Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Läheisriippuvuus  (Luettu 21910 kertaa)
0 jäsentä ja 14 vierasta katselee tätä aihetta.
levoton
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« : 07.08.2006 11:42:53 »

Minulla on voimakas tunne, että läheiseni potee läheisriippuvuutta. Mitkä "taivaanmerkit" antavat kartalla viittauksia ko. riippuvuuteen?

Toisaalta omalla kohdallani, mitkä houkuttelevat läheistiippuvaisten pariin?

Sad
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 07.08.2006 16:47:43 »

Läheisriippuvuuden taustalla voi olla haasteellisesti aspektoitunut Neptunus, kuten monissa muissakin riippuvuuksissa. Lisäksi syntymäkartan planeettojen sijoittuminen huoneisiin 6-7 voisi viitata tällaiseen, miksei myös Vaaka-tai Kalapainotteisuus. Sen olen ollut kuitenkin huomaavinani, että Vaa´at ovat herkempiä olemaan muista riippuvaisia kuin Kalat, jotka ovat enemmän auttajatyyppiä ja siksi mahdollisia magneetteja kaiken maailman reppanoille.  crazy2

Juuri eilen sain erään ex-poikaystäväni syntymätiedot (deittailin vain 3 kk, mutta olin tuntenut jo vuosia sitä ennen) ja hän on ihan avoimesti sanonut olevansa läheisriippuvainen. Käytännössä huomasin silloin aikoinani, että hän on suoranaisesti riippuvainen persoonallisuus (siis persoonallisuushäiriö) ja ehkä vielä passiivis-aggressiivinenkin.

Hän on Au-Leijona, Kuu-Jousimies, AC-Rapu ja Venus nousee. Kartta on hajautustyyliä. Silmiin pistää, että ulkoplaneetat eivät juurikaan aspektoi Aurinkoa ja Kuuta, PAITSI NEPTUNUS, joka tekee neliön Aurinkoon ja puolineliön Kuuhun. Tämähän se jo riittääkin. Miehellä on läheisriippuvuuden lisäksi ollut jopa vuoden mittainen ryyppyputki, jolloin alkoholia on kulunut siis todella suuria määriä.

Herralla Neptunus on Skorpionissa huoneessa 5, Aurinko sijoittuu huoneeseen 2, Kuu huoneeseen 6.

tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Missa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #2 : 08.08.2006 22:10:29 »

Olen huomannut veden merkkien, erityisesti ravun, takertuvan melkoisesti toisiin. Ilman merkit ovat kyllä sosiaalisia, mutta eivät havaintojeni mukaan kovin takertuvia tiettyihin kanssaeläjiin, vaan elämässä on jatkuvasti tiettyä vaihtelevuutta. Muutaman härän olen huomannut parisuhteessa käyttäytyvän varsin omistavasti, mutta lieneekö tuo sitten läheisriippuvaisuutta vai mustasukkaisuutta...
tallennettu

aurinko vaaka kuu oinas askendentti neitsyt
helen
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #3 : 08.08.2006 23:10:52 »

olen aurinko rapu enkä läheisriippuvutta itsessäni toden totta tunnista
lähi sukulainen vaaka sen sijaan takertuu kaikkeen mikä ympärillä
liikkuu ei voi olla yksin ollut kolme kertaa naimisissa ja viis kihloissa
aina samaa paskaa olisiko minulla näin nousuleijona ollut lapsuudesta asti
mukana olen aina ollut oman tieni kulkija olen kyllä auttavainen mutta silläkin on rajansa ei liity läheisriippuvuuteen, minun sielun syövereihini
ei noin vain tulla seurani suhteen olen kai hiukka nirppa siksi viihdyn
oikein hyvin itseni kanssa smitten
tallennettu

Aurinko Rapu
Nousu Leijona
Kuu Oinas
Näillä mennään
valo76
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #4 : 09.08.2006 10:01:18 »

Minulla on neptunuksen neliö venukseen ja olen kokenut olevani läheisriippuvainen, jota vastaan taistelen tällä hetkellä.

Asun yksin ja on vaikea tutustua uusiin ihmisiin, kun pitää varoa olla takertumatta..

Olen päässyt kylläkin jo pitkälle ja uskoisin osaavani elää asian kanssa. Ilman ammattiapua tämä ei tosin olisi ollut mahdollista.  Wink

Omaan venus kalat
tallennettu

aurinko oinas kuu oinas nouseva leijona venus kalat
Yussra
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #5 : 13.08.2006 14:56:22 »

Siis nyt heräsi kysymys että mitä oikeen on läheisriippuvaisuus?  uglystupid2

Ovathan kaiki tosiaan läheisistään tavallaan riippuvaisia? Minä ainakin.
Mutta missä se liian raja menee että puhutaan tällä käsitteellä?
Eikö tämä ollut "muotitauti" muutama vuosi sitten?  :Smiley

tallennettu

Asc Jousimies
Au Neitsyt
Kuu Kaksoset
Apina

Punainen kosminen maa
Elämänpolku 11
Ebenia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 13.08.2006 15:31:44 »

Siis nyt heräsi kysymys että mitä oikeen on läheisriippuvaisuus?  uglystupid2

Ovathan kaiki tosiaan läheisistään tavallaan riippuvaisia? Minä ainakin.
Mutta missä se liian raja menee että puhutaan tällä käsitteellä?
Eikö tämä ollut "muotitauti" muutama vuosi sitten?  :Smiley

Läheisriippuvaisuutta esiintyy yleensä alkoholistiperheissä, joissa puolisot ja lapset sairastuvat läheisriippuvuuteen tukiessaan tietoisesti/tietämättään alkoholistin juomista. Itse olen ollut äitini alkoholismin takia läheisriipuvainen ja olen kai sitä vieläkin, vaikka se ei enää niin selvästi näy. Kuka tahansa ei ole läheisriippuvainen, eikä se tarkoita sitä, että välittää läheisistään. Tässä tietoa läheisriippuvaisuudesta. Ei minusta kovin hyvät neuvot eikä kovin kattava tietopaketti ja aika yleispätevä ja tämän perusteella sopisi melkein kaikkiin, mutta en nopealla googlettamisella löytänyt parempia juttuja.

"LÄHEISRIIPPUVUUS

Läheisriippuvaisuus on suhteellisen helppo tunnistaa, mutta ilmenemismuodot voivat olla hyvinkin yksilöllisiä ja vaihdella ääripäästä toiseen. Ne saattavat myös olla ristiriitaisia keskenään.

Läheisriippuvuuteen johtaa henkilön heikko käsitys omasta itsestään ja huono itsetunto. Hän on usein tukahduttavasta ja sekasortoisesta perheestä, jolla voi olla myös päihdeongelmia. Hänellä voi olla lapsuuden kokemus hylätyksi tulemisesta, rajojen puutteesta, vanhempien liiallisista vaatimuksista, tuen ja rohkaisun puutteesta, tiukasta, sitovasta kurista tai toisaalta liiallisesta sallimisesta.

Läheisriippuvaisuuden syyt saattavat olla moninaiset ja monimutkaiset, kuten ilmenemismuodotkin. Syiden selvittäminen voi olla hankalaa, koska läheisriippuvainen henkilö syyttää usein itseään ja kieltää muiden syiden olemassaolon. Läheisriippuvuuteen liittyy aina vakava hyväksikäytön riski.

Seuraavassa läheisriippuvuuden tuntomerkkejä. Joissain niistä tulee esiin ristiriitaisuuksia, jotka ovat läheisriippuvaisille tyypillisiä.

-Pakonomainen huolehtivuus ja riippuvuus

-Kokemus siitä, että on vastuussa muista ihmisistä

-Ahdistuksen, säälin tai syyllisyyden tunteminen muiden ongelmista

-Tunne velvollisuudesta auttaa muita, muiden tarpeiden ennakointi,
miellyttämisenhalu

-Toiminta omia toiveita ja ajatuksia vastaan

-Ei osaa kieltäytyä, koska pelkää hylätyksi tulemista

-Tunne siitä, että apua tarvitsevat hakeutuvat hänen luoksensa

-Sitoutuminen muiden auttamiseen niin, että oma arkielämä kärsii

-Puhuu paljon toisista ihmisistä, pohdiskelee muiden ongelmia ylenmäärin

-Kaikki voimavarat menevät muista huolehtimiseen

-Tyydytys tulee ihmissuhteista, vaikka ne toisivatkin tuskaa, ei kestä
yksinjäämistä

-Huonon kohtelun sieto, marttyyrimainen käyttäytyminen

-Heikko itsetunto ja luottamuksen puute

-Oman itsensä jatkuva arvostelu, tunne siitä, että on huono ja erilainen ihminen

-Muut eivät saa arvostella, arvostelua saattaa seurata raivonpuuska tai syvä
suuttumus

-Toisaalta henkilö kyselee jatkuvasti, mitä mieltä muut hänestä ovat

-Ei ota kehujakaan vastaan, mutta suuttuu, jos muut eivät kiittele ja kehu

-Elää muiden elämien kautta, saa tyydytystä muiden onnistumisista

-Pelko olla oma itsensä, elää tunteella omaa elämää

-Ei tunnista tunteitaan ja tarpeitaan

-Ei luota itseensä, tunteisiinsa eikä muihin ihmisiin

Läheisriippuvuuden oireet ovat siis moninaiset ja niistä joitain löytyy meistä kaikista. Ongelma oireista tulee vasta sitten, kun ne häiritsevät jokapäiväistä elämää.

Läheisriippuvaisen elämä on kokonaisvaltaisen kaoottista kaiken "muka-pärjäämisen" sisällä. Siitä saattaa seurata masentuneisuutta, apaattisuutta ja elämänhalun menettämistä, jopa itsetuhoisuutta."
tallennettu

Aurinko, Merkurius, Neptunus - Kauris
Nousu - Härkä
Kuu - Rapu
Mars, Pluto - Skorpioni
Venus - Vesimies
Jupiter - Oinas
Saturnus, Uranus - Jousimies

http://www.youtube.com/Ebenia
Yussra
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #7 : 13.08.2006 19:32:20 »

Smiley Kiitos Ebenia,

näin ensimmäisen tuli mieleen, että tunnen paljon naisia, joilla nuo oireet ovat, mutta vähemmän miehiä.

Se mikä käsitteessä läheisriippuvaisuus minua mietityttää, että kasealle luonteenpiirteitä ikäänkuin kerätään yhteinen nimi ja synnytetään "oireyhtymä". Tuntuu että välillä ihmisillä -joilla on liikaa aikaa ajatella- on tapana kieriskellä tällaisissa oireyhtymissöä ihan vaan ajankuluksi.  idiot2

Mutta tosiaan, yleensähän ongelmat ovat todellisia, en tarkoita vähätellä, jos joku tällaisesta kärsii!  Smiley
tallennettu

Asc Jousimies
Au Neitsyt
Kuu Kaksoset
Apina

Punainen kosminen maa
Elämänpolku 11
Elämänilo
Astroholisti

Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille

Profiili
« Vastaus #8 : 13.08.2006 22:03:14 »

Seuraavassa läheisriippuvuuden tuntomerkkejä. Joissain niistä tulee esiin ristiriitaisuuksia, jotka ovat läheisriippuvaisille tyypillisiä.

-Tunne velvollisuudesta auttaa muita, muiden tarpeiden ennakointi,
miellyttämisenhalu

Hei

En taida olla kovin läheisriippuvainen
- onneksi

smitten  Elämänilo   smitten

« Viimeksi muokattu: 10.09.2007 19:01:23 kirjoittanut Elämänilo » tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Elämänilo
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #9 : 02.09.2007 21:53:20 »

Läheisriippuvuuden taustalla voi olla haasteellisesti aspektoitunut Neptunus neptunus, kuten monissa muissakin riippuvuuksissa. Lisäksi syntymäkartan planeettojen sijoittuminen huoneisiin 6-7 voisi viitata tällaiseen, miksei myös  vaaka Vaaka-tai  kalat Kalapainotteisuus. Sen olen ollut kuitenkin huomaavinani, että Vaa´at ovat herkempiä olemaan muista riippuvaisia kuin Kalat, jotka ovat enemmän auttajatyyppiä ja siksi mahdollisia magneetteja kaiken maailman reppanoille.

Hei Ystäväin

Päivän teemana Lähimmäisen sunnuntai.

Itselleni nousee voimakkaasti esille asia läheisriippuvuus.
- miten se näkyy kartalla

Olen kurkkuani myöten täynnä,
että elämääni "vahdataan" koko ajan.

Ohessa oma karttani ja seuraavassa äitini kartta.
- kumpi meistä on läheisriippuvainen

smittenElämänilo    smitten
« Viimeksi muokattu: 02.09.2007 22:04:33 kirjoittanut Elämänilo » tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Elämänilo
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 02.09.2007 21:57:59 »

Hei Ystäväin

Tässä äitini kartta.
Syntymäkelloaika on tuulesta temmattu (03:00) Karhula

smittenElämänilo    smitten
« Viimeksi muokattu: 02.09.2007 22:07:52 kirjoittanut Elämänilo » tallennettu

Athene
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #11 : 10.09.2007 16:14:22 »

voi vitja!tunnen erään rasittavan rapu henkilön jonka pitää koko ajan olla ohjeistamassa joka ikistä asiaa..harmi kun tietäisin syntymäajan niin tekisin kartan..
tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
Pallaskissa
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #12 : 13.09.2007 15:30:10 »

No minä tunnustaudun lähesriippuvaiseksi, siis yhden i:n verran paranneeksi  :Smiley Merkit allekirjoituksessa... Eli kaikki nuo läheisriippuvaisuutta indikoivat, tässäkin ketjussa listatut tekijät  Wink
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti

au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ

Profiili
« Vastaus #13 : 15.09.2007 19:18:29 »

Voiko läheisriippuvainen oppia pois riippuvuudestaan ja olla onnellinen? Lopettaa muiden kautta elämisen ja muiden elämän järjestelyn?

Kaikki nk kärsimys mitä äidilläni on elämästäni - vaikka nyt kaikki on ok - on tämän riippuvuutensa aiheuttamaa. Olin toivonut että vihdoin pääsisi irti, mutta osaako ottaa toisenlaista roolia?

Kuten minä, nyt tässä elämässä kun noususolmu oinaassa, en millään osaisi olla läheisriippuvainen, tuskin tajuan mihin suhdetta tarvittiinkaan..
tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
Elektra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #14 : 15.09.2007 22:56:56 »

Heipä hei pitkästä aikaa  Smiley

Mielenkiintoinen aihe tämä läheisriippuvaisuus.

Sen havaitseminen toisissa on perin helppoa, mutta itsessään sen huomaaminen ei välttämättä ole. Tai päinvastoin: huonolle itsetunnolle kasvanut henkilö saattaa pitää itseään läheisriippuvaisena kunnes tajuaakin, että onkin 'suostunut läheisriippuvaisen persoonan uhriksi'. Tällaisiinkin tapauksiin olen törmännyt hyvinkin lähipiirissä.

(Laitoin tuon väittämän sitaatteihin sen vuoksi, että suurin osahan meistä on tietoinen siitä, että päätämme itse elämästämme sekä siitä miten asioihin suhtaudumme, mutta joukossamme saattaa olla kokemattomampia persoonia, jotka heittäytyvät pitämään itseään uhreina tms.)

Läheisriippuvaisia ihmisiä ovat myöskin sellaiset, jotka roikkuvat vanhoissa  - jo päättyneissä - suhteissa. Se on hyvin surullista, koska he ikäänkuin lopettavat oman elämänsä kehittymisen ja jäävät näihin vanhoihin tilanteisiin vangeiksi. Ja monesti tällaisia tapauksia esiintyy juuri naisten joukosta. Itketään miesvainajan perään tai sitten roikutaan exien lahkeissa, ikäänkuin tämä tekisi jollain lailla hurskaammaksi. Ja siinä lähipiiri saa vain harmaita hiuksia kuunnellessaan jopa tuhansia kertoja tarinoita näistä 'edesmenneistä' sieluista, kun ei niistä voi päästää irti.  buck2

Mutta niinhän se on, että mikä on olutta, niin se on menyttä  Kiss

Läheisriippuvaisuudessa auttaa mielestäni anteeksianto kaikkein parhaiten.

Sehän se oli Jessenkin opetuksia, samoin kuin Luule Viilman.

...Antaa itselleen anteeksi, että on jäänyt roikkumaan vanhohin kaavoihin, päästää niistä irti ja antaa anteeksi niille, joiden punttiin on jäänyt roikkumaan.

Sotien jälkeen kansallinen identiteettimme haavoittui, samoin ihmisten mieli. Pelko menettämisestä sekä kipeiden tapahtumien kokeminen jäivät tekemään myyräntyötä. Niitä on tukahdutettu viinalla, väkivallalla, syvään painetulla katkeruudella - ja niitähän me olemme nyt tulleet tänne puhdistamaan kollektiivikentästä. Eiköhän siis tehdä sitä eikä syytellä niitä puitteita, joihin olemme itse valinneet syntyä.

Äitimme on antanut meille elämän, ja he tarvitsevat ennen kaikkea rakkauttamme ja hyväksyntäämme kokiessaan pelkoa siitä, miten me elämme niin erilaisissa energioissa kuin he elävät. Mutta meillä ei ole syytä valita uhrina oloa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  

Siirry: