Muuan merkittävimmistä upanishadeista,
maaNDuukya (luultavasti johdettu sanasta
maNDuuka = sammakko, etc)
esittelee neljä tietoisuuden perustilaa: valvetietoisuus, unennäkötila, syvä uni ja neljäs (c
haturtha/turiiya: puhdas tietoisuus/
aatman/puruSa/transsendenttinen tietoisuus jne) sekä kuvaa mitenkä tunnetun biija-mantran om äänteet a, u, m ja "hiljaisuus(?)"
liittyvät noihin tietoisuudentiloihin. (Sanskritin o lienee lähes aina ns. supistuma vokaaleista a ja u; juurikin siksi se äännetään aina
pitkänä!)
https://archive.org/stream/thirteenprincipa028442mbp#page/n411/mode/2upSäkeet 1 ja 2 esittelevät mantran om. Huomaa että brahma = brahman! (Hindukolminaisuuden brahma, vishnu ja shiva
eka jäsen on tarkemmin kirjoitettuna brahmaa, siis pitkällä loppu-aalla!)
Säkeet 3 - 5(tai 6?): kolme tietoisuuden kaikille tuttua perustilaa: valve, unennäkö, syvä uni.
Säe (?6 ja) 7: neljännen tietoisuudentilan kuvaus, tilan, joka voidaan kai kokea sponttaanistikkin, joskin se lienee melko
harvinaista, tai sitten syvämeditaation aikana.
(Säe 7 alkukielellä: nAntaHpraj~naM na bahiShpraj~naM nobhayataHpraj~naM na praj~nAnaghanaM
na praj~naM nApraj~nam.h | adR^iShTamavyavahAryamagrAhyamalakShaNaM
achintyamavyapadeshyamekAtmapratyayasAraM prapa~nchopashamaM
shAntaM shivamadvaitaM chaturthaM manyante sa AtmA sa vij~neyaH ..)
Säkeet 8 - 12: analyysi siitä, mitenkä om-mantran äänteet (a, u, m, hiljaisuus) liittyvät em. tietoisuudentiloihin.
(Muoks: otsikko muutettu)