Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Joogalento ja kuorolaulu?  (Luettu 3328 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti

Profiili
« : 15.01.2016 11:30:57 »

On minulla sellainen käsitys (voi toki olla täysin virheellinen), että melko monet
sellaiset tyypit, jotka kykevät laulamaan kuorossa suht. puhtaasti, ovat sävelpuhtauden
suhteen hieman enemmän vaikeuksissa yksin laulaessaan.

Tuo näyttää pätevän jossain suhteessa, mutatis mutandis, joogalentoharjoitukseenkin.
Kun aikoja sitten harjoitimme tälläkin kylällä joogalentoa ainakin muutaman hengen
porukassa, ei kyseistä suutraa (yoga-suutra III 42 tai 43*) tarvinnut juurikaan funtsia tekniikan toimimiseksi.

Viime aikoina olen ollut havaitsevinani, että tekniikka ei tahdo funktsuneerata vaikka kuinka
yrittäisi noudattaa ohjeita. Itselläni toimimisen kriteeri ei ole niinkään harjoituksen silmin
nähtävät vaikutukset vaan vRtti ("mielentila") nimeltä mahaa-videhaa eli Suuri Ruumiittomuus (43 tai 44)*: tunne
että keho laajenee kuin ilmapallo sinne ilmaa tai kaasua puhallettaessa, ja samalla
tulee kevyen sekä "olemattoman" tuntuiseksi! (Tälläkin foorumilla lienee useita sellaisia
henkilöitä, joilla tuo tunne tulee spontaanisti, mutta me vähemmän kehittyneet tallaajat
joudumme käyttämään tekniikkaa sen aikaansaamiseksi?)

:Smiley

Tuo toimimattomuuden lisääntyminen heijastanee sitä, että Suomessa joogalennon harjoittajien lukumäärä pienenee
kuin pyy blaa blaa, samalla kun maamme taloudellinen tilanne ja henkinen tila kurjistuu päivä päivältä, mitä se lienee tehnyt jossain
määrin aina Suomen rx-kartan  pluto  aspect_opp  pluto -kuviosta lähtien (2008?)...

Embarrassed

* Sutra III.42

कायाकाशयोः संबन्धसंयमाल्लघुतूलसमापत्तेश्चाकाशगमनम्॥४२॥

kaayaakaashayoH saMbandhasaMyamaallaghutUlasamaapatteshchaakaashagamanam

By samyama on the relationship between the body and ether, lightness of cotton fiber is attained, and thus traveling through the ether is possible.

[SP]:
(43) By making samyama on the relation between the body and the ether, or by acquiring through meditation the lightness of cotton fibre, the yogi can fly through the air.

[SV]: (43):

By making Samyama on the relation between the Akaca and the body the Yogi becoming light as cotton wool goes through the skies.

Sutra III.43

बहिरकल्पिता वृत्तिर्महाविदेहा ततः प्रकाशावरणक्षयः॥४३॥

bahirakalpitaa vRttir mahaavidehaa tataH prakaashaavaraNakShayaH

(Allaolevistakin käännöksistä huomaa kuinka erimielisiä kääntäjät ja kommentaattorit
ovat siitä, mitä Patañjali oikeastaan on yrittänyt viestittää...)

[IT]: (44):

The power of contacting the state of consciousness which is outside the intellect and is therefore inconceivable is called Maha-videha. From it is destroyed the covering of light.

[VH]:
The non-imaginary (actual) external vrtti activity (defining citta) is the great out-of-body state. From that, the dispersing of the covering of light.

[SS]: (44):

By samyama on thought waves unidentified by and external to the body [maha-videha, or the great bodilessness], the veil over the light of the Self is destroyed.

[SP]:
(44) By making samyama on the thought-waves of the mind when it is separated from the body—the state known as the Great Disincarnation–all coverings can be removed from the light of knowledge.

[SV]: (44):

By making Samyama on the real modifications of the mind, which are outside, called great disembodiness, comes disappearance of the covering to light.

« Viimeksi muokattu: 15.01.2016 12:08:31 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 15.01.2016 11:50:56 »

On minulla sellainen käsitys (voi toki olla täysin virheellinen), että melko monet
sellaiset tyypit, jotka kykevät laulamaan kuorossa suht. puhtaasti, ovat sävelpuhtauden

Ei päde niin minuun (kuorossa 10 vuotiaasta koulussa ja sitten harrastepiirin lauluryhmässä vuosia + kaikki muu yhteislaulu - olen laulanut koko ikäni ja PALJON) kuin myöskään niihin ihmisiin joiden kanssa olen laulanut ja joiden olen myös kuullut laulavan soolona.

Ihmisellä joko on sävelkorvaa + riittävä lihashallinta pysyäkseen sävelessä tai sitten ei ole. Katsot asiaa väärältä kantilta nimittäin: Jos on sävelkorvaa + lihashallintaa/harjoitusta, pysyy sävelessä täysin riippumatta siitä onko kuoroa tms. tukena tahi ei. Ja jos sitä sävelkorvaa + lihashallintaa/harjoitusta ei ole, niin ei siinä välttämättä auta edes ympärillä oikein laulava ihmisjoukko.

Yhden tapauksen tiedän, jossa ihan vain harjoituksen puutteesta luultavasti johtuu, että ihminen laulaa yhteislaulussakin aivan pieleen eikä sitä tajua, mutta kun asetun hänen viereensä ja laulan riittävän lujaa oikeaa säveltä, hän pysyy minun mukanani sitten täydellisesti oikeassa sävelessä. En usko että yksinlaulu onnistuisi kovinkaan mallikkaasti tältä ihmiseltä...

Laulaminen on lihastyötä, lihashallintaa, suun ja kurkun tanssia. Ei se ensi kertaa balettitunnilla olevakaan kovin kauniisti vielä tanssi... LIhasten hallintaa voi oppia ja sävelkorvaansakin voi kehittää. On hölmöä ajatella, että laulutaito joko synnynnäisesti on tai sitten sitä ei niin ole kuin tulekaan. Vähän sama kuin jos ekaluokkalaiselle koulussa sanottaisiin että "ei sinulla näytä olevan matematiikan taitoa, turha sinun on sitä yrittää."

Jopa laulun sanojen ulkoa osaaminen tulee ainakin minulta suoraan lihasmuistista samalla tavoin kuin tanssikoreografiat; voin ajatella vaikka kauppalistaa seuraavalle päivälle (näin on kerran käynytkin) samalla kun laulan, koska suun/kasvojen lihasmuisti muistaa sen laulunsanojen laulamisen ilman, että tarvitsee ajatella niitä sanoja.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 15.01.2016 15:14:04 »

Ei päde niin minuun (kuorossa 10 vuotiaasta koulussa ja sitten harrastepiirin lauluryhmässä vuosia + kaikki muu yhteislaulu - olen laulanut koko ikäni ja PALJON) kuin myöskään niihin ihmisiin joiden kanssa olen laulanut ja joiden olen myös kuullut laulavan soolona.

Kykenin eräässä nettitestissä erottamaan muistaakseni 1/3 -hertsin sävelkorkeuseron, mutta laulamaan nuotilleen
en kykene. (Pystyn kuitenkin soittamaan rummuilla esim. 240 bpm metronomin tahdissa* double-stroke roll'in ja triple-stroke
roll'in mielestäni aika tarkasti.) Olen kuullut väitteen että Sibelius oli melko surkea laulaja (tosin kenties vain ääneltään, ei sävelpuhtaudeltaan?), joten nuotilleen laulaminen ilmeisesti riippuu eri aivoalueesta kuin sävelkorkeuden tunnistaminen.

Toki lienee niin, että toivottomia tapauksia tuossa suhteessa on melko vähän? Jos motivaatiota on, kaipa laulamisen
nuottipuhtautta kykenee kehittämään.

* En osaa äkistään sanoa, millä nuottiarvolla, mutta on se aika ripeä...  :Smiley
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: