On kammottava ajatus, että kaikki menneisyyskin olisi yhä olemassa. Jostain olen
lukenut, että menneisyyttäkin voisi ajatuksillaan muuttaa. Se olisikin hyvä jos niin
voisi tehdä.
Yoga-suutran mukaan, kohdistamalla saMyaman (sañjama = aSTaan.ga-yoga kolme viimeistä
an.gaa eli dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi) kolmeen transformaatioon* (pariNaama-traya:
transformaatio-kolmikko) saa tiedon (jñaanam; lausu: gjaanam) menneestä (atiita [ati-ita**]) ja tulevasta (anaagata).
Tuon perusteella menneisyyden täytynee olla olemassa niinkuin tiessä on jäljellä useimmiten
sekin osa, jonka olet jo taivaltanut?
परिणामत्रयसंयमादतीतानागतज्ञानम्॥१६॥
pariNaama-traya-saMyamaad atiita-anaagata-jñaanam
[HA]:
Knowledge Of The Past And The Furute Can Be Derived Through Samyama On The Three Parinamas (Changes)
[IT]:
By performing Samyama on the three kinds of transformation (Nirodha, Samadhi and Ekagrata) knowledge of the past and future.
[VH]:
Due to the sanyama (perfect regulation of citta by dharma, dyana, samahdi [hups, vilisee typoja, LOL]) on the three transformations (dharma-characteristi, laksana-potential change, avastha-condition) there arises knowledge of the past and future.
[BM]:
Knowledge of the past and future comes form perfect discipline of the three transformations of thought.
[SS]:
By practicing samyama on the three stages of evolution comes knowledge of past and future.
[SP]:
By making samyama on the three kinds of changes, one obtains knowledge of past and the future.
[SV]:
By making Samyama on the three sorts of changes comes the knowledge of past and future.
* Luultavammin dharma, lakSaNa ja avasthaa eikä Taimnin maitsemat nirodha (niroodha: hillitseminen), samaadhi ja ekaagrataa (eeka-agrataa: yksihuippuisuus) ... : Muistaakseni mm. arvostettu kommentaattori Bhojadeva mainitsee ensinmainitut
** Korostaakohan palindromius sitä, että menneisyys on kuin onkin edelleen olemassa?