Johan oli taas viime yönä uni...
Olin kodissamme, oli päivä. Ovikello soi ja menin avaamaan oven. Ovella seisoi joku nainen ja luulin hänen olevan joku kaupustelija tai vastaava. Jostain syystä olin hänelle hyvin epäystävällinen ja sanoin töykeästi: "Nyt en kyllä osta yhtään mitään, mene pois!
Nainen meni hieman hämilleen ja pahoitteli kovasti häiriötä, aikoi poistua ja mutisi mennessään, että ei olisi kyllä ollut mitään kauppaamassakaan... Naisen poistumista katsoessani, tulin katumapäälle että toimitin hänet matkoihinsa ja huomasinkin, että nainen ei ollutkaan ihminen vaan jokin henki. Pahoittelin käytöstäni ja pyysin häntä takaisin. Kyselin kuka hän oli ja mitä hän teki täällä. En saanut vastausta siihen kuka hän oli, mutta hän kertoi tulleensa "merkitsemään" meidän talomme. Hänellä oli mukanaan maalipurkki jossa oli punaruskeaa maalia ja pensseli. Sillä hän sitten vetäisi viivan kotimme ovenpieleen. Kyselin häneltä vielä paljon asioita joita en nyt enää valveilla muista, enkä muista vastauksiakaan.
Aamulla heräsin kummissani, että mikä ihmeen talon merkintä ja miksi. :
Sitten yllättäin havahduin.
En ole koskaan ollut mikään raamatun lukija, tuntija, saatikka uskoja, mutta mieleeni pälkähti kertomus jossa Egyptiin tuli vitsauksia, ja viimeinen vitsaus oli egyptiläisperheiden esikoisten kuolema.
Sitä ennen siellä kierrettiin verellä merkitsemässä kaikkien Israelilaisten talot, jotka tulisivat säästymään tältä vitsaukselta.
Oli "pakko" vielä etsiä vihkiraamatustamme kohta, kyseisestä vitsauksesta:
Toinen Mooseksen kirja 12:12-14
Sinä yönä minä kuljen läpi Egyptin ja surmaan Egyptin jokaisen esikoisen, niin ihmisten kuin eläintenkin. Minä, Herra, annan tuomioni kohdata kaikkia Egyptin jumalia.
Ja veri olkoon niiden talojen merkkinä, joissa te olette, sillä kun minä näen veren, menen ohitsenne. Minä kuritan vain Egyptiläisiä, eikä tämä vitsaus satu teihin.
Tästä päivästä tulkoon teille muistopäivä. Viettäkää sitä Herran juhlana. Pitäkää tämä ikuisena säädöksenä sukupolvesta toiseen.
Mitä ihmettä tämä uni merkitsee? Enhän minä itse edes usko mihinkään Luojan tuomioon yms. Luoja on minulle yhtä kuin rakkaus. Mitähän tämä kaikki sitten tarkoittanee?