Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Jupiterin aspektit  (Luettu 16700 kertaa)
0 jäsentä ja 7 vierasta katselee tätä aihetta.
Artemis
Astroholisti

Profiili
« : 11.08.2006 16:09:20 »

Miten tulkita jupiterin ja saturnuksen aspekteja? Jupiter on muutenkin jotenkin vieraan oloinen planeetta minulle.
Itselläni nuo kaksi ovat yhtymässä vaa'assa neloshuoneessa.
Saturnukseen olenkin saanut selkoa jonkin verran mutta jupiter... mahdollisuudet, laajentuminen jne.. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Miten se toimii kimpassa saturnuksen kanssa joka taas on erilainen?
tallennettu
sunflower
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #1 : 11.08.2006 16:32:15 »

en oikein tiedä, tosiaan jupiter on laajentava ja saturnus rajoittava?  Huh eli sosiaalisia planeettoja...

minulla ne ovat neliössä ja en tiedä liittyykö tää siihen mutta koen kyllä kovasti rajoituksia esim.juuri yhteiskunnan kautta ja laki ym. asiat eivät oikein tunnu luontevilta ja tuntuu ettei mitään saa tehdä ilman että joutuu maksamaan tai että valvotaan Tongue eli olen kovasti anti-sosiaalinen ja yhteiskuntaa kohtaan nimenomaan, tai jotain  Wink
tallennettu

aurinko: oinas
kuu: kauris
AC: skorpioni
merkurius: kalat
venus: kalat
mars: rapu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 11.08.2006 16:48:44 »

Kiitos Sunflower vastauksesta  Smiley
Voisiko toinen siis kumota toisen, tarkoitan että kun jupiter on laajentava ja saturnus taas rajoittaa niin eikös se ole vähän ristiriitaista?
tallennettu
sunflower
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #3 : 11.08.2006 16:55:44 »

artemis, juu, siinä varmaankin on sitten se että kokee ristiriitaa, esim. minun neliössä näyttäisi että koen haluavani laajentua (siis tehdä kaikenlaista) mutta se estetään (yhteiskunnan taholta nimenomaan) tai ainakin se tehdään kovin hankalaksi Grin

no enpä tiedä ...voi olla ettei ole oikea tulkinta tästä kuviosta  Huh

vai onko se saturnus pelkästään niitä sisäisiä rajoitteita? ei minulla ainakaan, vaan nimenomaan koen yhteiskunnan rajoitteet hankalina  Undecided
tallennettu

aurinko: oinas
kuu: kauris
AC: skorpioni
merkurius: kalat
venus: kalat
mars: rapu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 11.08.2006 16:58:47 »

Toisaalta sama minulla tavallaan. Kaikenlaiset rajoitteet ahdistavat. Välillä tuntuu että työkin on vain kahle ja estää minua tekemästä vapaasti asioita. Tosin en ole löytänyt omanlaista työtä vielä joten sekin tietysti vaikuttaa.
tallennettu
pluto
Kanta-astroilija

...miau...

Profiili
« Vastaus #5 : 11.08.2006 22:27:51 »

Nikulan Astrologian ihmiskuvan mukaan  "Tämä on aina painokas aspekti osoittaen raskaita sosiaalisia, moraalisia tai taloudellisia kysymyksiä olevan ihmisen toiminnan kohteena." ja "Tyypillisin piirre ihmisessä on se, että hänen on selvennettävä omia maailmankatsomuksellisia näkökohtiaan, muotoiltava omia vakaumuksiaan, kehiteltävä oppejaan ja rakennettava moraalista tietoisuuttaan"
Edelleen Nikulan mukaan kovat aspektit voivat hyvinkin aiheuttaa tuota sopeutumattomuutta yhteiskuntaan.
Yhtymästä toteaa näin: "Ihminen kamppailee synnyttääkseen uutta yhteiskuntaa tai elämänkatsomusta."

Minullekin nämä Jupiterin aspektit ovat jotenkin vaikea hahmottaa. Kuvaava esimerkki on se, että kun läksin kiinnostuneena Jupiter-aiheesta etsimään tietoa tuosta yllä lainaamastani opuksesta, niin huomasin vasta omista alleviivauksistani, että aijuu, minunkin kartastani tosiaan löytyy   jupiter aspect_tri saturnus, olinpa aivan kokonaan unohtanut... Grin

Vaikka itselläni on noinkin helppo aspekti, tunnistan myöskin tuon tietyn sopeutumattomuuden yhteiskuntaan. Tosin epäilen syvästi sen johtuvan siitä, että tällä hetkellä yhteiskunta on niin monin tavoin sairas, ettei tähän rahaa palvovaan järjestelmään juuri nyt maksa vaivaa sopeutuakaan. knuppel2

Tarkemmin ajatellen tuo äskeinen lauseeni osoitti "raskaita sosiaalisia, moraalisia ja taloudellisia kysymyksiä" pyörivän ajatuksissani. Grin
tallennettu
nikki
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 11.08.2006 22:48:56 »

minulla nuo molemmat ovat 2 huoneessa, saturnus aspect_con alasolmu  vesimies ja  jupiter kalat
Nummela sanoi minulle kurssilla että olisitkin rikas tyttö,jos siellä olisi vain jupiter mutta kun siellä on myös saturnus,niin rahatalous heittää laijasta laitaan niinkuin tekeekin,kun jupitertili tulee olo on huoleton ja kalojen mukaan alitajuiset mielihalut toteutetaan sen kummemmin ajattelematta,
sitten tiukennetaan nyörejä ja ollaan vähään tyytyväisiä ja eletäänkin vesimiehen hengen ravinnolla loppuaika,
mutta tuo alasolmu muistuttaa samalla että pitää luottaa yläsolmun teemaan
kuuleijona pärjää ja loistaa yläsolmussa,
muutenkin pitää säilyttää luottamus siihen että rahat kuitenkin riittävät,
tulee yllättäen vaikka puolen vuoden henkilökohtainen lisä peräytyvästi

tyttärellä jupiter on yhtymässä askendenttiin ja olen huomannut tänä kesänä oman minäkuvan kasvamista,itseluottamuksen syntyä,
ja jo jossain määrin myös vaikutusta  aurinko aspect_con merkurius
yhtymään skorpionissa kuin myös yhtymää plutolle,ei vielä tarkka,
eli halua keskustella kuin vertaiselleen,
vaellusvietti on ollut hällä erittäin vahva,
kaikenmaaliman festarit on käyty ja vielä viimesetkin käydään,
avoin vastaanottamaan erilaisia tunnelmia ja vaikutteita,
elämännälkä..
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 12.08.2006 13:06:48 »

Itseltäni löytyy myös  jupiter aspect_tri saturnus. Jupiter Leijonassa huoneessa 2 yhtymässä Venukseen, Saturnus Oinaassa huoneessa 11.

Itse koen tämän aspektin hyvinkin idealistis-käytännöllisenä, useimmiten työhön tai elämäntehtävään liittyvänä. Toisin sanoen Jupiter on se "taivaanrannanmaalari" ja maailmanparantaja, jonka Saturnus pistää sitten kuriin ja herran nuhteeseen.  Wink. Tällä kuviolla tehdään utopioista ja haaveista totta kovalla työllä.

Asiaa edistää varmasti myös Jupiterin puolineliö Plutoon. On se kumma, etten ole vielä näillä kuvioilla tasavallan presidentti tai jotain... :Smiley

« Viimeksi muokattu: 13.08.2006 10:31:50 kirjoittanut Lilli » tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Missa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #8 : 12.08.2006 19:19:16 »

Jupiter neliö pluto! Mitä on odotettavissa? Olisi hyvä jos joku kertoisi jotain suuntia. Kiitos jo etukäteen.

Itselläni on myös tämä aspekti. Siihen kaiketi yleisesti liitetään valta-asema ja raha, yleensä myös jonkinlaiset valtataistelut ja mahdollisesti yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Aspekti on melko neutraali - verrattuna muihin Pluton tekemiin neliöihin. Wink
tallennettu

aurinko vaaka kuu oinas askendentti neitsyt
saai
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #9 : 12.08.2006 23:21:29 »

Maanisdepressiivisyyttä voisi liittyä jupiterin ja saturnuksen neliöön. Pitääkö paikkaansa? Tavoitteet on liian korkealla ja niiden perään taistellaan ahkerasti, sitten kun niitä ei saavutetakaan, vaivutaan kaiken kattavaan masennukseen.
tallennettu

"Gradually feelings, thoughts etc. become more important than whether they are pleasant or not."

"Fill the place better where ye are, and the Lord will open the way."
- - - - - - - - - - - - - -
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #10 : 14.08.2006 10:30:00 »

Jupiter ja Saturnus olivat sattumoisin juuri syynissämme viikonloppuna kesäpäivien pienryhmässä, jota veti astrologi John Alexander. Smiley Todella symppis tyyppi ja osasi esittää asiansa hyvin innostavasti ja kiinnostavasti. Hän lähestyi aihetta tarinankertomisnäkökulmasta, eli syntymäkartta on eräänlainen elämämme käsikirjoitus ja planeetat ovat näytelmän hahmoja, tavallaan oman persoonamme "alapersoonallisuuksia".

Siispä aihetta lähestyttiin siltä kantilta, että minkälaisia tyyppejä olisivat Jupiter ja Saturnus. Jupiterille kertyi mm. seuraavia nimityksiä: joulupukki, seikkailija, tutkimusmatkailija, peluri, riskinottaja, guru. Saturnus taas oli mm. vanginvartija, kontrolleri, huolehtija, vastuunkantaja. Sitten näistä valittiin sopivalta kuulostava tyyppi ja mietittiin sijaintimerkin perusteella, millainen tyyppi tämä on, eli valittiin sopivat adjektiivit perustuen kyseisen merkin teemoihin. Sen jälkeen vielä katsottiin, missä huoneessa tyyppi toimii ja miten. Homma toimi siis kaavalla planeetta = substantiivi, merkki = adjektiivi ja huone = verbi.

Tällä tavalla sai aika hyviä oivalluksia omasta kartastaan, vielä kun otettiin mukaan planeettasyklit, eli transitoivien Jupiterin ja Saturnuksen kierto ja paluut. Esim. oma Jupiterini sijaitsee kartallani ykköshuoneessa, väljässä yhtymässä aurinkoon Kaloissa. Näen Jupiterini etenkin tutkimusmatkailijana, joka on itsenäinen, henkilökohtainen ja sekä omaan että myös muiden persoonaan (1. huone) kohdistuva. Se henkistää (Kalat) sekä tuo kiinnostusta kalamaisiin asioihin (uskonnot, rajatiedot). Saturnuksen taas näen vastuunkantajana ja osittain myös asiantuntijatyyppinä (Saturnukseen liitetään auktoriteetit), joka on huolehtiva ja herkkä (Rapu) erityisesti työskennellessään (6. huone). Saturnus on T-ristini kärki, joten tästä taipumuksestani ottaa vastuut erityisen tunnollisesti ja olla niille herkkä (Rapu), johtuu varmasti myös se, etten halua niitä itselleni kerätä. Esimerkiksi perhettä en ole halunnut perustaa, mutta toisaalta olen älyttömän herkkä erityisesti lasten kärsimyksille jotka johtuvat vastuuttomista vanhemmista. Kuulun myös esim. Pelastakaa lapset ry:een. Samoin hassuna mielleyhtymänä tuli sellainen juttu, että en kerta kaikkiaan kykene työskentelemään (6. huone) koko päivää syömättä (Rapu, Saturnus). Grin

Löytyisikö tältä pohjalta mitään uusia oivalluksia? Smiley Keitä ovat karttasi Jupiter ja Saturnus ja mitä ne touhuavat?
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Pallaskissa
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #11 : 14.08.2006 10:57:09 »

Hm, minuakin nämä kaksi askarruttavat, sillä ne ovat keskenään oppositiossa syntymäkartalla...  neptunus aspect_con jupiter jousimies huoneessa 6. ja  saturnus aspect_con pallas kaksoset huoneessa 12.

Yritänpä "ajatusleikkiä" (Heh, kiitos Ajatus Smiley):

Lainaus käyttäjältä: Ajatus
Siispä aihetta lähestyttiin siltä kantilta, että minkälaisia tyyppejä olisivat Jupiter ja Saturnus. Jupiterille kertyi mm. seuraavia nimityksiä: joulupukki, seikkailija, tutkimusmatkailija, peluri, riskinottaja, guru. Saturnus taas oli mm. vanginvartija, kontrolleri, huolehtija, vastuunkantaja. Sitten näistä valittiin sopivalta kuulostava tyyppi ja mietittiin sijaintimerkin perusteella, millainen tyyppi tämä on, eli valittiin sopivat adjektiivit perustuen kyseisen merkin teemoihin. Sen jälkeen vielä katsottiin, missä huoneessa tyyppi toimii ja miten. Homma toimi siis kaavalla planeetta = substantiivi, merkki = adjektiivi ja huone = verbi.

Jupiter on omassa merkissään Jousimiehessä, ehdottomasti siis Guru (varsinkin yhtymässä Neppariin, saadaan hakematta mukaan myös hengellinen ulottuvuus, no pelurikin tähän sopisi...)!  Grin Adjektiiviksi voitaisiin ottaa vaikka "tutkimusmatkaileva filosofi" ja 6. huoneen verbi, parantaminen? Tutkimusmatka oman eheyden löytämiseksi hengellisyyden kautta?

Saturnus on sitten se huolehtija ja kontrolleri, Kaksosissa adjektiivi voisi muuten olla "huoleton", heh, mutta tähän se ei nyt vain sovi Smiley "Mahdollinen", sen valitsen intuitiolla ja verbi on tietenkin muutos.

Nämä kaksi oppositiossa keskenään, no joo, toimivat ehkä tuoden jonkinlaista balanssia tuohon muutokseen. Saturnus hillitsee tuota  jupiter aspect_con neptunus todellisuuspakoa. Parempi oppositio kuin neliö, nämä ovat ainakin tietoisia Smiley
« Viimeksi muokattu: 14.08.2006 10:59:59 kirjoittanut Pallaskissa » tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Elektra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 14.08.2006 13:08:59 »

Hmmm... Jupiter teema on mielenkiintoinen (olin itse Kirsi Halla-ahon Mars-pienryhmässä, joka oli myöskin oivalluksia esille nostava)

Mutta...osaisinkohan hahmottaa tämän... jupiter aspect_con venus  oinas huoneessa 8  noudattaa karttani vahvaa Plutoteemaa ... mutta pitää tuumia, kuinka sen osaisi sanoiksi pukea...

saturnus on vesimies 6 huoneessa  aspect_opp mars ja  aspect_squ  merkurius sekä aspect_squ neptunus ja  aspect_opp uranus joten en sitäkään osaa näköjään itse vielä tulkita - jotain hauskaahan se varmaankin aina elämääni tuo, iloisia onnistumisia ja tähtihetkiä eikä mene koskaan senat sakaisin  2funny
tallennettu
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #13 : 14.08.2006 13:51:46 »

Ai niin, mainittakoon vielä, että minulla kyseiset hahmot eivät ole aspektissa keskenään. Sen sijaan Neptunus ja Saturnus ovat kartallani asteentarkassa kvinkunssissa, minkä oivalluksen sain puolestaan Raimo Nikulan mielenkiintoisesta luennosta. Tunnistin siitäkin tuttuja juttuja. Olemme ilmeisesti Elekran kanssa onnistuneet menemään ryhmissä sun muualla täysin ristiin, kun en ainakaan tietääkseni tullut jutelleeksi kenenkään foorumilta tutun kanssa? Huh Muita yhteensattumia tuli kyllä, kuten vanhempi Kalat-nainen jonka kanssa taisimme karttojen perusteella olla "vanhoja tuttuja", sekä se, että eräässä kahvipöydässä oli kuudesta ihmisestä viidellä Vesimies-kuu. Grin Btw, Kirsin sukunimi taitaa olla Halla-Seppälä, itse olin hänen Mars-luennollaan viime syksyn astroristeilyllä ja ihan kiinnostava oli sekin.

Pallaskissa, ajatusleikki tuntuu kyllä avaavan karttaa ihan hienolla tavalla, niin omaa kuin muidenkin. Jotkut yhdistelmät tosin voivat tuntua hankalammilta pukea hahmoiksi kuin toiset, ehkä juuri siksi että planeetta ja merkki tai huone ovat niin eriluonteiset. Neptunus varmasti tuo Jupiter-hahmollesi jonkinlaista henkistä tai mystistä leimaa ja konkreettiselle kuutoshuoneelle ehkä hyvin idealistisen näkökulman.

Elektra, voisiko Jupiter-hahmosi olla jonkinlainen naisellinen tai naiseuden (tai arvojen, arvostusten) itsenäinen (Oinas) tutkimusmatkailija kaivautuen syvälle pinnanalaisiin asioihin (8. huone)? Saturnus-hahmo taas voisi olla hyvin vapaamielinen tai edistyksellinen (Vesimies) huolehtija tai asiantuntijahahmo, liittyen terveyteen ja parantamiseen. Aika haasteelliset aspektit se kuitenkin näyttää saavan osakseen!
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
enska
Vieras
« Vastaus #14 : 14.08.2006 14:50:13 »

Juu-u tuo hahmon antaminen planeetalle taitaapi olla ihan hyvä ajatus, Ajatus heh..
Jupiter on omassa merkissään eli tutkimusmatkailija mutta huoneessa kolme, joten verbiksi menisi kerääminen tarkoittaen tietoa ja vaikutteita lähiympäristöstä. Jotain informaatikon/tiedottajan asennetta voisi löytyä, mutta Pallaskissan tavoin myös minulla on  jupiter aspect_con neptunus. Niinpä tuo tutkimusmatkailija haluaa tietää enemmänkin ihmisten unelmista, peloista, ideoista, idealismeista kuin kuivista faktoista. Olenkin huomannut että erilaissa dialogi-tilanteissa minä olen kuuntelija ja vastaanottaja, ja usein jopa vieraat ihmiset tulevat purkamaan minulle syvimpiä tuntojaan, joskus ihan kyselemättäkin..
Ja tietysti tuo kuvio aiheuttaa myös sellaista päivä-unelmointia, minulla kun ei ole sitä  saturnus oppositiota kuten Pallaskissalla.

Saturnus on sitten härässä ja huoneessa kahdeksan. Hmm uglystupid2 Tästä en kyllä ota oikein tolkkua, härkä ja kasihuone ovat tavallaan niin vastapareja..hjälp?.. uglystupid2
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: