Tosi hyvä kommentti Nefertarilta.
Oon kanssa sitä mieltä että ihminen on paljolti eläin, ja tää monesti yritetään sivuuttaa, ihankuin emme muka olisi jollain tavalla samlla viivalla muidenkin elukoiden kanssa.
ja sitten kun kuitenkin meissä on vielä jotain muuta. kun me pystytään tiedostamaan, tarkkailemaan itseämme ja toisiamme ja valitsemaan. eläimet ei varmaan niin suuressa mittakaavassa pysty valitsemaan kuin ihmiset.
olen monesti kuullut kiusaamista esim koulukiusaamista puolustettavan just sellaisella evoluutioon perustuvalla ajatuksella, että näin se menee luonnossakin, vahvemmat syö heikommat, ja luonnon valinta toimii...
hmm.... :
mun mielestä tää on taas yksi osoitus ihmisen nokkeluudesta...nimittäin aina se osapuoli jolle on jostain teoriasta apua, nappaa sen omaan käyttöönsä puolustamaan itseään, esim tällä teorialla voi kiusaaja oikeuttaa kiusaamisensa ja tehdä siitä jopa hyvän jutun, evoluutiota edistävän, "lajin parhaaksi".
Ihminen tiedostaa ryhmän hierarkian lait, tiedostaa eläimellisyytensä, tiedostaa evoluution....mutta,
hänellä on mahdollisuus VALITA mitä toteuttaa.
esim,
onko pakko toimia aina niin kuin "tiedetään lajin toimivan" ?.voitaishan todella mennä takaisin siihen, että vain vahvimmat ja komeimmat pärjäis, ja muut jätettäis nälkiintymään ja ruhjoutumaan vahvempien alle, mutta sitten luultavasti yhteisöt alkaisivatkin vaikuttaa enemmän eläinlaumoilta tai alkukantaisilta heimoilta (näissäkin on muuten paljon hyvää...esim alkukantaisissa heimoissa)
Mut kauniit ja komeat, alfa-ihmiset hyötyvät kaiken aikaa myös niiden vähemmän viehättävien ihmisten saavutuksista. Tää kehitys ei taatusti ois tällä tasolla, jos kaikki ois ollut kiinni ulkonäöstä. Hyvä ulkonäkö ei monesti hyödytä kun sitä yksilöä itseänsä ja hänen kumppaniaan, mutta sillä ei ole ryhmän edulle välttämättä niin suurta merkitystä...ajatus vain...
jos ajattelee vaikka liikuntavammaista fysiikkaneroa Stephen Hawkingia, niin hän tuskin olisi pärjännyt luonnonvalinnassa ollenkaan fyysisten puutteidensa vuoksi, mutta kylläpä hänen älynlahjansa kuitenkin kelpaavat kaikille hyödynnettäväksi.
mun mielestä yksi merkittävä keksintö, tuon menneen parinsadan vuoden aikana jolloin ihmiskunnan historiassa tuli pikavauhtia aivan mielettömästi keksintöjä, on tämä ystävämme kamera.
miettikääpä kaikkee mihin kamera liittyy...tv,Internet,(melkein joka kodissa...) elokuvat, lehdet...ihankuin kamera ois jo mielen tasolla syöpynyt ihmisten tajuntaan niin, että he katsovat alituiseen itseään kuin linssin läpi...kamera mhdollistaa tuon ihmiskuvatulvan, kaikki ne mielikuvat mitä saamme ja mihin juodutaan vertaamaan itseämme.
meillä ois paljon vähemmän kilpailtavaa ja vertailtavaa ulkonäöllisesti ilman tätä keksintöä, ja voitais ehkä olla enemmän tyytyväisiä itseemme.
tosin en nyt tässä väitä että kameran keksintö pitäis pyyhkiä ihmisten historiasta, se vaan tuo uutta haastetta meidän mielillemme. Kyllähän se paljon hyvääkin tuo. mut sitten tuntuu että siitä on tullut kuin sellainen kollektiivinen peili, tai aurinko, jonka valoa monet tavoittelevat. ois ihanaa päästä näkymään kaikennäkevän silmän alle, joka tekis minut todella arvokkaaksi ja ikuiseksi. :