Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Persoonattoman Jumalan tiedostaminen, osa 1  (Luettu 4076 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« : 22.06.2018 23:46:33 »

MMY:n kirjasta Olemisen tiede, elämisen taito (Science of Being and Art of Living; suomennos: Jussi Yli-Panula)

SBAL Amazonissa

(Lisäys) OMG! Kovakantisena jopa yli 700 dollaria?!


Suomennosta ei taida olla enää saatavilla...

(Olen sevverta hidas kirjoittaja, että jaan tämä "artikkelin" useampaan osaan...)

Tarkastellessamme Jumalan kahta aspektia - persoonatonta, kaikkiallista, absoluuttista Olemista ja persoonallista, korkeinta olentoa, olemme havainneet, että Jumalan tiedostaminen voi merkitä persoonattoman tai persoonallisen Jumalan tiedostamista. Tarkastelemme Jumalan persoonallisten ja persoonattomien aspektien tiedostamista erikseen, koska persoonattoman Jumalan tiedostaminen tapahtuu luonnollisesti tietoisuuden transsendenttisella tasolla. Mikään relatiivisella alueella ei voi olla kaikkiallista. Relatiivinen merkitsee ajan, tilan ja syysuhteen sitomaa, kun taas kaikkiallinen on vapaa ajasta, paikasta ja syysuhteesta.

Persoonallisen Jumalan tiedostaminen on siten välttämättä inhimillisen havainnon, aistikokemuksen tasolla. Persoonallisen Jumalan tiedostaminen merkitsee, että silmien pitäisi pystyä näkemään tuo korkein henkilö [esim. Vishnun inkarnaatio Krishna??]. Sydämen pitäisi pystyä tuntemaan tuon korkeimman henkilön ominaisuudet. Persoonallisen Jumalan tiedostamisen täytyy tapahtua elämän relatiivisella alueella. Siten persoonattoman Jumalan tiedostaminen tapahtuu transsendenttisessa tietoisuudessa, ja persoonallisen Jumalan tiedostaminen valvetilan tietoisuuden tasolla.

Persoonattoman Jumalan luonnetta tarkastellessamme olemme havainneet, että Se on transsendenttinen, absoluuttinen autuustietoisuus. Sen tajuamiseksi tietoisen mielen pitää transsendoida kaikki relatiivisen kokemuksen rajat ja päästä sen tuolla puolen olevalle alueelle, missä tietoinen mieli jätetään tietoiseksi aivan itsekseen. (Kääntäjällä ollut ilmeisesti melkoisia hankaluuksia tuo lauseen kohdalla? -- sidis). Tämä edellyttää transsendenttisen alueen tajuamista, mikä edellyttää tietoisen mielen saattamista tavanomaiselta kokemisen tasolta kokemisen hienommille tasoille ja sitten relatiivisen kokemuksen hienoimman tason transsendoimista, jotta mieli pääsee tietoisesti olemassaolon transsendenttisella alueelle. Toteamme, kuinka monet menetelmät voisivat mahdollisesti saattaa mielen transsendenttisen Olemisen alueelle.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2018 16:24:27 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #1 : 23.06.2018 09:22:50 »


Tiedämme, että elimistö, keho tai hermosto on vastuussa mielen abstraktisesta kokemuksesta. Kokemuksen syntyminen edellyttää tiettyä hermoston tilaa. Hermostosta tiedämme, että näkemisessä määrätty aivojen osa toimii tietyllä tavalla. Eri aivojen osat toimivat kuulemisessa, ajattelemisessa ja haistamisessa. Mielen toimintaa vastaa siis tietty hermoston toiminta. Siten tietty havainto edellyttää tiettyä hermoston toimintaa.

Olettakaamme, että mieli ajattelee aurinkoa. Ajatus auringosta voitaisiin kokea vasta sitten kun tietty aivojen osa toimii tietyllä tavalla. Tämä johtaa meidät päättelemään, että mieli voisi ilmaista ajatuksen auringosta kahdella tavalla. (1) Mieli aloittaa ajatustapahtuman ja vastaavasti ärsyttää hermostoa niin, että ajattelutapahtuman edistyminen jatkuvasti ärsyttää [stimulates?? - s.] hermostoa kunnes tietty osa aivoista saavuttaa sellaisen toiminnan tason, joka saa mielen kokemaan ajatuksen auringosta tai sitten, (2) tällainen toiminta voitaisiin tuottaa aivoissa fysiologisesti, jolloin mieli myös kokisi ajatuksen auringosta.

Koska ajatus voitaisiin kokea kahdella tavalla, se osoittaa että kokemus voitaisiin saada kahdella tavalla. Joko mieli aloittaa tapahtuman ja ärsyttää hermostoa aiheuttaen tietyn kokemuksen tai hermostoa ärsytetään tietyllä tavalla sellaisen toiminnan tuottamiseksi, jossa mielen olisi mahdollista kokea haluttu kohde.

Transsendenttisen Olemisen tiedostaminen on kokemus. Näin ollen persoonattoman Jumalan tiedostaminen merkitsee positiivista kokemusta elämän transsendenttisesta todellisuudesta. Tiedostaminen merkitsee kokemista. Transsendenttisen todellisuuden kokeminen vakiinnuttaisi hermoston tiettyyn tilaan, sillä kaikki kokeminen edellyttää hermoston saattamista tietyn tyyppiseen toimintaan. Transsendenttisen, persoonattoman Jumalan kokeminen edellyttää tiettyä hermoston tilaa. Jos tämä toiminta hermostossa voitaisiin aiheuttaa fysiologisesti, olisi kysymyksessä fysiologinen menetelmä  persoonattoman Jumalan tiedostamiseksi. Näemme yksityiskohtaisesti, kuinka se voisi olla mahdollista.
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #2 : 23.06.2018 10:25:42 »

Löydettyämme menetelmän Jumalan tiedostamiseen fysiologiselta pohjalta havaitsemme, että Jumalan tiedostaminen on mahdollista: (1) ymmärtämistapahtuman* kautta, (2) tunnetapahtuman* kautta ja (3) toiminnan* eli havaintotapahtuman kautta.

Havaintokin on mielen toimintaa. Voimme sanoa, että se on mekaaninen prosessi. Nähdäksemme kohteen vain avaamme silmämme ja näemme sen. Havainto on pelkästään mekaaninen tapahtuma. Nähdäksemme, meidän ei tarvitse aktivoida älyä eikä ärsyttää (krhm...sidis) tunteita. Siten havaintotapahtuma on vain mekaaninen tapahtuma ilman tunnetta tai älyä. Havaitsemme siis, että persoonattoman Jumalan tiedostamisen polku voidaan jakaa viiteen pääryhmään:

1. Psykologinen eli älyllinen menetelmä
2. Emotionaalinen menetelmä
3. Fysiologinen menetelmä
4. Mekaaninen menetelmä
5. Psykofysiologinen menetelmä

Tarkastellessamme näitä viittä Jumalan tiedostamisen menetelmää havaitsemme, että mikä menetelmä hyvänsä olisi riittävä kenelle tahansa. Älyllinen menetelmä Jumalan tiedostamiseksi sopii vain niille, joiden äly on kehittynyt. Emotionaalinen menetelmä Jumalan tiedostamiseksi sopii yleensä niille, joiden sydämen ominaisuudet ovat korkealle kehittyneitä. Niille, jotka eivät ole kehittyneitä emotionaalisesti eivätkä älyllisesti, on jäljellä kaksi menetelmää Jumalan tiedostamiseen: fysiologinen ja mekaaninen. Fysiologinen Jumalan tiedostamisen menetelmä edellyttää kehon ja hermoston saattamista tilaan, jossa mieli tajuaa olemassaolon transsendenttisen luonteen. Fysiologinen menetelmä sopii niille, jotka ovat fysiologisesti normaaleja, ja joiden hermosto on mahdollisimman lähellä normaalia toimintaa. Fysiologinen menetelmä [esim. haTha-yoga? -sidis] - edellyttäen että hermosto on normaali - kohottaa tietoisuuden tasoa riippumatta älyn tai tunteiden kehittyneisyydestä.

* jñaana-yoga (gjaana-jooga), bhakti-yoga, karma-yoga?
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #3 : 23.06.2018 11:40:07 »

Lukijan kommentti:

Customer Review

5.0 out of 5 starsThe book really explains what we're doing in meditation

ByPeter Vitoon August 16, 2017

Format: Kindle Edition|Verified Purchase

I've been meditating for 8 years and am only JUST reading this book now. I can only read small doses, 10-15 pages because the material is very dense and I've been reading it just prior to my morning meditation. It puts me in a good space going in. The book really explains what we're doing in meditation and what the processes are that are taking place and it's very inspiring because your "furthering" you're own agendas; personal, professional and spiritual. This knowledge is not "essential" to getting the benefits, the same way understanding how digestion works is not essential to the absorption of nutrients but, if you have that knowledge in increases your awareness of WHY you meditate so that even if you don't "feel like it", you're inspired to do it anyway. This isn't a problem I have but I've heard some people practiced and then just stopped. That seems very strange to me, I can't imagine ever stopping.

The information has also lead me to question alot of things about my meditation, things that I hope to get answered the next time I get "checked". I don't know if the conversation on BEING which is essential for all the remaining chapters will be accessible to non meditaters. I'm not being elitest, I just know that I struggled with it initially and Being as I understand it is only really accessible in the state of transcendence OR if you've been meditating sufficiently that you consciousness has been infused with the state of being (I'm not there) I would question if someone not familiar with TM could grasp being in a meaningful way. I could definitely be wrong.
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #4 : 23.06.2018 12:53:38 »


Jos kiinnostus heräsi, ja enkku on kohtalaisen hyvin hallussa, suosittelen alkukielisen
tekstin hankkimista. Valaistuneen joogin saneleman tekstin kääntämisessä on mitä
ilmeisimmin rutkasti suden kuoppia...

 coolsmiley
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #5 : 23.06.2018 16:37:07 »

Muutama sivu alkukielistä tekstiä jossa fyysikko MMY selittää, mitä Oleminen (Being) on:

Klikkaa Look inside!
« Viimeksi muokattu: 23.06.2018 16:40:13 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: