Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sinkki  (Luettu 22204 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
Susu
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« : 08.11.2005 12:16:42 »

Onko muilla kokemuksia sinkin vaikutuksesta ihon kuntoon?

Olen koko ikäni kärsinyt monenmoisista iho-ongelmista, mm. pahasta aknesta, eivätkä ne ole vielä vajaa kolmekymppisenäkään juuri helpottaneet. Kaiken maailman antibiootit, a-vitamiinijohdannaiset ja paikallislääkkeet testanneena ja niiden avulla pysyvää apua saamattomana päätinkin kokeilla sinkkiä! Kuulin että Ruotsissa on tehty lääketieteellinen tutkimus, jonka mukaan akneihoisten sinkkiarvot ovat normaalia alhaisemmat, ja ko. tutkimuksessa saatiin päivittäisillä sinkkiannoksilla tehokkaita tuloksia aknen hoidossa. Tästä kiinnostuneena olen nyt parin viikon ajan ottanut päivittäin sinkkikelasiinia. Akne on lähes kokonaan hävinnyt ja iho tuntuu siloiselta Cheesy Saa nähdä miten kauan vaikutus mahtaa kestää Huh
tallennettu

~ Aurinko Härkä ~ AC Skorpioni ~ Kuu Kauris ~
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #1 : 08.11.2005 12:46:08 »

Onko muilla kokemuksia sinkin vaikutuksesta ihon kuntoon?

Olen koko ikäni kärsinyt monenmoisista iho-ongelmista, mm. pahasta aknesta, eivätkä ne ole vielä vajaa kolmekymppisenäkään juuri helpottaneet. Kaiken maailman antibiootit, a-vitamiinijohdannaiset ja paikallislääkkeet testanneena ja niiden avulla pysyvää apua saamattomana päätinkin kokeilla sinkkiä! Kuulin että Ruotsissa on tehty lääketieteellinen tutkimus, jonka mukaan akneihoisten sinkkiarvot ovat normaalia alhaisemmat, ja ko. tutkimuksessa saatiin päivittäisillä sinkkiannoksilla tehokkaita tuloksia aknen hoidossa. Tästä kiinnostuneena olen nyt parin viikon ajan ottanut päivittäin sinkkikelasiinia. Akne on lähes kokonaan hävinnyt ja iho tuntuu siloiselta Cheesy Saa nähdä miten kauan vaikutus mahtaa kestää Huh

Kyllä 90%sissa tapauksissa on kysymys sinkin puutteesta. Sinkkiä sisäisesti ja aitoa aloen geliä ulkoisesti, on iho pian kunnossa. Mutta hoito on jatkuvaa, koska elimistösi ei ota kunnolla vastaan sinkkiä, niinkuin pitäisi.
tallennettu
selkälokki
Vieras
« Vastaus #2 : 08.11.2005 17:15:50 »

Täällä  yksi toope kyselee, mistä ruoka-aineesta normaalisti saa sinkkiä??
tallennettu
Susu
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #3 : 08.11.2005 17:41:23 »

Sinkkiä saa mm. kalasta, lihasta, munista, vihreistä kasviksista ja viljasta, tosin viljan sinkki on vaikeammin imeytyvässä muodossa. Normaali päivittäinen vähimmäistarve on noin 10 mg vuorokaudessa. Itse en ilmeisesti saa normaalista monipuolisesta ravinnosta tarpeeksi sinkkiä, koska iho on siitä huolimatta oireillut. Olenkin ottanut nyt hieman suositeltua suurempaa annosta päivittäin ja seuraillut miten kroppa reagoi. Liika sinkkikään kun ei ole hyvästä, vaan voi aiheuttaa mm. anemiaa.
tallennettu

~ Aurinko Härkä ~ AC Skorpioni ~ Kuu Kauris ~
Aslan
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #4 : 15.11.2005 00:32:40 »

Juu sinkkiä vaan kaikille!

Ilmeisesti minäkään en saa sinkkiä normaalisti tarpeeksi, vaikka olen ollut jo 15 vuotta kala-kana-kasvis immeisiä. Samoin B-vitamiiniä täytyy napsia purkista, että suupielet ei halkeile ja pysyy hermot kunnossa. Itselläni oli myös nuorempana aknea, mutta aikuisiässä se on tietysti loppunut. Sinkki lisää myös elimistön vastustuskykyä ihon lisäksi. Ihohan on eräänlainen suojakuori, joka voi myös päästää paitsi fyysisiä myös henkisiä pöpöjä läpi ja näin edesauttaa sairastumista ja vastustuskyvyn heikkenemistä entisestään. Myös pahat energiat pääsevät helpommin tällöin läpi.

Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun asiantuntijan kertovan aiheesta lisää.  :Smiley
tallennettu
nataraja
Kohtuuastroilija
**

On matkustettava pitkä matka, syvälle sisimpään.

Profiili
« Vastaus #5 : 17.11.2005 17:47:29 »

Vinkkivinkki!!!!  coolsmiley Tiesin kanssa tuosta, että sinkki auttaa. Sen lisäksi, että syönyt sinkkiä, ostin vauvavoidetta... Siis Natusan Baby Zink- voidetta, ja tehosi ainakin minulla. Pidän sitä yövoiteena, koska jättää valkoisen kerroksen naamaan.
tallennettu

Elämässä ei ole pahaa, on vain asioita joista meillä on tilaisuus ottaa oppia. Se, että käyttääkö tilaisuuden, on oma valintamme elämämme matkaan...
Outolintu
Vieras
« Vastaus #6 : 21.11.2005 01:35:58 »

Moro!

Olen noin vuoden verran syönyt sinkkitabletteja atooppisen ihottuman takia ja siitä on ollut apua. Käteni olivat ennen tosi pahassa jamassa ja etenkin talvisin iho kuivui rasvauksesta huolimatta  pienille haavoille asti. Kun aloin syömään sinkkiä niin parissa viikossa ihottuma alkoi selvästi helpottamaan ja parin kuukauden päästä pystyin jättämään kortikosteroidivoiteet pois. Nykyään pärjään sinkkinapilla + perusvoiteella. Jos kuitenkin joudun esim. uittamaan paljon käsiä vedessa niin laitan Natusan Baby Zink-voidetta kaiken varalta. Olen siis täysin sinkkifani.  smitten
tallennettu
Naranja83
Vieras
« Vastaus #7 : 21.11.2005 12:34:23 »

Sinkinpuutteen oireita ovat ruokahaluttomuus, kasvun hidastuminen, ihomuutokset ja immunologiset poikkeavuudet. Vaikea sinkin puute hidastaa kasvua ja sukukypsyyden saavuttamista ja aiheuttaa iho-oireita ja hiustenlähtöä. Äkillisessä sinkkimyrkytyksessä (2 g tai enemmän) oireita ovat metallin maku, pahoinvointi ja vatsakivut. Pitkäaikainen sinkin liikasaanti häiritsee kuparin hyväksikäyttöä ja kuparista riippuvien entsyymien toimintaa.

Sinkkiä saadaan pääasiassa eläintuotteista, erityisesti lihasta ja kasvikunnantuotteista viljasta. Eläintuotteissa sinkki on helpommin imeytyvässä muodossa kuin viljatuotteissa.

Itse olen sitä mieltä, että jos ihminen syö säännöllisesti ja terveellisesti, ei hän tarvitse mitään ylimääräisiä ravintolisiä. Kaikki vitamiinit, hivenaineet ym. tulisi aina saada suoraan ravinnosta, eikä pillereiksi puristetuista lisäravinteista.

Itse olen kasvissyöjä. En ole kymmeneen vuoteen syönyt mitään lihaa, edes kalaa. Vajaa vuosi sitten aloin syömään kuitenkin kalaa. Koskaan minulla ei ole ollut mitään puutostiloja ja syön vain rautaa kuukautisten aikana. B-vitamiinia olen ottanut joskus, mutta ei silläkään ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen.
tallennettu
Elektra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 21.11.2005 15:38:12 »

... Koskaan minulla ei ole ollut mitään puutostiloja ja syön vain rautaa kuukautisten aikana. B-vitamiinia olen ottanut joskus, mutta ei silläkään ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen.

Kiitos - pohdin omaa sinkkitilannettani, ja viestisi oli vastaus siihen!

Vaihtarina vinkki: Punajuurimehua lasi päivässä ja C-vitamiinia tupla-annos kuurina (auttaa raudan imeytymisessä ) mehupullo loppuun,  niin ei tarvitsisi syödä laboratoriorautaa  Wink
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #9 : 21.11.2005 15:43:21 »

Tulipa tuosta aiheesta mieleeni, että kertokaapa kokemuksianne, mistä saa luonnollisinta tai parhaiten imeytyvää rautaa ??
Joskus saatan kuurin ottaa, koska olen lapsesta asti ollut hieman 'aneeminen tyyppi'  Cheesy, vaikkakaan se ei sinällään ole mikään vaivaava asia. Se vain kuuluu kokonaisuuteen, jossa muutenkin nämä ns-arvot ovat kaikki minulla alhaisia.
Saattaisi mennä kokonaisuus sekaisin, jos ottaisin jotain 'rohtoa', joka nostaa vain yhdet arvot korkeiksi....?
tallennettu
Lake
Vieras
« Vastaus #10 : 21.11.2005 15:48:33 »

Tulipa tuosta aiheesta mieleeni, että kertokaapa kokemuksianne, mistä saa luonnollisinta tai parhaiten imeytyvää rautaa ??

Raudasta asiaa:
http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/rauta.html

Tai jos veri maistuu..
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi
« Viimeksi muokattu: 21.11.2005 15:50:55 kirjoittanut Lake » tallennettu
Elektra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #11 : 21.11.2005 16:05:57 »

Niin - luetteloissa on erilaisia aineita, joissa on erilaisia aineita... olen alkanut pohtimaan, että voisiko imeytyminen olla tärkeämpää kuin itse pitoisuus.

Jossain paltussa saattaa olla vaikka millä mitalla rautaa, mutta miten se imeytyy elimistöön? vVoiko elimistöni vaikkapa hylkiä kuolleen eläimen hyydytettyä verta - jolloin siitä ei imeydy elimistööni rautaa samalla tavalla kuin c-vitamiini ja punajuuridrinksusta?  Huh

Asiantuntijat, opastakaapas tätiä....  crazy2
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #12 : 21.11.2005 16:22:17 »

Lainaus
Niin - luetteloissa on erilaisia aineita, joissa on erilaisia aineita... olen alkanut pohtimaan, että voisiko imeytyminen olla tärkeämpää kuin itse pitoisuus.

Tätä juuri ikäänkuin hainkin....
Mikä on imeytyvimpää...määrällähän ei ole väliä vaan laadulla!?
 Smiley
tallennettu
Synapsi
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #13 : 21.11.2005 16:38:03 »

Opiskelin aihetta muutamia vuosia sitten.
Tutkimusten mukaan lihassa oleva, hemirauta, imeytyy parhaiten, koska se on  "tutummassa" muodossa omille soluillemme.

Mutta kasveista saatava nonhemirauta saadaan imeytymään paremmin nauttimalla lisäksi c-vitamiinia. Punajuuripihvien kanssa tyrnihilloa tai appelsiinimehua, niin vaikutus paranee!
Kalkki taas vaikeuttaa raudan imeytymistä, eli esim.maidon nauttiminen aterialla taasen näyttäisi heikentävän imeytymistä.
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Mirjam
Vieras
« Vastaus #14 : 21.11.2005 17:25:52 »

Kiitoksia...
Sinänsä mielenkiintoisia juttuja näemmä muutenkin...
Tuo "hemirauta" yms...mielenkiintoista, kun lähtee yhdistelemään eri asioita. Esim tuosta paljon puhutusta kasvisruokavaliosta sen 'hengellisiin' vaikutuksiin yms..
Ikäänkuin ihminen saisi osan 'tietoisuudestaan' kasveista, lihasta/eläimistä, viljoista, vedestä...jne.
Ja varsinkin kun siihen yhdistää, mitä me niistä peilaamme...yms
Ja 'syöhän' ihminen muillakin aisteillaan.... idiot2
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: