sideman
|
|
« : 01.08.2020 09:47:55 » |
|
Otsikon saneet edustavat kolmea käsiteryvästä, joissa meitsillä tahtovat osimoilleen puurot ja vellit mennä ns. sekaisin.
Noilla käsiteryppäillä näyttää olevan vahvahko keskinäinen bondi.
Funtsitaampa eka käsitettä sattva! Sen kirjaimellinen merkitys on enkuksi Being-ness. Se on yksi kolmesta guNasta eli "säikeestä", jotka mm. saaMkhya-yogan mukaan ovat ilmenneen, aistein tai niiden apuvälinein (esim. hiukkaskiihdytin) havaittavan universumin (dRshya: näkyväinen, tjsp) "peruspalikat", so to speek. Yoga-suutrain laatija MaharSi Patañjali (PJ) käyttää siitä synonyymia prakaasha, Valo. Muut kaksi ovat rajas (Intohimo; PJ: kriyaa eli Toiminta) ja tamas (Pimeys; PJ: sthiti eli Inertia)*. Ne ovat välttämättömiä fysiikan lakien toimimisen kannalta; niiden keskinäinen kvantitatiivinen(?) suhde määrää toiminnan (karma) ja materian perusluonteen, esim. akselilla "hyvä" vs. "huono/paha"? Mitä suurempi on sattvan osuus, sitä sutjakammin evoluutio etenee. Tässä evoluutio fantsuimmillaan tarkoittaa kehitystä joka mahdollistaa ihmisen "sielun" (tietoisuuden) vapautumisen (apavarga, jne) reinkarnaation veemäisestä noidankehästä. MaharSi Kapilan saaMkhya suutrain mukaan noiden kolmen saamya-avasthaa (?samuus-tila; tasapainotila, tai jotain)on prakRti (prakriti): sattva-rajas-tamasaaM** saamya-avasthaa: prakRtiH (väliviivat ja muut välimerkit hahmottamisen helpottamiseksi!)
Kolme guNaa ovat myös sellaisten länsimaisesta ihmisestä aineettomalta tuntuvien käsitteiden kuten egon (ahaM-kaara: minän-tekeminen) ja mielen (manas/mahat) "rakennuspalikat! ...prakRter mahaan [(prakritista kehkeytyy) mahat: suuri (periaate) = kosminen Mieli?], mahato 'haMkaaraH: mahat'ista (seuraa evoluution edetessä, tai jotain) ahaMkaara. (Huh huh, taitaa mennä liian sekavaksi?? LoL)***
(tall. kesk. er...jottei tule vahingossa deletoitua "huonon" kymppisormen takii: vahinkopainalluksia!)
* YS: prakaasha-kriyaa-sthiti-shiilam, bhuutenrdiryaatmakam, bhoga-apavarga-arthaM dRshyam.
** tamas-aaM on monikon genetiivi, koska jos dvandva-tyyppisessä yhdyssanassa on enemmän kuin kaksi komponenttia, viimeinen laitetaan monikkomuotoon, vaikka sen merkitys olisi yksiköllinen!
*** Tuo saaMkhya-suutra jatkuu sitten tälleen: (a)haMkaaraat pañca tanmaatraany ubhyam indriyaM tanmaatrebhyaH sthuula-bhuutaani, purusha iti pañca-viMshatir-ganaH, eli joteskin silleen, että ahaMkaarasta (individualisaatiosta) seuraavat tanmaatrat ("sen-mitat"?) eli aistien toiminta-periaatteet ja indrijat eli aisti- ja toimintaelimet; tan-maatra'ista seuraavat karkeat (sthuula) elementit (bhuutaa-ni) siis pRthivii (Maa), jalam (Vesi), agni/tejas (Tuli), vaayu (Ilma) ja aakaasha (paree jättää kääntämättä, koska useimmissa kielissä ei ole hyvää vastinetta tuolle kvanttimekaniikkaan lähinnä liittyvälle käsitteelle; ehkä quantum vacuum state on melko likellä sitä??). Nuo ovat siis 24 tattvaa; niistä absoluuttisen erillinen on puruSa eli "henki" (Puhdas Tietoisuus), joka on siis 25:des!
|