Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Herkkä kuin silmämuna...osa 1  (Luettu 4230 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« : 13.02.2019 11:54:17 »

(Nokian kurssi näyttää taas jämähtäneen tuonne noin 5,50 euron maisemiin, joten ajankuluksi voimme yrittää räpeltää jotain kokoon otsikon aiheesta...)

Shrii Shankara Bhagavatpaadan, tuttavallisesti Shankaran eli Shank'in tunnetuin kirjallinen pläjäys lienee viveka-cuuDaa-maNi (~viveeka-tshuudaa-mani) eli Crest Jewel of Discrimination.

Emme ole satavarma, tarkoittaako sana viveka (viveekka) samaa Shank'in teksteissä kuin esim. yoga-suutra'issa,
mutta jotakuinkin likellä toisiaan ne merkitykseltään lienevät.

Noh, yoga-suutra'issa tuo sana esiintyy kuutisen kertaa, esim. :

yoga-aṅga-anuṣṭhānād-aśuddhi-kṣaye jñāna-dīptir-āviveka-khyāteḥ ॥28॥

("Suomalaisittain" joogaang-ga-anushthaanaad-ashuddhi-kshajee gjaana-diiptir aa* viveeka-khjaateehe ॥28॥)

Käännösyritelmä:

By the practice of the different parts of Yoga the impurities being destroyed knowledge becomes effulgent, up to discrimination.

* Yksi harvoista, ellei jopa ainoa, prepositio sanskritissa!
« Viimeksi muokattu: 13.02.2019 12:19:15 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #1 : 13.02.2019 12:25:51 »

Sanan viveka juuriverbi (dhaatu) lienee vic (~vitsh), prefiksillä vi:

vic, vinakti   ({vivekti}), pp. {vikta} separate, esp. grain from [[,]] chaff by winnowing, i.g. sift, sever from (abl.), try, examine. -- {apa} sever, separate (= S.). {vi} separate by tossing or blowing, i.g. sift; sever from (abl.); examine, try, distinguish, decide (a question). C.

Issessään substantiiville viveka annetaan seuraavia merkityksiä:

viveka   m. discrimination , distinction Mn. Sarvad. Sus3r. ; consideration , discussion , investigation Gi1t. Ma1rkP. Sarvad. ; true knowledge , discretion , right judgment , the faculty of distinguishing and classifying things according to their real properties ChUp. Kap. &c. ; (in Veda7nta) the power of separating the invisible Spirit from the visible world (or spirit from matter , truth from untruth , reality from mere semblance or illusion) ;

Well, saaMkhya-yogassa tuon sanan merkitys lienee osapuilleen sama, eli kyky "tajunnallisesti" erottaa puruSa (Puhdas Transsendenttinen Tietoisuus, aatman, Todellinen Itse, draSTaa eli Näkijä) prakRtista eli Mother Naturesta (älystä, egosta, jne)!
« Viimeksi muokattu: 13.02.2019 12:32:17 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #2 : 13.02.2019 12:39:41 »

Henkilöä, joka on kehittänyt esim. yogan harjoittamisella tuon viveka-kyvyn, kutsutaan nimellä vivekin (viveekin; yks. nominatiivi: vivekii*; yks. genetiivi/ablatiivi: vivekinaH [esim. t-äänteen edellä: vivekinas, eli samahko yksikön genetiivin pääte kuin esim. ruotsissa ja enkussa!].

Yoga-suutra'issa tuo sana esiintynee vain yhden kerran, suutrassa II 15

pariNAmatApasa.nskAraduHkhairguNavR^ittivirodhAchcha
               duHkhameva sarvaM vivekinaH .. 2\.15..

parinaama-taapa-sanskaara-dukhair guNa-vritti-viroodhaatsh tsha
dukham** eva sarvam viveekinahaa .. 2\.15..

* Jos oikein muistamme, alunperin tuossa on ollut pitkän i-äänteen sijasta i + ännän tapainen äänne,
joka on aikain saatossa "kulunut" pitkäksi i:ksi, mutta näkyy vielä monissa obliikvisijoissa eli taivutusmuodoissa, kuten esim. juurikin vivekinaH!

** duHkha on hieman sääntöjenvastainen sana, koska visargan (H) pitäisi sisäisen sandhin sääntöjen mukaan muuttua esim. kh:n edellä retrofleksiksi S-äänteeksi, duSkha, siis suurinpiirtein äännettäisiin se dushkha eli "tuska", heh. Nykyään se taidetaan kuitenkin ääntää yksinkertaisesti dukham, eli visarga tavallaan ignoreerataan?
« Viimeksi muokattu: 13.02.2019 12:49:46 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #3 : 13.02.2019 13:02:40 »

Kuuluisa YS:n kommentaattori, 1000-luvulla elänyt kunkku Bhoja-deva (bhoodsa-deeva) mainitsee
suutran II 15 kommentissaan, että vivekinin (valaistuneen joogin?) mieli on herkkä kuin silmämuna!

https://en.wikipedia.org/wiki/Bhoja

Osoitteesta http://yogasutrastudy.info/2012/02/28/ysp-study-group-sutra-2-15/

 löytyvässä läpänheitossa mainitaan tuo silmämunamainen herkkyys, josta johtuen kaikki (sarvam) on vivekinille (vivekinaH) todellakin (eva) tuskaa (duHkham).

The mind of a yogin or a wise man is as sensitive as the surface of the eyeball. The touch of a falling cobweb hurts only the eyeball, but no other part of the body. Similarly, miseries due to the changing nature of things affects only a yogin due to his enhanced sensitivity. Others, under the influence of ignorance (avidya) suffer from misery due to their own deeds. They go through the cycle of birth and death and are engulfed in the three-fold sorrow.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2019 13:10:10 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #4 : 13.02.2019 13:23:24 »

Voineeko tuosta vetää sen johtopäätöksen että ns. erityisherkille ihmisille esim.
syvämeditaation harrastaminen, mikä kehittää yogaa lähes kaikilla tasoilla aina vikaan
an.gaan, varsinaiseen yogaan eli samaadhiin astikka, on perin haasteellista koska se tuppaa lisäämään herkkyyttä entisestään??

 Sad    Huh

(Lisäys) TM:n esittelyluennolla tai silleen, TM-ope totesi ettei teistä tule viilipyttymäisiä, vaan itse asiassa voitte muuttua entistä herkemmiksi, mutta se ei koske enää (todellista) itseänne, tjsp. Taisi silloin käväistä mielessä notta oi ittu, eihän tää taida sopia meitsille sitten alkuunkaan!

 buck2
« Viimeksi muokattu: 13.02.2019 14:38:21 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #5 : 14.02.2019 11:38:59 »

Vautsi vau! Aika uskottavan tuntuinen selitys yhdyssanalle guNa-vRtti-virodhaat:

https://youtu.be/YAmjaxvQg-E

Siis: kokijan ja kokemisen kohteen guNat (sattva, rajas ja tamas) eivät koskaan voi olla täysin synkassa - lukuunottamatta syvämeditaatio-tilaa, jolloin kokija, kokemus ja kokemisen kohde (grahiitR, grahaNa, graahya; vrt. astrologian graha!) ovat yhtä (saMhitaa, samaadhi) -, vaan niiden välillä on virodha /viroodha/, ristiriita?

 Cheesy
« Viimeksi muokattu: 14.02.2019 17:52:31 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #6 : 14.02.2019 22:34:54 »

Tämä on niin tähdellinen jutska että täytyy ihan omaan viestiin naputella:

Siis, guNa'illa ei ole mitään tekemistä puruSan eli absoluuttisen syvämeditaatiotilan kanssa;
jopa subtiilein guNa, sattva, ja puruSa ovat atyanta-asaMkiirNa eli absoluuttisen erilliset, "loputtoman yhteenkirnuamattomat"!   Grin
Siis syvimmässä mahdollisessa meditaatiotilassa ollaan absoluuttisen totaalisesti guNain vaikutuksen ulkopuolella!

 Smiley
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #7 : 15.02.2019 00:26:24 »


OT  Täytyy myöntää että emme ole satavarma, miksi yogan päämäärää kutsutaan
nimellä kaivalya, joka kirjaimellisesti tarkoittaa erillisyyttä, tai oikeastaan toisin
päin: miksi sitä, että (yogan) valaistumisessa tajuamme lopullisesti ja pysyvästi 24/7 Todellisen
Itsemme olevan täysin erillinen jopa prakRtin hienoimmasta aspektista, sattvasta, kutsutaan yogaksi ja (nitya = pysyväksi) samaadhiksi, koska nämä sanat tarkoittavat yhteen liittämistä.

Kenties kyse on siitä, että, hiukkasfyssan terminologiaa käyttääksemme, tajuamme Itsemme olevan identtinen kvanttikenttäteorian(?) Unified Field'in kaa.

tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: