Huom! Jos sinulla on pienintäkään aietta osallistua joskus esim. TM-sid
dhi* -kurssille, älä lue tätä säiettä!!
https://transsendenttinen-meditaatio.fi/tm-sidhi-programme/Meitsillä on sellainen mielikuva (joka voi toki olla erheellinen) että erityisesti vedaantistit ja kenties
varsinkin advaita-lahkon edustajat tuppaavat väittämään että MaharSi Patañjali neuvoo yoga-suutra
pläjäyksessään jengiä olemaan harjoittamatta siddhi-tekniikoita, jotka hän esittelee YS:n kolmannessa
osassa nimeltä vibhuuti-paada.
Tämä (lähinnä?) vedaantistien käsitys näyttäisi perustuvan ensisijaisesti III osan suutraan
te samaadhaav upasargaa, vyutthaane siddhayaH.
Voitaneen todeta että vedaanta ei ehkä ole kovin käytännöllinen filosofia koska sen voinee katsoa
sopivan lähinnä tyypeille jotka ovat jo edenneet melko pitkälle valaistumisen "polulla".
Niinpä esim. brahma-suutra'issa eli vedaanta-suutraissa (jotka kulkevat myös ainakin - kenties
hieman yllättäin - nimellä shaariiraka-suutra) ei taida olla kovin rutkasti minkään valtakunnan
meditaatioharjoituksia esiteltynä, vaan se keskittyy enemmänkin sofistiseen filosofointiin - tai sitten ei!
Oli miten oli, tuo ylläoleva suutra on käännetty mm. seuraavilla tavoilla:
Sutra III.37
ते समाधावुपसर्गा व्युत्थाने सिद्धयः॥३७॥
te samādhav-upasargā vyutthāne siddhayaḥ ॥37॥
[HA]: They (These Powers) Are Impediments To Samadhi, But Are Acquitions IN a Normal Fluxuating State Of Mind.
[IT]: (38):
They are the obstacles in the way of Samadhi and powers when the mind is outward-turned.
[VH]: These siddhi-attainments in the externalized state are obstacles in reference to Samadhi-cognitive absorption (nirbija-seedless).
[BM]: If they become a distraction these powers of perfection are impediments to pure contemplation.
[SS]: (38):
These [superphysical sense] are obstacles to [nirbija] Samadhi but are siddhis (powers or accomplishments) in the worldly pursuits.
[SP]: (38) They are powers in the wordly state, but they are obstacles to samadhi.
[SV]: (38):
These are obstacles to Samadhi; but they are powers in the worldly state.
Olennainen kysymys on: mihinkä pronomini
te (ते; tee) viittaa, eli mikä on sen korrelaatti?
Meille on muodostonut käsitys (joka voi toki olla erheellinen) että jengi joka karsastaa siddhi-tekniikoiden
harjoittamista, väittää pokkana, että tuo pronomini viittaa kaikkiin yli kolmeenkymmeneen siddhitekniikkaan,
jotka Patañjali esittelee!
* Olemme kuulleet/lukeneet väitteen että yhdellä d-kirjaimella kirjoittaminen mahdollistaa
rekisteröimisen tavaramerkiksi, tai miksi lie...