Senkun naurat Elektra, sinun on ilosi, mutta nämä ovat aika mielenkiintoisia juttuja, sanoo tämäkin yrittimummo.
Lähdin tutkimaan ruotsintippoja.
Tässä Maria Trebenin 'aidot' : ja tässä Frantsilan:
10 g aloe (voi käyttää myös koiruohoa) tätä ei ole
5 g myrraa on
0,2 g saframia 0n
10 g sennanlehtiä ei ole
10 g kamferia (vain luonnon) ei ole
10 g raparperinjuurta ei ole
10 g sitverinjuurta on
10 g mannaa on
10 g Theriak venzian on
5 g kurhoa on
10 g karhunputken juurta on
Frantsilan tuotteessa oli lisäksi väinönputkea ja enemmän karhunputkea
Ja tietenkin sitä 35 % etanolia.
Kiitos, kiitos - ajatuksena se oli todella hauska
Hauska nähdä, miten nämä asiat synkronoituvat! Katselin viime lauantaina paikallisessa luontaistuotekaupassa näitä Frantsilan ruotsintippoja, mutta muistin kurssikaverini sanoneen, etteivät ne ole aitoja. Hän antoi minulle silloin aitoja maistiaisiksi, ja ne tuntuivat tosi tehokkailta.
Ostin Tallinnasta Viru valgeaa, (joka on muistaakseni 80%) yrttiuutteita ja desinfiointia varten. Viime viikolla tehdessäni yrttiluentoa ja selatessani reseptejä olin aikeissa laittaa uuteita tulemaan, mutta sitten se siinä esiintymiskuumeen, synttärijärjestelyjen, hautajaissonnustautumisten tiimoilla jäi.
Nythän huomaan, mistä se johtuu
Resepti tuntuu mielenkiintoiselta ja haasteelliselta!
Näin noviisina utelen, mistä näitä yrttejä voisi saada - voiko niitä vaikkapa tilata jostain? Täälläpäin ei ole hyvinvarustettua yrttipuotia, eikä minulla valitettavasti löydy hyllystä listan tuotteita kuin mirhaa, saframia ja väinönputkea -onko se samaa kuin karhunputki? Mirha kannattaakin varmaan laittaa kidemuodossa, eteerisenä öljynä se olisi vähän kyseenalaista.
Muuten
Metsätonttu - minullakin on ollut samankaltainen metsämökki suunnitteilla lapsuudesta asti, mutta nyt kun ikää on tullut lisää, niin olen tinkinyt, että se voisi oivallisesti olla veden ja kulkukelpoisen tien äärellä
Silloin yrttimummona aiemmassa elämässäni, oli nimittäin matkaa joen rantaan ja tietkin olivat mitä olivat