Sana
veda * (tietää) juontaa juurensa verbistä vid:
vid, vetti 1 ({veda}), pp. {vidita3} or {vitta} (q.v.) know, [[,]] understand, learn, perceive, experience, feel; think or be mindful of (acc. or gen.), know how to (infin.); believe, suppose, know or recognize as, declare to be, take for, call, name (2 acc. or acc. & nom. w. {iti}). C. {veda3yate, -ti} make known, announce, report; inform of, teach (2 acc.); take for, learn or know --
Kontekstista riippuen sane (sic!)** veda voi olla joko nomini tahi verbi; kenties useimmiten juuri tuossa muodossa itse asiassa verbi, koska substantiivina sen yksikön nominatiivi on, sandhista riippuen vedaH/vedas/vedash/vedo, jne.
Esim. verbi: yas tan na [
tat + na] veda...(se) kekä
tät' ei tiedä... ; subst: vedo 'ham (ilman sandhii vedaH | aham), veda (olen) minä (meitin tod. itse on puhdas tieto[isuus]?).
MMYn mukaan veda-kirjallisuus käsittää peräti 40 osa-aluetta! Vanhinta kantaa edustaa Rgveda (rigveeda) jota voitaneen pitää tavallaan hindujen Wanhana Testamenttina. Läntiset tutkijat lienevät yleisesti sitä mieltä että Rgveda (Rk + veda) on kasattu noin vuosien 1500 - 500 eaa aikana. Ainakin jotkin intialaiset tutkijat edustanevat sitä mielipidettä että Rikissä esiintyvät astronomiset viittaukset "kavaltavat" sen vanhimpien osien olevan jopa liki 7 kilovuotta vanhoja.
Matemaatikko Lokamanya Bal Gangadhar Tilak väittää 1900-luvun alussa ilmestyneessä pläjäyksessään Arctic Home in the Vedas***, että "arjalaiset" asuivat alunperin jossakin lähellä pohjoista napapiiriä, mutta että ilmaston muutos pakotti heidät lähtemään alkuperäisiltä asuinsijoiltaan kohti etelää, päätyen he lopulta pääasiassa alueelle jota nykyään kutsutaan Pakistaniksi ja Intiaksi. Rgvedassa tuohon viittaa ainakin se että jumaluudelle USas (ushas) eli Aamunkoitto omistetut suuktat (hymnit) sisältävät pätkiä joissa aamunkoiton ja ympärivuorokautisen pimeyden todetaan kestävän osan vuodesta viikkokausia. Maapallon pohjoisella puoliskolla tuo lienee mahdollista vain pohjoisen napapiirin, well, pohjoispuolella?
* vrt. ruotsin veta
** https://fi.wikipedia.org/wiki/Sane_(kielitiede)
*** https://en.wikipedia.org/wiki/The_Arctic_Home_in_the_Vedas