näin (iti) minut (maam) joka (yo) tosi-tuntee ([a]bhi-jaanaati), karmoihin (karma-bhir)  ei (na) hän (sa) sitoudu (badhyatee), LOL!)

http://gita-society.com/audios/Bhagavad-gita04.mp3  (4:19 ->)

* Kirjaimellisesti: minulle

** Loppuvokaalin pidennys (dsaanaatii) mm. tässä on vain laulullinen tehoste, ei grammaatillinen piirre!!

BTW, onko ehdotuksia: millä tämän voisi tehdä vielä sekavammaksi, heh heh!?
« Viimeksi muokattu: 23.11.2015 16:41:02 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #6 : 24.11.2015 13:29:35 »

kiṁ karma kim akarmeti
kavayo ’py atra mohitāḥ
tat te karma pravakṣyāmi
yaj jñātvā mokṣyase ’śubhāt

(king karma kim akarmeeti
kavayoo ’pj [kavayaH api] atra moohitaaha.
tat tee karma pravakshjaami
jad gjaatvaa mookshjasee (a)shubhaat.)

kiṁ karma kim akarmeti (a-karma iti)
kavayo ’py (kavayaH; api) atra mohitāḥ

What is action, what inaction?
Even the wise are bewildered here.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2015 13:02:36 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: