On siitä vaikea nousta. Sairaushan se on. Miltä tuntuu katsoa peiliin jos ei pysty olemaan rehellinen edes itselleen?
Sen on pakko olla ihan äärettömän
paska fiilis.
Oikeassa olet, SE on paska fiilis ja "lääke" yleinsä löytyy nestemäisessä muodossa kaupan/alkon hyllyltä. Sitten taas voi vähän kurkata sinne peiliin.
Pahinta minusta olikin se valehtelu itselleni, koska jossain syvällä tiesin, etten voi päästä kuiville niin kauan kun jatkan valhetta.
Samalla ajattelin, että en minä ole holisti, voin lopettaa just kun haluan, mutta sitä ennen otan vielä yhden saunakaljan,
niinkuin muutkin (ilman saunaa tosin) ja hetkessä six-pack olikin tyhjä ja kioskiin hakemaan lisää.. kauppaanhan ei voinut enää mennä,
kun siellä oli jo päivällä käyty (ja toisessa lähikaupassa alkuillasta). Tässä "viisaudessani" kuvittelin jopa itse etten juo paljon.. vain packin kerrallaan..
Mitäs meinaatte seuraavasta ratkaisumallista:
Seuraavan kerran kun äitini on päädyt kun käyn hänen luonaan kylässä, ajattelin, että soitan ambulanssin (taksin) --> mummo kärryyn --> nokka kohti katkoa --> ohjelmassa pakkohoitoa niin kauan kunnes huurut selviää. Voiko tällaisen "laitospaikan" hommata helposti, siis johon voisi suoraan mennä katkolta "päivähoitoon". Kaverilleni, joka tosin on nuori ihminen, sellainen järjestyi. Entä jos hoidettava itse on hoitoa vastaan. Pelkkä katko on ihan yhtä tyhjän kanssa. Sitä pitäisi seurata joku parantumisjakso.
Toki voit selvittää (
esim. kun hän on katkolla) missä olisi kuntoutuskeskuksia lähistöllä ja kuinka paikkoja vapaana.. Itse sain tietoja A-klinikalta
ja Mobilesta. Hoitojen pituudet vaihtelevat paljon alueittain ja hinnat myös.
Ongelmahan tässä on jos hoidettava ei halua hoitoa.. Ketään kun ei väkisin voi raitistaa.
Ollessani 9 vkn jakson hoidossa ehdin nähdä monta tapausta tyyliin,
"Enää en juo, nyt on kaikki asiat kohdallaan ja viinaa ei tee edes mieli. Haluan pysyä hengissä." jne.
Ja matkalla junalle/bussille olutta evääksi tai viimeistään ravintolavaunuun kiireesti ja asemalla "ystävät" odottamassa tervetuliaisjuomien kera..
Mutta tämä on alkoholistin/addiktin elämää..
Päivä kerrallaan on joskus liian pitkä aika..
oikeassa maailmassa, hoitopaikkojen suojassa on "helppoa" olla raitis..