Sivuja: [1] 2 3 ... 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kevennystä  (Luettu 49049 kertaa)
0 jäsentä ja 5 vierasta katselee tätä aihetta.
Lilja-82
Vieras
« : 23.06.2006 22:04:27 »

En ymmärrä miten tällaisia aloin miettimään juuri nyt, mutta jostain olen lukenut että kun päätös on tehty niin se pitää laittaa voimaan heti eikä vasta ensi kuussa tai ensi vuonna.

Nimittäin ongelma on se, että minulla on ylipainoa ja tietyistä perinnöllisistä ja muista blaa blaa jutuista johtuen keskustelin viime syksynä sisätautilääkärin kanssa kun minulta otettiin kaiken maailman kokeet. Maksa arvot jne jne.

Hän sanoi, että muuten tulokset olivat normaalit, mutta rautaa pitäisi saada enemmän ja sitten hän hyvin hienotunteisesti vihjasi, että painoa pitäisi pudottaa tai ei ainakaan päästää enää nousemaan, koska riskini sydän- ja verisuoni sairauksille on kuulemma suurempi kuin tavallisesti ja siksi pienikin ylipaino on minulle vaarallisempaa.

Ylipainoa on juuri sen verran, että sen kanssa pystyy hyvin elämään, varsinkin kun sitä on niin vähän että sen pudottaminenkin on hidasta ja turhauttavaa.

Lisäksi nyt vielä kesällä olen vuorotyössä ja kaikki, jotka tällaista työtä ovat ikinä tehneet tietävät, että se on vihon viimeistä säännöllisten ruokailujen tai liikunnan kannalta.

Eli jos innostusta löytyy niin voisimme tänne koota sellaisen porukan, joka tsemppaisi toisiaan, voisimme vaihdella ruokaohjeita ja liikuntavinkkejä. Olisi kiva saada kevyitä ohjeita, jotka kuitenkin olisi helppo valmistaa (kun en ole mikään gourmet kokki...) ja kätevä ottaa esim juuri evääksi. Työ on raskasta, joten tarvitsen kunnon aterian jaksaakseni. Uskon, että sen voi kuitenkin myös tehdä kevyemmin.

Heittäkää vaikka yv jos innostuitte, mutta ette tähän halua osallistua.

Oikein ihanaa juhannusta.  smitten
tallennettu
maallikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #1 : 24.06.2006 07:11:45 »

Huomenta!

Ruisleivästä saa rautaa eli jos olet Lilja-82 syönyt enimmäkseen vaaleaa leipää, sen voisi vaihtaa kunnon ruisleipään. Oletko lihansyöjä? Jos olet niin onnistuisiko se, että jättäisit sian ja naudan pois? Niitä voisi korvata sitten enimmäkseen kalalla ja joskus kanalla tai vaikka porolla, ovat keveitä kaikki. Vuorotyössä ei varmaankaan voi syödä tyyliin "vähän mutta usein", mutta kun olet ilmeisesti kesätöissä ja kun syksyllä hommat loppuu niin suosittelen tätä syöntityyliä. Kun syö vähän, mutta usein ei tarvitse syödä itseään ähkyyn asti, kun vähempikin riittää. Lopuksi ehkä hankalin kaikista eli syö vain silloin, kun olet nälkäinen ei siksi, että kellonviisarit on tietyssä asennossa tai kun TV:stä tulee tietty ohjelma. Ja mitä vähemmällä karkilla/sipseillä/pullalla/limsalla tulet toimeen sitä parempi. Jos meinaat pudottaa painoasi, anna itsellesi aikaa. Elimistö reagoi ruokavalion muutoksiin hitaasti ( ainakin minulla ). Elimistö jarruttaa muutosta eli jos vähennät paivittäistä kalorimäärää, elimistö puolestaan hidastaa aineenvaihduntaa ja lopputulos on, että mitään ei tapahdu. Aikanaan elimistö sitten on tottunut pienempään päivittäiseen kalorimäärään ja painokin alkaa pudota, jos siis kuluttaa enemmän kuin syö. Sitkeä pitää olla niin kuin aina, kun on kyse pitkäaikaisten tapojen murtamisesta, mutta kun joka päivä jaksaa totuttaa itseään uuteen juttuun niin ajan kanssa uusi tapa voittaa vanhan. Kerralla ei tarvitse muuttaa kaikkea eikä painoa tarvitse pudottaa hetkessä. Ryhdy toimeen ja katso mikä on tilanne esimerkiksi vuoden lopussa.
   Antaisin ruokaohjeita, mutta en ole gourmet minäkään :Smiley
tallennettu

Kerralla kristityksi, sano akka kun virsikirjan söi.
Keho
Vieras
« Vastaus #2 : 24.06.2006 15:20:33 »

Ajatusta tuohon kevennykseen on tullut minällenikin, joten taidanpa ensin aloittaa sen puhdistavan paaston. Sillä sen jälkeen on PALJON helpompaa muuttaa ruokailutottumuksiaan kuin pelkästään ajatuksen voimin. Taikaa tuotiin tähänkin lauseesen, joten käyttäkää se kaiken "voimin".  Wink Smiley
tallennettu
Lari
Vieras
« Vastaus #3 : 24.06.2006 23:29:56 »

Aamupala vaihtoehtoja

Banaani ja omena pilkottuna Bulgaarianjugurtin ja myslin kanssa. Fresh ja Maiskis Tongue

Aamupuuroon voisilmän sijasta jo tekovaiheessa tilkka oliiviöljyä. Hieman eri makuista tulee, mut hieman terveellisempi luulisin. Itse teen näin.

Minulla on useasti oikeasti nälkä. Harvoin laitan itse ruokaa, jos ei ole nälän tunnetta. Syön kaikkea ruokaa paitsi kasviksia ehkä liian vähän. Karkkia ja chipsejä harvoin näen kodissani. Keksitkin lojuvat kuukauden pöydällä, kun ei muista kahvin kanssa niitä syödä  Grin

T. Muutaman kilon liian laiha  Undecided Wink
tallennettu
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #4 : 25.06.2006 00:11:27 »

Taistelen nyt muutaman ylimääräisen kiloni kanssa päivittäin - olen AINA ollut kevyempi, myös raskauden jälkeen, sillä imetin tosi pitkään  Embarrassed
Rakastan sokeria, suolaa ja rasvaa, siinäpä se  Sad  Liikuntakin jäänyt liian vähälle kaikenmaailman verukkeiden takia. Olisi ihanaa vielä kerran saavuttaa ihannepaino, siis mutama xtra-kilo POIS. knuppel2

tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Rauhan enkeli
Vieras
« Vastaus #5 : 25.06.2006 09:29:56 »

:Smiley

Kuinka rakastaa sokeria, suolaa ja rasvaa silloinkin, kun ne ovat omassa kropassa?
Kuinka helliä pieniä rasvapalleroisia, kirpakoita suolapalluraisia ja sirkeitä sokerikiteitä - tällöinkin?

Kääkkis! Shocked

Kropassani on tuota samaa rasvaa, sokeria ja suolaa,
jota vielä äsken, juuri äsken, salaakin... ahdoin intohimolla itseeni.

Salainen suhteeni niihin, oi niihin, lopahti siihen, kun "synnytin" ne kroppaani.

Tehden eloni sulostuttajista eloni vaivaajia.

Tulkoon rauha minun ja suolan, rasvan sekä sokerin välimaastoon.
Siihen ruumiikseni miellettävään kokoonpanoon, jossa eikun...

rasva tirisee, suola rahisee
ja sokeri lorisee!

Undecided

Seison peilin edessä ja katson
pyöreitä muotojani, niiden uljaita kaaria.
Keinahdellen, heilahdellen puolelta toiselle...

Rasvamaakarina, suolapattona ja sokeritoppana...

angel
tallennettu
härkä-69
Vieras
« Vastaus #6 : 25.06.2006 09:42:42 »

Keväällä päätimme mieheni kanssa jättää sokerin pois kahvista. Itse käytän nyt makeutusainetta, kun muuten en saa kahvia alas ja olen kofeiiniriippuvainen. Mahtaako muuten kahvi aiheuttaa turvotusta?

Rasva jäi leivän päältä jo aikaisemmin, syömme vähärasvaista juustoa (tosin paljon!)(15%) ja kevytleikkeleitä. Kesällä on helppo vaihtaa leivänpäällysteitä kasviksiin.

Vehnäleipää emme enää käytä, sen sijaan täysjyväleipää ja ruisleipää.

Suurin ongelma taitaa olla nautitun ruuan määrä ja liikunnan puute. Aiemmin sain hyötyliikuntaa juostessani bussien perässä, nykyään menemme joka paikkaan autolla ja parkkipaikka pitäisi löytyä mieluiten mahdollisimman läheltä kauppaa.
tallennettu
twin peak
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #7 : 25.06.2006 14:22:18 »

Mahtaako muuten kahvi aiheuttaa turvotusta?

Hyvä kysymys. Itse lipittelen kahvia 3-5 kuppia päivässä ja välillä jalat on turvoksissa. Toisaalta teen seisomatyötä jonkin verran. Karkkiakin tulee syötyä aika paljon. Ehkä monet osatekijät vaikuttaa.
tallennettu

valkoinen solaarinen peili
Oikku67
Vieras
« Vastaus #8 : 25.06.2006 15:31:18 »

Mahtaako muuten kahvi aiheuttaa turvotusta?

nykyään menemme joka paikkaan autolla ja parkkipaikka pitäisi löytyä mieluiten mahdollisimman läheltä kauppaa.

Tämä "kahvikissa" latkii 3-8 kupillista päivässä.. :Smiley

En ainakaan ole kuullut kahvin turvottavan..
sehän poistaa nestettä elimistöstä, kuten tee ja alkoholikin.
Jostain olen kuullut tai lukenut, että jokaista kahvikupillista kohden pitäisi juoda lasillinen vettä.

Itse painoani tarkkailevana juon vähintään 2 ltr vettä päivittäin ja lisäksi vichyä (töissä) 1-1,5 ltr.

Minun painoni sahaa 52-58 kg:n väliä ylös-alas kuin hissi..  Huh
Karkkia en paljon syö, mutta Fazerin sinistä menee liikaa.. Undecided
Ja autolla kaupan oven eteen on PAHA tapani.. jotain pitäisi tehdä  knuppel2
« Viimeksi muokattu: 25.06.2006 17:05:45 kirjoittanut Oikku67 » tallennettu
Oikku67
Vieras
« Vastaus #9 : 25.06.2006 19:21:04 »

Hyviä neuvoja Evea!

Itse en käytä makeutusaineita, juonut aina kahvini mustana.. (Yäk,maito&sokeri-litku!)
Enkä yleinsä syö makeaa kahvini kanssa, paitsi kylässä.. ehkä.
Limsaa ja mehuja en juo ollenkaan.. enkä alkoholia myöskään..
Juomani nestemäärän olen todennut itselleni hyväksi..
MUTTA SE SUKLAA.. kuinka siitä luopuisin?
tallennettu
härkä-69
Vieras
« Vastaus #10 : 25.06.2006 19:24:44 »

Eikää-ää-äääää... Entäs hetelmäsokeri?
tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #11 : 25.06.2006 19:33:16 »

Kiitos, onpa hyviä vinkkejä jo tullut.  Smiley

Itse olen nyt innostunut syömään taas aamulla puuroa ja kyllä vain se pitää kylläisenä eikä tule heti tunnin päästä mielitekoa mutustella jotain.
Aikaisemmin käytin sen kanssa hilloa, mutta aloin pohtimaan, että se taitaa olla vähän liian makeaa ja vaihdoin maitoon...

Niin olen laktoosi intolerantikko, joten käytän hyla maitoa kahvin kanssa ja hyla maitohan on makeampaa kuin tavallinen, joten en ole pitkään pitkään aikaan enää käyttänyt kahvissani tai teessäni sokeria. Kofeiiniaddikti olen myös... Mutta sellainen 4 kuppia päivässä on mielestäni ihan kohtuudella vielä.  Huh

Tuosta bulgarian jugurtista tuli mieleeni, että viime kesän herkkuni oli juuri bulgarian jugurttia ja siihen sekoitettuna ananasta, banaania ja omenaa. Nami!

Raejuusto... hmm. Kiitos vinkistä täytyykin se ottaa mukaan ruokavaliooni.
 Smiley

Tuosta liikunnasta... siivoaminen on kuulemma hyvää hyötyliikuntaa... samoin portaiden kävely... Tällä ilmalla itselleni tulee kävellen vähä liian kuuma.
 Undecided Mutta pyöräily, johan onkin mukavaa.  Smiley

Jatketaan ja jos juhannuksena on syömingit mennyt vähän... köh... niin eipä anneta sen nyt pilata hyvää päätöstä ja ajatusta.

smitten

Edit: niin noista sokereista... sitähän on nyt puhuttu että ovat tällä hetkellä suurempi haitta terveydelle kuin rasva. Kuka osaa noista sokereista kertoa?  Huh
« Viimeksi muokattu: 25.06.2006 19:38:13 kirjoittanut Lilja-82 » tallennettu
Oikku67
Vieras
« Vastaus #12 : 25.06.2006 19:44:14 »

Eikää-ää-äääää... Entäs hetelmäsokeri?

2funny ..tikahdun..

Hedelmäsokeri on luonnollinen vaihtoehto tavalliselle sokerille ja se sopii mainiosti erilaisten ruokien ja juomien makeuttamiseen.
Hedelmäsokeri on tavallista sokeria makeampaa, joten sitä tarvitaan vähemmän eli noin puolet tavallisen sokerin määrästä.

smitten Oikku67    smitten
tallennettu
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #13 : 25.06.2006 19:48:01 »

Näin helleaikaan muutama merisuolarae mustaan kahviin tasapainottaa kuulemma aineenvaihduntaa. Tämänkin kikan olen foorumilta oppinut vuosi sitten  Smiley Voihan niitä rakeita imeskellä tietty ilman kahviakin.  Tongue
Mulla on riippuvuus kahviin ja suklaaseen. Onneksi on nykyisin jopa kokonaan laktoositonta maitoa, niin voi nauttia kaakaosta ilman vatsanpuruja.
Hinaja on herkkua mutta maksaakin hunajaa...
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
härkä-69
Vieras
« Vastaus #14 : 25.06.2006 19:59:39 »

Puuron kanssa voi nauttia sokeritonta mehukeittoa. Wink
tallennettu