Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kollektiivinen praaNaayaama!  (Luettu 4230 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« : 06.07.2019 00:08:02 »

Yogan (joogan) käsitteen praaNaayaama tulkitaan yleisesti viittaavan erilaisiin hengitysharjoituksiin,
joiden päätarkoitus lienee tehostaa ja/tai ohjata praaNan eri alalajien, lähinnä kuitenkin kai praaNan
(joka on, usko tai älä, yksi praaNan viidestä alalajista) virtauksia(?) kehossa.

Kuitenkin sisäänhengityksen (puuraka: täyttö?), hengityksen pidättämisen (kumbhaka) ja uloshengityksen
(recaka; reetshaka) lisäksi on olemassa neljäs (caturtha; tshaturtha) "versio" praaNaayaamasta, jota
Patañjali yoga-suutra -pläjäyksessään kuvailee seuraavaasti:

baahyaabhyantaraviSayaakSepii caturthaH.

Käsittääksemme melko arvostetussa kommentaarissaan Bhojadeva kuvaa neljättä praaNaayaamaa
muistikuvamme mukaan mm. näin:

...stambharuupo gativicchedaH

(Tuli pieni tenkkapoo: sanskrit documents saitilla tuo on muodossa stambharuupii; se tuntuu kuitenkin
väärältä koska vicchedaH on tietääksemme maskuliinisukuinen sana ja tuo ruupo/ruupii tuntuu* adjektiiviattribuutilta...
sen enempää yksityiskohtiin menemättä. Muistinvaraisesti yoga-sutra.info saitilta oikea muoto on ruupo...Jatkamme
tänä aamuna jos jatkamme...)

 Lips Sealed

(Jatkuu...) Joo, olimme oikeassa: vanhassa tekstissä on selvästi -ruupo (-ruupoo). Näitten kanssa on välillä
helisemässä kun täytyy raapia päätään jonkin muodon intuitiivisesti tuntuessa väärältä esim. siksi että lauseesta
tulee anakoluuttinen eli syntaksiltaan harhaanjohtava tai sekava tai jotain. Tyypillinen esimerkki on yoga-suutrain
vika sana (iti osoittaa että teksti loppuu tähäh): citishakter iti (ablatiivi/genetiivi) joka joissakin verkkojulkaisuissa on perin virheellisesti muodossa citishaktir (nominatiivi) iti.

Wanha...LOL!

* DN:ssa pitkä i ja o (aina pitkä) ovat melko samannäköiset ( पी = pii; पो = poo), joten ne sekoittunevat jokseenkin helposti?
« Viimeksi muokattu: 06.07.2019 08:41:24 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #1 : 06.07.2019 08:54:59 »

Mistähän tätä nyt jatkaisi, että ei menisi liian pitkäveteiseksi?

Siis tuo ilmaus stambharuupo gativicchedaH* tarkoittanee että hengitys (ainakin ikäänkuin?) tyystin
lakkaa, kun funtsiva tyyppi "saavuttaa" neljännen tietoisuudentilan eli TM-terminologialla Transsendenttisen
tietoisuuden, jolloin aineenvaihdunta putoaa selvähkösti alemmalle tasolle kuin syvässä unessa. Kyse lienee paremminkin
siitä että aina "taustalla" oleva neljäs tila tulee havainnon piiriin, kun hermoston toiminta siirtyy kyllin
hienolle, hiljaiselle tasolle, tai jotain?? Unitutkijat vertaavat jo syvää unta kuolemaan, joten Neljäs tila,
on sitten olemista "sikakuolleena" ja uudelleensyntymistä (ylhäältä? heh heh...) sen jälkeen, joten väheneekö
odotettavissa olevien inkarnaatioiden määrä jokaisen transsendenttisen tietoisuuden kokemuksen jälkeen? ROFLOL!

Ilmeisesti esim. yoga-tattvopaniSat'in (yoga-tattva upanishad) kevala-kumbhaka (pelkkä kumbhaka eli heng. pidätys)
viittaa tuohon neljänteen praaNaayaamaan, joka eroaa tavallisesta kumbhkasta sikäli, että neljäs praaNaayaama on täysin
spontaani "hengityksen pidätys"? (YTU:n mukaan muistaaksemme kevala-kumbhaka on edellytys bhuumi-tyaagalle, eli
maankamaran jättämiselle, siis levitaatiolle?)

* stambha   m. (ifc. f. %{A}) a post , pillar , column , stem (as of a tree ; also improperly applied to an arm) Ka1t2h. Gr2S3rS. MBh. &c. ; support , propping , strengthening Bhartr2. ; inflation , pretentiousness , arrogance MBh. R. &c. ; fixedness , stiffness , rigidity , torpor , paralysis , stupefaction MBh. Ka1v. &c. ; becoming hard or solid Ra1jat. ; stoppage , obstruction , suppression

   rUpa   n. (perhaps connected with %{varpa} , %{varpas} ; ifc. f. %{A} , rarely %{I}) any outward appearance or phenomenon or colour (often pl.) , form , shape , figure RV. &c. &c. (%{rUpeNa} ifc. in the form of [886,1] ; %{rUpam-kR} or %{bhU} , to assume a form ; often ifc. [in fine compositi: yhdyssanan lopussa] = `" having the form or appearance or colour of

gati   f. going , moving , gait , deportment , motion in general RV. v , 64 , 3 VS. TS. &c. ; manner or power of going ; going away Ya1jn5. iii , 170 ; procession , march , passage , procedure , progress , movement (

viccheda   m. cutting asunder , cleaving , piercing , breaking , division , separation Ka1v. S3a1h. ; interruption , discontinuance , cessation
« Viimeksi muokattu: 06.07.2019 10:55:51 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #2 : 06.07.2019 09:55:07 »

Seuraava suutra toteaa:

tataH kShIyate prakAshAvaraNam ||  52||

(tatah kshiijatee prakaasha-aavaranam)


...eli suunnilleen: siitä (sen, neljännen praaNaayaaman ansiosta) tuhoutuu valoverho (eli tietoisuuden(?) valon
edessä oleva verho?)

Ja sitten:

dhAraNAsu cha yogyatA manasaH ||  53||

elikäs: mielen (manasaH) "kelpoisuus" (yogyataa) dhaaraNaa'ihin (monikko!)

Noh, dhaaraNaa on saMyaman (sañjaman) eli paranormaalien kykyjen "esilletuomisen" tekniikan eka vaihe!

Tuo todistanee(?) että hengityksen spontaani hienontuminen ja eventuaalinen (lähes?) lakkaaminen, niin
että sen voi havaita ainoastaan tarkoilla moderneilla laitteilla, on erittäin olennainen joogatilan eli (aluksi kSaNika eli hetkellisen) samaadhin
(turiiyan, neljännen tietoisuuden tilan*) näkökulmasta, ja oikeastaan ylivoimaisesti paras transsendoitumisen objektiivinen indikaattori?

* muita termejä: puruSa, aatmaa (aatman), draSTaa eli Näkijä
« Viimeksi muokattu: 06.07.2019 09:57:10 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #3 : 06.07.2019 10:09:40 »

Edellä olevan (sekavan?) johdannon jälkeen pääsemme varsinaiseen aiheeseen.

Kun keskuudessamme on nykyään melko paljon teeämmää ja muitakin syvämeditaatiometodeita
harrastavia, ilmeneekö heidän mahdollinen vaikutuksensa mm. siten että meditaatiota harrastamattomienkin
keskuudessa hengittäminen siirtyy "joogempaan" suuntaan eli enemmän neljännen praaNaayaaman hoodeille?

Luulisi noin tapahtuvan koska se olisi selkeähkö indikaatio siitä että varsinkin joogalentäjien jengiharjoituksilla
on mahdollisesti melko voimakas harmonisoiva vaikutus ympäristöön, kenties "elottomaankin". Samoista
atomeistahan kuin orgaaninen aine (hiili, vety, happi, typpi, jne) elotonkin ympäristö paljolti muodostuu?

Mahdollisesti Intiassa, jopa Patañjalin koulukunnan tai jonkin vastaavan harjoitusten piirissä Jessekin ilmeisesti oppi mm. tuulen
tyynnyttämään? (Joskus praaNa'ita kutsutaan nimellä bodily winds?)

 Grin

Olisi kiva tietää onko kukaan kiinnittänyt itse huomiota tuohon!

« Viimeksi muokattu: 06.07.2019 10:12:09 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #4 : 11.07.2019 10:11:16 »

Nyt sivumiäs putosi kärryiltä lopullisesti? Herra Freund väittää,
että joogalento on supreme form of praaNaayaama, tjsp!

(Lisäys) Sanatarkasti näin, kontekstia mukaan ottaen:

Physiology can express the order inherent in the creation of the universe
by coming in alignment with the principle of sequential unfoldment
of the Veda. This is what Yogic Flying, the supreme practice of praaNaayaama
accomplishes.

Tuota ei osaa edes itselleen selittää, saatikka muille...

Mutta jos noin todella on, ja stricktit statistiset hutkimukset "todistavat" että
Maharishi-efekti on todellinen, ja varsinkin joogalennon jengiharjoitusten
yhteydessä yllättävän voimakas, silloin kai "kollektiivinen praaNaayaama" olisi
ehkä ymmärrettävissä, "by proxy"??

(Toinen lisäys) Nyt taisi välähtää! Esim. yoga-tattvopaniSat'issa (yoga-tattva-upanishad)
joogalento (bhuumi-tyaaga) taidetaan saada aikaan vuorosierainhengityksellä
(iDaa, kuu-naaDi 16 : pidätys 64 : pin.galaa, aurinkonaaDi 32, sitten päinvastoin*), joka pitää
kehittää niin pitkälle että siitä tulee kevala-kumbhaka eli pelkkä hengityksen "pidätys",
toisin sanoen, neljäs praaNaayaama, jolloin hengitys (lähes?) tyystin lakkaa?

 coolsmiley

* iDayA vAyumAropya shanaiH ShoDashamAtrayA (16).
kumbhayetpUritaM pashchAchchatuHShaShTyA (64) tu mAtrayA .. 41..
rechayetpi~NgalAnADyA dvAtri.nshanmAtrayA (32; kirjaimellisesti 2 [dvaa, ja] trimshat [30]) punaH .
punaH pi~NgalayApUrya pUrvavatsusamAhitaH .. 42..

Jos huvittaa kokeilla tuota, se pitää tehdä shanaiH eli hissukseen, pehmeästi, hiljaisesti...  Smiley
Ei pidä säikähtää, jos alkaa hytkyttää; se on joogalennon eka vaihe!

Mutta kuitenkin ehkä on parempi olla ominpäin kokeilematta, ettei mene polla sekaisin!
« Viimeksi muokattu: 11.07.2019 14:11:23 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #5 : 11.07.2019 11:53:11 »

OT Yoga-tattva-u:n mukaan "pahin" sivuvaikutus tuosta bhuumi-tyaagan harjoittamisesta
on se että naiset villiintyvät "pilotin" läheisyydessä!

kandarpasya (god of love) yathA rUpa.n tathA syAdapi yoginaH .. 60..
tadrUpavashagA nAryaH (naiset) kA~NkShante (halajavat) tasya (häntä) sa~Ngamam.h (panna; sam-gama: yhteenmeno, yhdyntä).

Siksi pahin että yogin yksi tärkeimmistä jutskista on sperman säästäminen (uurdhva-retas'uus), koska sperma
sisältää kemiallisia yhdisteitä jotka edistävät kuNDalinii-shaktin nousua suSumnaa-naaDii'hin?

Meitsin joogalentokurssilla yksi pulska mimmi hyökkäsi puolalaissyntyisen TM-opettaja Wojtek Skalskin kimppuun
joogalentohallissa! LOL!

http://vintti.yle.fi/yle.fi/kodinkaantopiiri/erilaista03_6.htm

(No huh huh, eihän tuolla paljon muita muotoja ole kuin kulmikkaita... )

(Lisäys, "teoreettista taustaa"):

Qigong

Qigong and Chinese medicine place huge emphasis on a form of energy called 精 (pinyin: jīng, also a morpheme denoting "essence" or "spirit")[23][24] – which one attempts to develop and accumulate. "Jing" is sexual energy and is considered to dissipate with ejaculation so masturbation is considered "energy suicide" amongst those who practice this art. According to Qigong theory, energy from many pathways/meridians becomes diverted and transfers itself to the sexual organs during sexual excitement. The ensuing orgasm and ejaculation will then finally expel the energy from the system completely. The Chinese proverb 一滴精,十滴血 (pinyin: yì dī jīng, shí dī xuè, literally: a drop of semen is equal to ten drops of blood) illustrates this point.

The scientific term for semen in Chinese is 精液 (pinyin: jīng yè, literally: fluid of essence/jing) and the term for sperm is 精子 (pinyin: jīng zǐ, literally: basic element of essence/jing), two modern terms with classical referents.

(Jotenkin tuntuu, että "ufojen" kielet voisivat olla likellä kiinan kieltä...)
« Viimeksi muokattu: 11.07.2019 14:10:11 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #6 : 11.07.2019 14:27:06 »

Mielen "tuhoaminen" praaNaayaaman avulla, tai jotain, on ilmeisen tärkeää esim. "kundaliinijoogassa"*.
Sen ekat värssyt menevät näin:

hariH AUM || hetudvayaM hi chittasya vAsanA cha samIraNaH |
tayor vinaShTa** ekasmiMs taddvAvapi vinashyataH || 1||
tayorAdau samIrasya jayaM kuryAnnaraH sadA |

| heetu-dvajang hi tshittasja vaasanaa tsha samiiranahaa |
tajoor vinashta (ilman sandhii: vinashtee, yks. lokatiivi) ekasmims (sandhitta: ekasmin, yks. lokatiivi) tad dvaav api vinashjatahaa || 1||
tajoor aadau samiirasja dsajang kurjaan naras sadaa |

Mielen  (tshittasja) [eksisteeraamisen] syy-kaksikko (heetu-dvajam) [on] vaasanaat ja (praanan) liike (samiirana).
Kun niistä toinen "tuhotaan" (tajoor vinashtee; ekasmin), molemmat (nuo kaksi) "tuhoutuvat" samalla.
Jäppinen (naraH) aina (sadaa) suorittakoon (kurjaat, sic!) aluksi (aadau) "liikkeen" (samiirasja: praaNa-vaayun?) hallinnan, voittamisen (dsajam).

samIra   m. wind, air (also in the body).
2   samIraNa   a. setting in motion, exciting; m. = prec., also the god of the wind.

(Taitaa olla kaikkien aikojen sekavin messu meitsin taholta, LOL!)

* Saattaa olla että ns. "kundaliinijooga" on ihan eri asia, tai ainakin vahvasti vesitetty versio tekniikoista
joita esitellään yoga-kuNDalyupaniSat'issa (yoga-kuNDali-upanishad).

** vinaSTa   mfn. utterly lost or ruined , destroyed , perished , disappeared MB
« Viimeksi muokattu: 11.07.2019 14:45:05 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #7 : 12.07.2019 14:49:38 »

(Onnittelumme, jos hermoa riittää lukea allaolevaa sekahetelmäsoppaa edes kolmanneksen verran! LOL!)

Yoga-upanishad'eja (yogopaniSat; ~joogoopanishat?) on näemmä parisenkytä (Wiki):

Yoga Upanishads are a group of minor Upanishads of Hinduism related to Yoga. There are twenty Yoga Upanishads in the anthology of 108 Upanishads listed in the Muktika anthology.[1][2] The Yoga Upanishads, along with other minor Upanishads, are generally classified separate from the thirteen major Principal Upanishads considered to be more ancient and from the Vedic tradition.[3]

Tarkastelkaamme aluksi upanishad'eja joiden nimessä esiintyy sana yoga. Näitä näyttävät olevan ainakin:

 योगकुण्डलिन्युपनिषत् | Yogakundalini Upanishad (tarkemmin: yogakuNDalinyupaniSat; täytyy olla typo, oikeammin tod. näk.
yogakuNDalyupaniSat, ilman ännää sanan kuNDaly- (ilman sandhia: kuNDali) jälkeen, koska y [j] olisi perusteeton, jos ännä olisi oikealla paikalla!)

prANarodhamathAbhyAsAdR^ijvI kuNDalinI bhavet

Sidiskäännös; ei oikeeellisuustakuuta: praananpysäyttämisharjoituksen seurauksena kuNDalinii(shakti?) suoristuu (Rjvii bhavet)?
(Rju   (f. {RjvI}) straight, right, upright, nonest; n. adv.)

(tod. näk: praana-roodham atha abhyaasaad ridsvii kuNDalinii bhaveet)


| योगचूडामण्युपनिषत् | Yogachudamani Upanishad (yoga-cuuDaamaNyupaniSat; jooga-tshuudaamanj upanishat)

Puuttuu Patañjalin yama ja niyama, joten kyseessä on "6-ang-gainen" (SaTan.ga; shat + an.ga) jooga:

AsanaM prANasa.nrodhaH pratyAhArashcha dhAraNA .
dhyAna.n samAdhiretAni yogA~NgAni bhavanti ShaT.h .. 2

(aasanam praana-samroodhaf pratjaahaarash tsha dhaaranaa .
dhjaanam samaadhir eetaani jooga-ang-gaani bhavanti shat) .. 2


योगतत्त्वोपनिषत् | Yogatatva Upanishad (yoga-tattvopaniSat)

Näkyy olevan puolestaan aSTAn.ga (ashta-ang.ga: 8-osainen)

yamashcha niyamashchaiva AsanaM prANasa.nyamaH .. 24..
pratyAhAro dhAraNA cha dhyAnaM bhrUmadhyame harim.h .
samAdhiH samatAvasthA sAShTA~Ngo (sa ashtaang-go) yoga uchyate .. 25..

(Käyttää näköjään samaadhista miltei samaa luonnehdintaa [samataa-avasthaa: samuus-tila?] kuin MaharSi Kapila saaMkhya-suutrassa prakRtista:

sattva-rajas-tamasaaM saamya-avasthaa prakRtiH)

Ja "tärkein" termi tällä kertaa: praaNa-saMyama (sañjama)!

योगशिखोपनिषत् | Yogashikha Upanishad (yoga-shikhopaniSat)

"Kiintoisaa" noissa upanishad'eissa lienee se, että (monissa?) niistä Patañjalin termin praaNaayaama (praaNa + aayaama*)
tilalla on jokin toinen praaNa-alkuinen sana, esim. praaNa-rodha**, tai jopa praaNa-saMyama!

(tall. kesk. er...)

* AyAma   m. stretching , extending RPra1t. Sus3r. &c. ; restraining , restrained , stopping Mn. MBh. Bhag. &c. ; expansion , length (either in space or time) , breadth (in mensuration)

** rodha   2 m. (for 1. see above , col. 1) the act of stopping , checking , obstructing , impeding ; suppressing , preventing , confining , surrounding , investing , besieging , blockading
« Viimeksi muokattu: 12.07.2019 17:20:26 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: