Kyllä, ajatukseni otsikkoa kirjoittaessa on tasan sama kuin 'älä ota kesäkissaa' -kampanjassa.
Joulukukat ovat kivoja kyllä, siis KUKAT. Hyasintti, joulutähti jne.
Mutta nämä pienet joulukuusen näköiset mitä joulun tienoilla myydään eivät ole kukkia vaan PUITA. Siis tämännäköiset:
http://kirpparikeijunkotona.blogspot.fi/2015/12/luukku-23-maalatut-ruukut.htmlTässä Wikipedia artikkeli aiheesta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/LawsoninsypressiNäitä pieniä viattomia puuvauvoja nyt sitten aletaan taas myydä koteihin tapettaviksi näin Joulun kunniaksi. Osa niistä tekee kuolemaa jo kaupan hyllyllä koska henkilökunta ei tajua että niitä pitää juottaa päivittäin. Ja sitten ovat ne kidutetut raukat, jotka on spreijattu muovilla tai kimalteella - elävät kasvit siis - jotta näyttäisivät siltä kuin oksilla olisi lunta, ne siis myös tukehdutetaan ja tapetaan muovin kemikaaleilla.
Miksi valesypressit sitten yleensä kuolevat? Siksi että niitä ei osata hoitaa oikein:
Muovilla spreijaamattomatkin kuolevat yleensä nopeasti janoon, sillä ihmiset luulevat että kun ne näyttävät havupuilta, ne eivät tarvitse paljoakaan vettä. VÄÄRIN. Minun alle 10 cm halkaisijaisessa ruukussa oleva 30 cm korkea valesypressini tarvitsee noin desin vettä PÄIVÄSSÄ. Nämä puut eivät saa koskaan kuivua, niiden pitää olla jatkuvasti kosteita. Isompi, 40 cm valesypressini oli viikon matkani aikana äidillä hoidossa ja hän ei kastellut sitä tarpeeksi. Kun vein sen kotiin matkan jälkeen juotin sitä monta tuntia pikkuhiljaa ja se veti latvustoonsa PUOLI LITRAA vettä.
Miksi haluan kirjoittaa tästä? Siksi että puut oppivat, muistavat ja hoivaavat toisiaan.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016020221053728_ul.shtmlNe ovat tuntevia olentoja. Nämäkin puut kasvavat luonnossa sangen isoiksi ja voivat elää vuosikymmeniä. Se että tällaisen ottaa kotiinsa ja tappaa sitten janoon joulunpyhien aikana, vastaa minusta tasan juuri sitä että ottaa kesäkissan ja hylkää sen sitten kesän jälkeen.
Onhan se kiva että on pikkuinen ruukkukasvi joka näyttää aivan joulukuuselta, mutta se on oikea puu jolla on pitkä elinajanodote. Niinpä voisi harkita hieman, haluaako sitoutua oikeasti kyseisen kasvin hoitoon, vai ottaako sen vain hetkeksi ja sitten antaa kuolla tai heittää sen roskikseen. Sama koskee tällaisen antamista toiselle joululahjaksi: Haluaakohan vastaanottaja varmasti sitoutua vuosikymmeniksi hoitamaan tällaista pientä puuta?
Minulla on itselläni kaksi tällaista valesypressiä ja olen todellakin sitoutunut siihen, että ne ovat minulla vaikka seuraavat 50 vuotta. Minä kun olen tällainen kaupunkishamaani, niin koen että tarvitsen oman metsän ja minun kaksi puuvauvaani ovat juuri sopiva metsän poikanen minulle.
Pikaohje: Jos valesypressin latvusto tuntuu sormiin silittäessä silkinpehmeältä karvalta, se on jo kuolemassa janoon. Kun se on hyvin juotettu, se tuntuu tanakalta ja vähän kuin muovista tehdyltä se latvusto. Suurta vedentarvetta lukuunottamatta eivät ole mitenkään vaikeita hoidettavia. Pitämällä ruukun pienenä pysyy myös itse kasvi kaupunkihuoneistoon sopivan kokoisena, vaikka luonnossa voikin kasvaa yli kymmenmetriseksi puuksi.
Toivotan siis rauhallista Joulun odotusta kaikille ja iloa myös joulukukista, mutta valesypressien kohdalla toivon että ihmiset muistaisivat että kyseessä ei ole mikään kukkiva kasvi kuten hyasintti jonka kuuluukin kuolla Joulun jälkeen (sipulit voi tosin istuttaa uudelleen ja ne voivat kukkia kesällä sitten toisen kerran), vaan pieni puun poikanen jolla on vuosikymmenien elinajanodote jos sitä hoidetaan oikein.