Myytin takaa löytyy alitajuntainen rakenne, joka hallitsee ajatteluamme, ja näin selittää monia yhteiskunnallisia ilmiöitä. Perusristiriita, johon äitimyytti etsii ratkaisua, on miehen ja naisen välinen vallankäytön ongelman. Myytti pyrkii turvaamaan miehen vallan.
...
Mutta äitimyytissä vallankäytön perusongelma on piiloitettu jokapäiväisestä ajattelustamme niin, että ristiriita on kätketty vastakohtaisuudeksi kahden eri "naislajin välille", halkaisten naisten rintaman onnistuneesti kahtia. Saaden naiset kilpailemaan keskenään, sen sijaan että he muodostaisivat yhtenäisen uhkan miehelle ja miehen vallalle. Kulttuurissamme on vain yksi "mieslaji", mutta meillä on valttämättä vähintään kaksi eri naislajia, hyvä ja huono,äiti ja huora. Naisten maailmaa hallitsee, kodissa sekä yhteiskunnassa skitsofreeninen atmosfääri.
Miehen vallan turvaaman myytin ("kaksinaista ja hallitse") takaa
löytyy vielä sitäkin vanhempi, "naishegemonian" ylläpitämä myytti,
jonka kaiku on soinut tämänkin keskustelun kuluessa:
Sen mukaan yhtäältä "mies on hyvä palvelija, siittäjä, ritari ja huvitus;
toisaalta mies on vähemmän henkinen, jääden jumalatar-naisen varjoon".
Eli milloin nainen on se alempi, milloin taas mies on se huonompi!
Ja nämä kummatkin
- niin miehen kuin naisenkin
arvostuksessa ilmenevää alisteisuutta ja ylisteisyyttä aiheuttavat
sekä niin muodoin ihmisen henkistä kaksijakoisuutta ruokkivat -
myytit pitää ensin purkaa
sekä myytteihin sitoutunut energia yhdistää
ilmentämään "kokonaista ihmistä"
- ennen kuin mies- ja naisrintamien välinen
väärinteon kiertokulku tasoittuu.
Niin että patriarkaalisuuden ja matriarkaalisuuden välimaastoon
alkaa hahmottua jotakin "keskimäärin ihmistä",
mikä antaa naiselle miehen valtuudet ja miehelle naisen oikeudet.
Naiselle pyhityksen ja miehelle pyhityksen.
Ollakseen ja ilmetäkseen yhdessä ja samassa kehossa
kuten myös rinta rinnan,
keralla kulkien,
vertaisina.
:
Naisen "ylistämällä alistamisen" eli nk. madonnamyytin ohella
esiintyy "verhoamalla alistamisen" myytti:
Naisen pitää verhoutua piiloon miesten katseilta ja huomiolta,
jolloin hänen ylistettävyytensä muuntuukin alisteisuudeksi,
koska verhon (hunnun) kohotessa sovinnaisuuden vastaisesti
naista odottaisi
julma kohtalo miehen käsissä
ja yhteiskunnan riepoteltavana.