Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Oinaiden empatiakyky  (Luettu 22113 kertaa)
0 jäsentä ja 9 vierasta katselee tätä aihetta.
Faery
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #30 : 11.08.2006 14:02:51 »

Minä en kyllä ole kokenut että kyse olisi ollenkaan tuosta mistä te AthaMaarit ja Faery puhuitte. Minun oinasystäväni ovat kaikki kyllä suoria - sitä olen itsekin ja kunnioitan sitä taitoa syvästi. Se, että sanoo mielipiteensä johonkin asiaan on ehkä vähän eri asia kuin lohduttaa toista kun esim. toisen äiti on kuollut. Tällaiseen lohduttamiseen minun oinasystävistäni ei valitettavasti todellakaan ole ollut.  Cry

Olen vilpittömästi Koittanut lohduttaa ystäviäni heidän omaistensa kuollessa ja myötäelänyt heidän suruissaan. En tarkoittanut viestissäni, että olisin tällaisella hektellä hiljaa- tosin usein halaaminen ja teen keittäminen voi kertoa sata kertaa enemmän kuin vuolaatkaan suruvalittelut. Joskus sanat eivät vain riitä. Kuolema hiljentää, varsinkin jos ei ole sitä itse joutunut kohtaamaan. Monet ystäväni käyttäytyivät todella käsittämättömällä tavalla kertoessani isäni kuolleen. Joku lopetti puhelun siihen, toinen sanoi 'otan osaa' ja käveli tiehensä... Suomessa kuolema on tabu.

Toiset ihmiset kaipaavat kuuntelijaa, toiset keskusteluja. Kutakin lohdutetaan tavallaan. Monesti ihmiset tekevät surun hetkellä siten kuin haluaisivat itselleen tehtävän. Yritin halata anoppia hänen miehensä kuoltua, mutta hän ei toivonut sellaista myötätuntoa ja kieltäyti halauksesta, koska ei kestänyt 'hempeilyä'. Hän toi minulle kirjan isäni kuoltua, mutten ikinä vilkaissutkaan sitä, sillä en kyennyt lukemaan ajatelmia kuolemasta sillä hetkellä. Kuitenkin kumpikin tietää, että olimme myötätuntoisia tilanteissa, kumpikin omalla tavallamme.

Se mitä viestissäni tarkoitin sillä, että ihmiset eivät halua suoruutta, tarkoittaa juuri sitä, mitä kuvailinkin. En pysty olemaan sanallisesti kovin myötätuntoinen, jos joku valittaa itse aiheuttamien ongelmiensa raskautta. Kyseinen esimerkki oli aivan elävästä elämästä: kaverini jätti pitkäaikaisen poikaystävänsä ja sitten soitti itkien kun mies löysi vuoden kuluttua uuden tyttöystävän. En voinut tuntea minkäänlaista sääliä noin valtaisan itsekkyyden edessä. Olin hiljaa ja annoin hänen puhua. Kuitenkin kaverini loukkantui juuri kylmyydestäni kyseisen puhelun aikana. Toinen ystäväni on ollut tuhoisassa parisuhteessa kymmenen vuotta. Olen kerran sanonut mitä mieltä olen suhteesta, mutta koska hän ei taloudellisista syistä halua jättää miestään en enää voi kuin kuunnella ja halata raskaina hetkinä.

Uskon, että kuu kaksonen tekee minusta hieman normaalia oinasta puheliaamman, mutta ehkäpä esim. keskiverto oinasmies toimii ennemmin kuin puhuu. Aterian kokkaaminen, käden puristus, selän hierominen, voivat sanojen lailla kertoa välittämisestä, myötäelämistä monenlaista. Itse olen naimisissa kaurismiehen kanssa ja olen oppinut huomaamaan hänen rakkautensa siinä, että hän tuo kahvin vuoteeseen tai korjaa rikkimenneen kihartimen. Ei hän puhu juuri koskaan tunteistaan Smiley
tallennettu

Aurinko: Oinas
AC: Leijona
Kuu: Kaksonen
Faery
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #31 : 11.08.2006 14:10:57 »

Aivan - tässä on kyse enemmänkin suorasta rehellisyydestä kuin empatiasta. Itsekin inhoat sitä, ettei toinen sano asioita suoraan, vaan kiertelee ja kaartelee - siitäkin huolimatta, että tämä toinen henkilö haluaa välttää esimerkiksi minun tunteitteni loukkaamista kaunistelemalla totuutta tai pitämällä puolet asiasta omana tietonaan.
Kyllä minua loukkaa 15 kertaa enemmän totuuden puhumattajättäminen kuin sen ääneen sanominen! knuppel2

Hmm.. Sanoisin, että se on tilanne kohtaista ja henkilökohtaista. Olen monet kerrat vastannut kysymyksiin, joita minulle on esitetty suoraan ja saanut päällenin saavillisen lokaa sen jälkeen. On asioita, joita ihmiset eivät halua kuulla. Hyviä esimerkkejä kysymyksistä, joihin ei haluta vastausta: "Sano suoraan, juonko sinusta liikaa." "Sano suoraan, luuletko, että minulla ja Petterillä ei ole yhteistä tulevaisuutta."

Ja sitten totuuden kiertelystä. Tiedätkös tilanteita, jolloin esimerkiksi jossain suvussa koko suku pitää 'yllä' jotain täysin valheellista illuusioita. On henkilö, joka juo, mutta kukaan ei sano sitä ikinä ääneen ja ihmiset teeskentelevät, että humalassa oleva on sairas tms. Tai jossain suvussa on äärimmäisen luulosairas täti, joka saa kaikki juoksemaan mutkille ja pomottaa sairaudensa varjolla häikäilemättömästi toisia.

Molemmissa tilanteissa (kuten kaverini kertoessa ex-miehensä uudesta parisuhteesta) ennemmin vaikenen kuin ruokin valhetta. Joskus myös vaikeneminen kertoo, mitä mieltä on asiasta. Ja jopa kauniimmin ja varovaisemmin kuin sanat.
tallennettu

Aurinko: Oinas
AC: Leijona
Kuu: Kaksonen
Aniel
Vieras
« Vastaus #32 : 11.08.2006 17:27:35 »

Meitä on moneksi ja onneksi niin! Ehkä turha taas "syyttää" pelkkää astrologiaa, jokaisella menneisyytensä ja kokemuksensa, joiden pohjalta toimii.

Smiley
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #33 : 12.08.2006 10:52:25 »

Minä itse katson myös tilannekohtaisesti sen, kelle voi sanoa asioita ja omia ajatuksia suoraan ja kelle ei. En missään nimessä halua aloittaa tappelua tai turhia huolia omien sanojeni vuoksi. Esimerkiksi en ole kertonut vanhemmilleni mitään siitä, että juon silloin tällöin drinkin. Tiedän, että he vain huolestuisivat liikaa asiasta. Parempi, etteivät tiedä mitään, muuten he valvoisivat yöt putkeen nukkumatta yhtään, koska odottaisivat vain puhelia poliisilta, joka pyytää tunnistamaan minun paloitellun ruumiini. En myöskään halua, että isä alkaa maalailla kauhuskenaarioita minulle mielessään, koska ajatus on voimaa. Jos hän liikaa keskittyy minun ryöstetyksi tulemisen ajatteluun, niin ennen pitkään minut varmasti ryöstetään. Isä on ehdottomasti SUURIN tuntemani pessimisti, jolla yleensä on enemmän pahaa sanottavaa ja valitettavaa kuin kiitettävää.

Vastaavasti rehellisen vastauksen esimerkki voisi olla se, että itsekin tummaan pukeutuvana saan joskus kadulla uskonjulistajia ties mistä uskontokunnista luokseni tarjoamaan minulle pelastusta. Jeesusta tarjoaville sanon, että uskon kyllä häneen vaikkein ulkoisesti näytäkään siltä, usko ei kysy tiettyä ulkonäköä, että kiitos ei kiitos tarvitse laulaa minulle Jumalasta. Krishnaa ym. tarjoaville sanon, että uskon jälleensyntymään ym. vastaavaan, vaikken siltä näytäkään. En silti ole kiinnostunut lähtemään mukaan mihinkään tarjottuun uskontokuntaan, koska haluan mennä omia teitäni.

Oinaiden rehellisyyden ulosanti tietysti vaihtelee ihan yksilökohtaisesti. Isäni esimerkiksi pamauttaa mielipiteensä suoraan päin kaikkien naamaa, itse pyrin ilmaisemaan asian kauniisti.

« Viimeksi muokattu: 12.08.2006 10:54:06 kirjoittanut AthaMaarit » tallennettu
Ebenia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #34 : 12.08.2006 17:54:59 »

Oinaiden rehellisyyden ulosanti tietysti vaihtelee ihan yksilökohtaisesti. Isäni esimerkiksi pamauttaa mielipiteensä suoraan päin kaikkien naamaa, itse pyrin ilmaisemaan asian kauniisti.

Aivan varmasti sinullakin tuo Nousu kauris saa aikaan harkitsevuutta ja Kuu rapu varmasti tuo kykyä myös ymmärtää toisten tunteita paremmin kuin "perusoinas" yleensä ja siksi varmasti ymmärrätkin sanoa asiat lempeämmin kuin ehkä isäpappasi.  smitten
tallennettu

Aurinko, Merkurius, Neptunus - Kauris
Nousu - Härkä
Kuu - Rapu
Mars, Pluto - Skorpioni
Venus - Vesimies
Jupiter - Oinas
Saturnus, Uranus - Jousimies

http://www.youtube.com/Ebenia
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #35 : 12.08.2006 17:59:54 »

No isä on nyt tällainen oikein perusoinas IHAN kaiken suhteen! Auktoriteetti, jonka kanssa ei neuvotella, koska hänen sanansa on laki; hän tekee itse kaiken paljon paremmin kuin muut; maalaa vain piruja seinillä ja ajattelee pessimistisesti; työnarkomaani; vaatii rehellisyyttä; päättäväinen; aina tulta ja tappuraa jne
tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #36 : 18.04.2007 20:39:28 »

AlhaMaarit - välillä tuntui kuin olisit kertoessasi kertonut minunkin isästä ja taas välillä minusta  Cheesy
Isäni on oinas (nousua en tiedä) ja hän on sitten yksi iso jääräpää, jonka kanssa on tullut otettua yhteen useammin kuin kerran... silti on kuulemma aina takana tuli mitä tuli ja luotan myös tähän.
Itse katson olevani liiaksikin empaattinen, koska näyttää siltä kuin olisi jokin ovimatto tietyille läheisilleni  Angry Olen alkanut käyttämään sarviani heihin useammin ja siitäkös riemu on syntynyt  crazy2
Vieraat ihmiset ovat työni puolesta arvioineet minua lämpöiseksi, hyväntuuliseksi, kannustavaksi, hauskaksi, turvalliseksi  smitten Toisaalta olen kuullut "pökkimiltäni" kuinka olen kylmä, tunteeton, töksähteleväinen, inhottava ja ilkeä  2funny
Että sitä rataa... sitä saa, mitä tilaa  angel
tallennettu
Freyja
Vieras
« Vastaus #37 : 19.04.2007 09:37:51 »

hitsi, en lukenut koko ketjua, mutta hyvä aihe pohtia.

Kyllä oinailla on empatiakykyä, mutta tuo Athamaaritin:

Lainaus
No isä on nyt tällainen oikein perusoinas IHAN kaiken suhteen! Auktoriteetti, jonka kanssa ei neuvotella, koska hänen sanansa on laki; hän tekee itse kaiken paljon paremmin kuin muut; maalaa vain piruja seinillä ja ajattelee pessimistisesti; työnarkomaani; vaatii rehellisyyttä; päättäväinen; aina tulta ja tappuraa jne

minusta tuossa on paljon positiivista, mitä itse arvostan...

ja kontrollin tarve liittyy myös huolenpitoon. Oma isäni on nouseva ja kuu oinas (au leijona) joten kaikki tunteet ilmaistaan aggressiivisesti ja suojelunhalu on aivan järjetön!!

Itse olen au oinas, SUPER EMPAATTINEN AIVAN LIIALLISUUKSIIN ASTI!! mutta olen männä viikolla joutunut taas itseni pyörittämäksi, tunteita on tuuletettu ja kun työelämässä varpailleni astuttiin niin kiistakumppani ei tullut seuraavana päivänä töihin... taisin murista tai äristä niin voimalla  Lips Sealed  Embarrassed Ja sitä ei tehnyt tahallaan vaan suusta pulppusi ulos kaikki faktat mitkä olisi voinut jättää sanomatta... mutta ne nyt vaan tuli ulos. Aiheena oli juuri tuo, että hän kokee tekevänsä aina kaiken paremmin kuin muut (härkä!)... mitä en voi vaan sietää!
« Viimeksi muokattu: 19.04.2007 09:39:39 kirjoittanut Ardith » tallennettu
taiska
Astroholisti

Silmät ovat sielun peili :)!

Profiili
« Vastaus #38 : 19.04.2007 10:43:29 »

Kyllä Oinaat ovat empaattisia, kukin omalla tavallaan  Smiley
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
BlueRose
Kanta-astroilija

I Love Yuo Mom

Profiili
« Vastaus #39 : 06.05.2007 15:02:35 »

Mulla empatia kykyä on ehket liikaakin, koska rasitun aika helposti nykyään vatvottaviin ongelmiin ja en osaa sano EI crazy2 nyt olen tekemässä täydellistä irtiottoa kaikesta turhasta, sekin on jo vaikea myöntää että onko turhaa yleesä mikään, mut pakko ajatella omaa jaksamista ja eteenpäin menoa tasapainoisempana ihmisenä, mut olen joskus nuorena vetänyt tosi koviksen roolia, kärsien kuitenkin sisällä jatkuvasta pahasta olosta  Cry että piti tuollekin sanoa silleen jne jne...ja vieläkin tulee välillä tosi pahamieli jos aiheuttaa toiselle mielen synkkyyttä, jos ei vastaa hänen tarpeisiin, mut pakko on kovettaa välillä, koska kyseessä on oma henkinen terveys Cool
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  

Siirry: