Riitta
|
|
« Vastaus #30 : 04.08.2006 23:51:40 » |
|
Minun isalla oli romaani hevosmiehena ja han antoi minun ratsastaa hevosilla ja voi kun se oli ihanaa, viela tanapaivanakin ratsastan joskus vuoristossa ja se on taivaallista jalat vaan on jumissa pari paivaa niiten kyydin jalkeen... Diamond
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Missa
|
|
« Vastaus #31 : 05.08.2006 00:26:54 » |
|
Entäs saamelaiset, miten on heidän laitansa? Syrjitäänkö heitäkin? Onneksi heidän kielensä on kuitenkin saanut virallisen kielen aseman. Menneisyydessä saamelaiset ovat saaneet enemmän tai vähemmän osakseen tätäkin, mutta vaikea kuvitella että kukaan tänä päivänä heitä syrjisi. Koulussa kukaan ei kiinnittänyt erityistä huomiota saamelaisiin, tai siis niihin joiden oletin olevan ainakin osittain saamelaisia, hieman vaikeahan tuota on välillä tunnistaa. Tuntuu tosin käsittämättömältä puhua saamelaisista samassa yhteydessä romanien kanssa, kaksi sen verran erilaista kansaa historioineen. Meidän jäyhien suomalaisten pitäisi olla ylpeitä, että joku erilainen kansa edes viihtyy keskuudessamme. *Siitä suuri kiitos niille tuhansille ennakkoluulottomille suomalaisille perheille, joiden pihaan aikoinaan romaanit saattoivat leiriytyä. Muistan omalta kylältäkin heitä.
Romaneja asuu ympäriinsä, en tiedä kuinka paljon sillä on tekemistä tietyssä paikassa viihtymisen kanssa. Melkoisen liikkuvaista sorttiahan ovat he.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riitta
|
|
« Vastaus #32 : 07.08.2006 18:16:58 » |
|
Naista vastauksista paatellen suurin osa suomalaisista ei ole rotusyrjinnan kannalla, voi olla etta osa arastelee erilaisuutta ja jotkut kantavat vanhoja stigmoja, mutta ainakin nuoriso on vapaamielista ja ehka kaalojenkin pitaisi tulla enemman esille, tarkoitan koulutusta ja miksi ei vaikka yksityisyrittelya kuten musiikkiravintoloita jne-itsestahan se muutos alkaa. Diamond
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jasmi
Kohtuuastroilija
§§~Hopelessly devoted to you~§§
|
|
« Vastaus #33 : 03.12.2006 23:08:23 » |
|
Voin ainakin näi itse kaaleena (eli romanina) sanoa että kyllä minua ainakin syrjittiin koko kouluaikojen läpi ja yläasteella mut hakattiin koska olen MANNE. Kun olin käynyt amiksen niin piti olla aika sisukas että jaksan yrittää hakea työpaikkaa koska monesta paikasta ei sitä tullut vaikka todistus oli hyvä ja työkokemusta löytyi.. Eikä se tosiaan ole mukavaa kun jokaisessa kaupassa mihin menee niin alkaa vartijat kyttäämään ja muut asiakkaat välttelemään vaikka ei olisi isoa hametta päällä. Nykyään kyllä on paljon suvaitsevaisempia ihmisiä etenkin nuoret mikä on hyvä asia. Enään ei näe pelkästään romaneja romaneiden kanssa vaan kaikenlaisia ihmisiä yhdessä porukassa! ja vielä tuosta vihasta, olen kuullut niinkin tyhmiä juttuja että meidän kulttuuriin kuuluu opettaa lapsille varastelua ja kasvattaa heistä ylpeitä. elikkä aika monen pitäisi tosiaan avata vaikka tietokone tai kirja ja ottaa selvää mitä meidän kulttuuri oikeasti on!! kaikki ei tosiaan ole sitä mitä luulee. onnekssi täällä ainakin tiedätte mitä puhutte
|
|
« Viimeksi muokattu: 03.12.2006 23:17:24 kirjoittanut jasmi »
|
tallennettu
|
*Sä Olit Elänyt Jo Mua Ennenkin Etkä Tiennyt Kuinka Pelkäsin Sä Että Vertaisit Muo Muihin Mutta Näin Mä Syliin Toisen Suo Työnsin Syliltäin*
-Lähetän luokses pienen enkelin niin tiedät että olet tärkeä minulle-
|
|
|
Rakkauden enkeli
Vieras
|
|
« Vastaus #34 : 03.12.2006 23:35:15 » |
|
Kun olin käynyt amiksen niin piti olla aika sisukas että jaksan yrittää hakea työpaikkaa koska monesta paikasta ei sitä tullut vaikka todistus oli hyvä ja työkokemusta löytyi..
Hienoa, että olet sisukas. Valitettavasti tuollaista työsyrjintää tapahtuu paljon ja sitten vielä jotkut kehtaavat väitää, että romanit eivät tee, eivätkä halua töitä, vaan elävät muiden kustannuksella. Samantyylistä kohtelua on myös somaleita yms. "etnisiä vähemmistöjä" kohtaan. On se kyllä ikävää...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jasmi
Kohtuuastroilija
§§~Hopelessly devoted to you~§§
|
|
« Vastaus #35 : 03.12.2006 23:45:10 » |
|
niin.. tunnen yhden somalinaisen joka tällä hetkellä siivoaa vaikka lääkäri se on ja onneksi häneltäkin löytyy sisua tehdä niin eikä luovuttaa..
|
|
|
tallennettu
|
*Sä Olit Elänyt Jo Mua Ennenkin Etkä Tiennyt Kuinka Pelkäsin Sä Että Vertaisit Muo Muihin Mutta Näin Mä Syliin Toisen Suo Työnsin Syliltäin*
-Lähetän luokses pienen enkelin niin tiedät että olet tärkeä minulle-
|
|
|
|
Ippuska
|
|
« Vastaus #37 : 04.12.2006 08:17:40 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 04.12.2006 08:58:15 kirjoittanut Ippuska »
|
tallennettu
|
|
|
|
Riitta
|
|
« Vastaus #38 : 04.12.2006 09:38:36 » |
|
Olimme tassa muutama vuosi sitten Suomessa yli vuoden-aitini oli sairaana ja tietysti perheeni oli mukana. Hain Suomesta tyopaikkaa-ei minussa mitaan vikaa ollut, mutta kysymykset miehestani-mita han tekee ja muut kysymykset kierrellen ja kaarellen ja todella loukkaannuin, mita tekemista yleensa oli minun tyossa ja kysymykset hanesta. Ei mitaan, asiat jarjestyi ja molemmat saimme toita-mutta kansainvalisissa yhtioissa. Joten tiedan myos rotuvihasta hiukan-vaikka se joskus on "piilotettua" ja yleensa virka-alalla-vaikka tavallisista ihmisista loytyi mita kultaisempia yksiloita. Ja ulkonaosta meista kukaan ei juuri erottunut joukosta.Ei se mitaan,sisuahan se vain kasvatti-sympatiani Jasmi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jinx
Vieras
|
|
« Vastaus #39 : 04.12.2006 12:28:46 » |
|
"Täällä ei sitten n*ssita toimitusjohtajaa tai muita" (nainen)
Olikohan muijalla oma lehmä ojassa tj suhteen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #40 : 04.12.2006 15:41:38 » |
|
"Täällä ei sitten n*ssita toimitusjohtajaa tai muita" (nainen)
Olikohan muijalla oma lehmä ojassa tj suhteen? Heheheheh... En tiedä, mutta koko työhaastattelu oli yksi oudoimmista, missä olen koskaan ollut.
Paikalla olivat ko. tj ja tämä nainen, joka esittäytyi paikan media johtajaksi.
Haastattelu oli 20 min myöhässä heistä riippuvaisista asioista. Odotellessani sitten siinä aulassa lukien lehteä, ihmettelin, kun tämä samainen nainen, jonka tulin myöhemmin tapaamaan haastattelussa, kävi kurkkimassa minua oven raosta useaan otteeseen, mutta ei tullut tervehtimään tai esittelemään itseään. Ko. ovi oli noin 15 metrin päässä ison aulan sohvarykelmästä, jossa minua aulaemäntä kehotti odottamaan.
Kun sitten paikan tj tuli vihdoin hymyileväisenä ja hyväntuulisen oloisena tervehtimään ja pyysi huoneeseensa haastatteluun, niin tämä nainen oli siellä ja hän ei suostunut kättelemään minua, vaan mulkaisi tosi vihaisesti istumaan.
Nainen esim. luetteli "talon säännöt" työhaastattelun alkajaisiksi heti kauniin tervehdyksen jälkeen joita olivat, että hän määrää sitten täällä, kuka on missäkin ja täällä ei v*ttuilla kenellekään ja hän paasasi joku 10 min. kuinka kyllästynyt on siihen.
Olin täysin hiljaa ja vain kuuntelin. Mitä tuohon nyt voi sanoakaan? En tuntenut työntekijöitä tai yrityksen toimintatapoja.
Tj yritti tehdä koko haastattelutilanteesta ihan oikeankin kyselemällä mitä nyt yleensäkin haastattelussa kysytään, mutta nainen keskeytti hänet koko ajan jollain omalla kommentilla, kuten hän myöskin keskeytti minut, jos yritin vastata.
Kysymys oli eräs mediassa vaikuttava, näkyvä ja kuuluva yhtiö, joka haki uutta mediapäällikköä.
Edellinen mediapäällikkö oli ollut virassaan huikeat 6 kk ja tj:n kertomuksen mukaan asiansa osaava ja mukava nainen, mutta löytänyt uuden työpaikan, mikä valitettava menetys yhtiölle ja lisäsi, että sellaista se elämä on.
No.. en saanut paikkaa, vaikka olin selkeän ylikoulutettu siihen ja työkokemukseni enemmän kuin riittävä.
Meni jokin 4-5 kk eteenpäin tuosta ja huomasin Helsingin Sanomista, että samainen yhtiö hakee samaiseen virkaan uutta päällikköä.
Siitä meni jokin toiset reilu puoli vuotta ja taas samainen yhtiö haki samaan päällikön virkaan uutta tekijää jo kolmatta kertaa.
Kertoo varmaan paljon, että heidän olisi alunalkaenkin pitänyt hakea uusi media johtaja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pikkusisko
Vieras
|
|
« Vastaus #41 : 04.12.2006 16:17:58 » |
|
Tietaako monikaan,etta he ovat alunperin lahtoisin Intiasta ja muutamissa maissa he ovat hyvin arvostettuja ja muutamissa maissa taas painvastoin. Rotuviha pois!
tsori jos menee päälle yli tai ali aiheen, vasta aloitin lukemaan sitä ja mieleeni tuli, että Intiassa he vasta huonossa asemassa ovatkin!! Minua kiehtoo kovasti romanit eri puolella maailmaa. Kerran juttelin yhden puolituttavani kanssa kun hän kertoi tietävänsä juurensa 500 vuotta taaksepäin. : aika mahtista.
|
|
« Viimeksi muokattu: 04.12.2006 16:20:49 kirjoittanut Yulunga »
|
tallennettu
|
|
|
|
Pikkusisko
Vieras
|
|
« Vastaus #42 : 04.12.2006 16:21:23 » |
|
varmaankin tosi kauan aikaa sitten?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #43 : 04.12.2006 16:36:45 » |
|
Itä-Euroopassa, esim. Unkarin, Tšekin ja Slovakian romaneilla ei taida suosiota riittää vieläkään. Etenkin Slovakialaiset vihaavat romaneitaan aivan uskomattoman silmittömästi.
Aikoinaan myös Hitler halusi puhdistaa Juutalaisten ohella nämä itä-euroopasta kulkeutuneet romanit pois.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|