Enpä muuta osaa neuvoa kuin että tarkkailet hengitystäsi. Jos esimerkiksi istuessasi
hengität turhan syvään, se lienee merkki siitä että et ole vielä valmis kuNDalinii-tyyppisiin
harjoituksiin, ja voit tehdä enemmän vahinkoa kuin hyvää itsellesi?
Optimaalisessa tilanteessa hengityksemme on levossa miltei olematonta; joogassa (yoga-suutra)
tuota kutsuttaneen nimellä
caturtha (tshaturtha) eli
neljäs (praaNaayaama).
बाह्याभ्यन्तरविषयाक्षेपी चतुर्थः॥५१॥
bāhya-ābhyantara viṣaya-akṣepī caturthaḥ ॥51॥
[SP]: The fourth kind of pranayama is the stoppage of the breath
which is caused by concentration upon external or internal objects.En ole ihan varma siitä kuinka osuva vaaleanpunainen osuus käännöksestä on...
Tämä käännös lienee likempänä totuutta noilta osin mutta ei mainitse eksplisiitisti hengityksen
pysähtymistä, mikä totuuden nimessä lienee implisiittinen myös alkuperäisessä suutrassa (sanan
stoppage käyttäminen näyttää perustuvan kommentaattoreiden teksteihin, esim Bhoja-deva:
stambha-ruupo gativicchedaH (scil. praaNasya?)):
[BM]: A fourth type of breath control
goes beyond the range of exhalation and inhalation.Itselläni tuohon tilaan pääseminen on vaatinut vuosikausia teeämmää (Transsendenttista Meditaatiota® )...
(Kyllähän yoga-suutrain kolmannessa osassa nimeltä vibhuuti-paada, on cakroihin [chakroihin] kohdistuvia
harjoituksia [saMyama], esim. naabhi-cakra eli navan pyörä tai hRdaya, sydän, mutta nuo fantsut cakrain nimet, esim. muulaadhaara ja svaadhiSThaana, lienevät ainakin jonkin verran Patañjalin jälkeen syntyneitä...)