Sattui silmään tämä vanha keskustelu, kun etsin juttua ulkonäkötekijöistä.
En tiedä onko vähän off topic, mutta itse lähtisin tällaisissa asioissa miettimään enemmän kiinnostusta omaa itseään, ulkoista habitustaan kohtaan. Myös epävarmuus voi tietenkin olla tekijänä osassa tapauksia, mutta mielestäni ajatus, että itsensä laittamisella haettaisiin jotenkin huomiota tai hyväksyntää, on vähän yksipuolinen. Itse tykkään laittautua ja olen kiinnostunut pukeutumisesta, mutta en todellakaan hae sillä huomiota, enkä koe sellaista "itsensä tyrkyttämisenä" - enemmänkin se on itseilmaisua, halua ja vapautta valita oma ulostulonsa. Jos ulkonäkö on ainoa merkityksellinen asia, on tietysti eri asia, mutta minusta luonnollisuus ei ole yhtään sen arvokkaampaa tai hyväksyttävempää, kuin muokattu ulkonäkökään. Sanoisin, että
-energia on tästä hyvä esimerkki; vaikka se on itseään korostavaa, joka pahimmillaan menee itsekkyydeksi, on lämpö yhtä merkityksellinen osa sitä.
Mutta tässäkin tietysti riippuu vähän, että puhutaanko äärimmäisyyksiä tavoittelevasta ulkonäön muokkaamisesta (ihmis-Ken yms.), vai vähän hillitymmästä huulten täyttelystä ja rintaimplanteista. Äärimmäisissä tapauksissa yhdyn kyllä tuossa edellä mainittuihin tekijöihin (
, tällaiseen varmaan liittyy jotain syvempääkin), mutta hillitymmässä toiminnassa nostaisin esiin ihan vain esimerkiksi esteettisten merkkien (
) vaikutuksen 1. huoneessa tai
-merkkinä. Ehkä
1. tai 2. huoneessa? Tietyllä tapaa materiakin voi liittyä, sillä on kyse maallisista asioista. Varmasti myös vahva
, kuten tuossa jo edellä todettiinkin.
Ja koska itse kuulun tähän ulkonäöstä hillityllä tavalla kiinnostuneeseen joukkoon, voin todeta itseni todisteeksi noihin mainitsemiini muutamalta osin;
1. huone, lisäksi
tekee paljon hyvää aspektia asciin. Minulla on myös
2. huoneessa - ulkonäkö on myös kommunikointia ympäristön kanssa.
Lisäys; uskon, että voimakkaasta ulkonäön korostamisesta aiheutuva ärtymys ja ahdistus voi myös olla eräänlainen peili - ehkä ulkonäköään kohtentava ei olekaan se epävarma ja haluaa vain nauttia itsestään, mutta epävarmuus asuukin siihen negatiivisesti reagoivassa puolessa. Tiedän tämän, sillä olen itse aikoinaan ollut se epävarma, jota on ahdistanut. Me ollaan kaikki ainutlaatuisia otuksia, oltiimpa sitten au naturel tai ihan sleek, muistetaan se!