Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Trooppinen kartta vai sideerinen kartta? Kummasta pidätte enenmmän?  (Luettu 12409 kertaa)
0 jäsentä ja 13 vierasta katselee tätä aihetta.
Mimia
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« : 09.06.2006 16:53:39 »

Kertokaahan miulle pienet ystäväiseni, että mikä saa teidät käyttämään juuri trooppista karttaa eikä sideeristä...?? Ku itse olen hieman pihalla, että kumpaa olisi "parempi" käyttää.

Toisaaltaan kun kummatkin kartat kertovat yhtä paljon. Sideerinen kartta houkuttelee sen "todenperäisyydellään" eli se vastaisi oikeita asetelmia tuolla tähtitaivaalla, mutta sitten taas trooppisen kartan paikkaansa pitävyys hämmentää koko sopan.  idiot2
tallennettu

Trooppinen: aurinko harka 11.huone, kuu kalat MC, askendentti rapu

Sideerinen: aurinko oinas 11.huone, kuu vesimies  MC, askendentti kaksoset

Valkoinen planetaarinen koira
Puu-Puhveli

Valkoinen Metalli Tähti
Jasmiini
Mimia
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #1 : 09.06.2006 18:09:12 »

Minua hämää tässä asiassa myös se, että "oikeasti"  kun olen se Aurinko Oinas (sid.), niin se tuntuisi jonkin sortin "petokselta" käyttää Aurinko Härkä asetelmaa. Miksi käyttäisin Härkää, jos en kumminkaan sitä oikeasti ole koskaan ollutkaan.  Undecided Sekavaa..

huoh...vaikea aihe...mutta kyllä sideeriset merkit olisivat tuntuneet omimmilta jos en olisi tottunut länsiastrologiaan...mutta kannattaa muistaa se ettei länsiastro-tradition merkkikuvauksia voi yksi-yhteen vaihtaa sideerisiksi merkkikuvauksiksi, vaan sideerisesellä pelattaessa pitää lukea sideerisen perinteen merkkikuvauksia...eiks näin?

Kyllähän se näin on, mutta miksi siinä pitäisi käyttää niitä perinteisiä merkkikuvauksia. Itse olen käyttänyt ihan näitä "standardi"kuvauksia ja hyvin ne ovat istuneet sideeriseen karttaan.
tallennettu

Puu-Puhveli

Valkoinen Metalli Tähti
Jasmiini
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #2 : 09.06.2006 20:05:55 »

joskus todellakin tuntuu että käytän länsiastroa sen takia että suurin osa ihmisistä käyttää sitä ja siitä on saatavilla paljon enemmän tietoa kuin sideerisestä...eli on mahdollista enemmän vaihtaa tietoja ja kokemuksia aiheesta...
...........
Samma här. Pakkahan menee kokolailla uusiksi siirryttäessä sideeriseen ja kun olen teinistä saakka ollut kiinnostunut astrologiasta ja hakenut tietoa mistä vain suinkin saanut, niin helpompaa on kommunikoida trooppisesti  smiley6600
Sitä vain aina ihmettelin, että miksi tunsin sisimpäni niin paljon enemmän skorpionimaisemmaksi kuin jouskariksi, kunnes sain tietää sideerisen aurinkomerkkini (Käärmeenkantajaahan ei lasketa  Wink )
Onneksi jotakin pysyvää tässäkin palapelissä: ASPEKTIT  smitten smitten Kiss
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #3 : 09.06.2006 20:11:07 »

Merkkitulkinnoista vielä sen verran, että kohdallani trooppiset merkit toimivat enemmänkin "ulkoisella", roolitasolla ja sideeriset "sisemmillä" tasoilla. Joo-o, todella vaikeata selittää ... :Smiley Huh  Undecided

Ai niin, pidän molemmista  smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:

Sideerisesti:

Mimia
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #4 : 09.06.2006 20:43:12 »

Merkkitulkinnoista vielä sen verran, että kohdallani trooppiset merkit toimivat enemmänkin "ulkoisella", roolitasolla ja sideeriset "sisemmillä" tasoilla. Joo-o, todella vaikeata selittää ... :Smiley Huh  Undecided

Ai niin, pidän molemmista  smitten

Tuo sisin/ulkoinen-juttu kuulostaa kylläkin ihan järkevältä. Kun kumminkin olen kumpaisistakin kartoista löytänyt yhtäläisyyksiä, jotka sopivat minuun.   Smiley

joskus todellakin tuntuu että käytän länsiastroa sen takia että suurin osa ihmisistä käyttää sitä ja siitä on saatavilla paljon enemmän tietoa kuin sideerisestä...eli on mahdollista enemmän vaihtaa tietoja ja kokemuksia aiheesta...

Miulla on vähän sama homma tuon länsiastron kanssa! Kun "kaikki" käyttävät sitä, niin "pakko" sitä kai on sitten itsekin käyttää..   Embarrassed Huh

tässä nousumerkkiasiasa esim tuoolla martinrai sivuilla oli mielenkiintoinen juttu. sideastrohan käyttää tasahuoneita, joten kaikilla nousuhärillä esim ykköshuoneen kärki on härkä ja seiskahuoneen siis skorpioni, joten huoneenkärjet ovat kaikilla nousuhärillä samoissa merkeissä. Ja esim siinä nousuhärkien kakkoshuoneen kärki osuu kaksosiin, ja kuvauksessa selitettiin tämän antavan nousuhärille verbaalisuutta ja kielenkäyttöön liittyviä taipumuksia suhteessa ansaitsemiseen (2 huone?)muistaakseni. eli kuvaus saa siis samaa sisältöä kuin länsimainen nousukaksoset, jota sanotaan sanankäyttäjäksi.

Mie ainakin tulkitsen sideeristä karttaa ihan samanlailla kuin trooppistakin, mutta ainoastaan merkit ovat muuttuneet. Ja en käytä tasahuoneita. Ja tietenkään Käärmeenkantajaa ei saa ainakaan astro.comin sivuilla karttaan. Ja näin olen saanut paljon osuvimpia tulkintoja vaikka en olekaan oikeaoppisesti sideeristä karttaa "käyttänyt".. Vallan hassua!!  :Smiley Smiley
tallennettu

Puu-Puhveli

Valkoinen Metalli Tähti
Jasmiini
Emelia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 09.06.2006 20:44:28 »

Pidän trooppisesta...

Olen yrittänyt olla avarakatseinen ja lukenut myös kuvauksia sideerisestä... Mutta sen lisäksi että huoneet ja merkit vaihtavat paikkaa... neitsyestä tuleekin leijona, askendantti sentään pysyy jousimiehessä.. en kyllä tunnista itseäni lainkaan sideerisestä nousumerkki-kuvauksestakaan!!

Joten minun täytyy kyllä luopua tästä yrityksestä...  crazy2  Undecided
tallennettu

Aniel
Vieras
« Vastaus #6 : 09.06.2006 20:46:20 »

Tottunut trooppiseen  aurinko oinas, mutta sideerinen on vahvasti sieluni maisemaa  aurinko kalat...
tallennettu
Missa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #7 : 10.06.2006 19:53:09 »

Minua hämää tässä asiassa myös se, että "oikeasti"  kun olen se Aurinko Oinas (sid.), niin se tuntuisi jonkin sortin "petokselta" käyttää Aurinko Härkä asetelmaa. Miksi käyttäisin Härkää, jos en kumminkaan sitä oikeasti ole koskaan ollutkaan.  Undecided Sekavaa..

Ei se aurinko yhtään "oikeammin" ole oinaassa kuin härässäkään, sideerinen ja trooppinen kun perustuvat eri asioihin. Jos tähdistöistä puhutaan, niin silloin se lienee oinaassa, mutta trooppinen järjestelmä perustuu vuodenaikoihin. Wink
tallennettu

aurinko vaaka kuu oinas askendentti neitsyt
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #8 : 10.06.2006 19:59:26 »

(http://www.ursa.fi/extra/taivaalla/tahtikartta/tahtikartta.php4?PAIVA=10&KUUKAUSI=6&VUOSI=2006&TUNNIT=20&MINUUTIT=55&SEKUNNIT=18&MANUAALINEN_AIKAVYOHYKE=&AIKAVYOHYKE=&KESAAIKA=&PAIKKAKUNTA=Helsinki&LEVEYSASTE=&PALLONPUOLISKO=&PITUUSASTE=&ITAAN_VAI_LANTEEN=&SINISYYS=&AUTOMAATTINEN_RAJAMAGNITUDI=&RAJAMAGNITUDI=&LAMPOTILA=&ILMANPAINE=&PROJEKTIO=&EKVATORIAALINEN_KOORDINAATISTO=&EKLIPTIKAALINEN_KOORDINAATISTO=&HORISONTAALINEN_KOORDINAATISTO=&KIELI=)
Tässäpä tämänhetkinen aukinpaikka  Wink
(www.ursa.fi)
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:

Sideerisesti:

Ozzette
Vieras
« Vastaus #9 : 10.06.2006 20:02:10 »

Noh, en tunne sideeristä, joten pakko vastata trooppinen.
Vaikka minulle se kai olisi ihan sama, mikä kartta eteen lyödään...
Vaikka Afrikantähti-peli...  2funny
tallennettu
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #10 : 10.06.2006 20:06:18 »

Noh, en tunne sideeristä, joten pakko vastata trooppinen.
Vaikka minulle se kai olisi ihan sama, mikä kartta eteen lyödään...
Vaikka Afrikantähti-peli...  2funny
Cheesy 2funny 2funny laugh
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:

Sideerisesti:

Aniel
Vieras
« Vastaus #11 : 11.06.2006 13:34:40 »

2funny   2funny   2funny  ihana Gigianne!  smitten
tallennettu
Emelia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 12.06.2006 13:48:48 »

onkohan kellään kokemusta siitä että olisi asunut maassa, jossa on kesä silloin kun meillä on talvi, ja kokenut että muuttuuko hän ihmisenä ratkaisevasti sen seurauksena...voisihan niinkin kuvitella käyvän...

Tätä samaa olen pohtinut myös minä... Minuun kun vuodenajat ja valonmäärä vaikuttavat todella paljon.. olen miettinyt miltä se todella tuntuisi jos matkustaisi Suomen kesästä asumaan maahan jossa ei syksyä ja talvea tule lainkaan ja vuoden ajat vähenisivät ainakin puoleen..

Vielä joskus haluaisin sen kokea...(http://jumi.lut.fi/~junousia/hymiot/think/vaikeapaatos.gif)(http://jumi.lut.fi/~junousia/hymiot/think/vaikeapaatos.gif)
tallennettu

Harschi
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #13 : 12.06.2006 17:30:39 »

mutta kannattaa muistaa se ettei länsiastro-tradition merkkikuvauksia voi yksi-yhteen vaihtaa sideerisiksi merkkikuvauksiksi, vaan sideerisesellä pelattaessa pitää lukea sideerisen perinteen merkkikuvauksia...eiks näin?

Tässä on sideerikkojen joukossa kaks koulukuntaa ja olin itse aiemmin kalleellaan tuohon "trooppisia tulkintoja ei saa soveltaa sideerisiin merkkeihin" -suuntaukseen (mikä lienee itse asiassa vähemmistö sideerikkojen keskuudessa) ja olen promotoinut sitä täälläkin, näköjään hyvällä menestyksellä. Se johtui osaltaan siitä, että en kerta kaikkiaan voinut uskoa, että massiivinen leegio trooppisia, maailmanlaajuisesti varsin arvostettuja astrologeja vois olla niin väärässä.

Mutta oon vaihtanut mielipidettäni tässä. Näyttäis tosiaan siltä, niinkuin Mirtsu kirjoitti, että sideeristä karttaa voi ihan hyvin tulkita trooppisten merkkitulkintojen pohjalta. Mutta siitä taas on väistämätön, looginen seuraus se, että trooppinen astrologia on suurelta osin ihan...  Shocked, ellei sitten lähde pohtimaan, edustavatko eri eläinradat jotenkin ihmisen eri puolia. Mulle on kyllä tarpeeksi haasteellista pohtia jo ihan yhdenkin eläinradan puitteissa, mikä mitäkin edustaa.  buck2 Siitä kun ei oo ammattilaisetkaan aina yhtä mieltä.

Mun omalla kartalla henkilökohtaisista planeetoista nousu, Kuu, Mars ja Saturnus vaihtavat paikkaa, mutta kyllä ne istuu sideerisesti paremmin. Erityisesti nuo nousu ja Kuu on ihan itsestäänselviä tapauksia.
tallennettu
Harschi
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #14 : 12.06.2006 17:34:46 »

sitten kuitenkin esim sepon aurinkomerkkikuvaukset näiltä sivuilta ovat uskomattoman osuvia...ja nehän kertovat kohdallani kaloista...VAIKKA aurinko olikin vesimiehessä kun synnyin. ja silti tuo kaloista kirjoitettu kuvaus pätee idiot2

Se, mitä olen Sepon kuvauksia lukenut, niin ne tuntuisivat perustuvan Sepon omiin, ennakkoluulottomiin havaintoihin eri merkeistä (mikä on hieno asia), eikä niinkään perinteisiin merkkikuvauksiin ja siksi Sepon tulkinnoista varmasti pidetäänkin ja ne koetaan osuviksi. Väittäisin, että perinteiset merkkikuvaukset, joiden rakennuspalikoina on jako feminiiniseen/maskuliiniseen, eri elementit, merkkien hallitsijat jne., pätevät paremmin sideerisellä puolella.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: