Täytyy lukea kirja oikein ajatuksen kanssa uudestaan ja märehtiä väitteitä, mutta vaikuttaa tosiaan erittäin tarkkanäköiseltä analyysiltä. Noin äkkiä sanoisin, että yhtymäkohtia astrologiaankin löytyy. 1960 - luvullahan vaikutti esimerkiksi
. Nyt tämä planeettapari on siis kasvavassa neliössä ja kriisiä pukkaa. Sosialismista on myös kyse ja silloin
kuuluu kuvioon ilman muuta. Kommunistinen manifesti julkaistiin 1840 - luvulla, jolloin
oli
ja äskettäin koimme siis myös
paluun.
Jos muistan oikein kommunistisen manifestin kartalla on
. Nyt on meneillään neliötransiitti kahden edellä mainitun välillä. Utopia ja realismi törmäyskurssilla. Tämä ristiriita on toki sisäänrakennettuna kaikissa utopiahankkeissa, mutta on mukavaa kun se tuossa manifestin kartassakin niin hienosti näkyy.
Kuusikymmentä-luvulla ilmestyi myös Marcusen kirja "Repressive tolerance", josta näkee suomennettua nimeä "Tukahduttava suvaitsevaisuus". Kirja käsitteli alkujaan aivan muuta kuin vähemmistöjen käyttämistä enemmistön sortamiseen, mutta sellaiseksi tilanne on muuttunut.
Ympäristöasioista olen itse seurannut tarkimmin tuota ilmaston lämpenemiskeskustelua ja olen vuosia hämmästellyt sitä, miten lämpenemiseen uskovia ei mikään määrä faktoja saa myöntämään, että lämpeneminen on paljon vähäisempää kuin mitä meille uskotellaan. Nyt kun olen kirjan lukenut, asia on ihan selvä. Poliittisesti korrekti ihminen ei olisi korrekti, jos hän olisi yhtään kriittinen. Koska faktoilla tai loogisella ajattelulla ei ole mitään merkitystä poliittisesti korrektille ihmiselle, meininki on mitä on. Voisi jopa sanoa, että tämä ei pääty hyvin.