Hei,
Nyt tuntui siltä että pitää vähän puolustaa kolleegojani. Moni meedio ja selvänäkijä antaa kaiken aikansa toisten auttamiseen, eli tekevät kanavointi työtään ihan kokopäiväisesti kysynnän mukaan. Itse en koskaan nimitä itseäni ennustajaksi ja joka ajanvarauksen yhteydessä kerron tarkasti minkälaista palvelua minun kauttani tarjotaan. Ja kyllä otan maksun työstäni, nykyään siis... sillä aluksi en näin tehnyt, mutta sitten henkimaailmasta käsin kehoitettiin hinnoittelemaan työni. Tämä siksi että sekä asiakkaani että itse oppisin arvostamaan työtäni.
Raha ei silti koskaan ole ollut motiivini, eikä ole nytkään ja silloin tällöin jos asiakkaalla on todellinen hätä ja akuutti tarve mutta ei varaa, olen pitänyt hänelle istunnon ilmaiseksi.
Se että meedio tai selvänäkijä ottaa maksun ei tee hänestä huijaria, eikä yhtään vähempää aitoa auttajaa. Meitä on monia jotka olemme tehneet tätä palvelutyötä vuosia rakkaudesta kanssaihmisiimme.
Itsekin tulkintoja maksullisena tekevänä allekirjoitan tämän täysin! Olen aloittanut samoin kuin sinä eli ilmaisselvänäkijänä. Tai ehkä pikemminkin auttajana enemmän kuin selvänäkijänä, minulta kun ei saa niitä lottonumeroita tai vuosilukuja
Minun oli pakko siirtyä maksulliseksi tulkiksi ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että se tuntui oikealle. Olin tässä maksuun siirtymisen vaiheessa siinä tilanteessa, että kysymyksiä sateli pilvin pimein joka ikinen päivä ja minulla ei jäänyt aikaa lainkaan omiin juttuihini. Lisäksi ei nyt ollut kauhean mieltä ylentävää kuluttaa aikaansa johonkin "kysyn nyt huvikseni, kun vähän kiinnostaisi"-tyyppisiin kysymyksiin, joihin saadut vastaukset kaikuisivat aika pitkälle kuuroille korville. Vähän siis sellaisia "Ai, jännää, kun tommosta osaat! Kerro mullekin jotain!"-tyylisiä juttuja...
Maksullisuuden myötä asia rauhoittui huomattavasti inhimillisempiin uriin. Nykyisin maksulliset tulkinnat ovat minulle tärkeä osa elämääni, sillä ilman niitä en olisi selvinnyt opiskelija-ajastani ja moni lasku tai kaupan ruokareissu olisi jäänyt hoitamatta. Se, että olen saanut ja saan auttaa, mutta niin, etten tee sitä ilmaiseksi, on auttanut myös minua ihan konkreettisella tasolla.
Haluan Pian tavoin muistuttaa ihmisiä siitä, että tällainen auttaminen ei ole mikään läpihuutojuttu, jonka tekee ohimennen. Minulla itselläni yhden tulkinnan tekeminen kestää kahdesta viiteen tuntia. Joskus on lyhyitä tulkintoja, joiden selvittämiseen menee puoli tuntia. Joskus on pitkiä menneiden elämien tulkintoja, joita kirjoittaa 8 tuntia (eli yhden työpäivän verran). Ei sellaista tee kauhean mielellään ilmaiseksi, varsinkin, kun jonossa on odottamassa kolmekymmentä 2-5h vaativaa tulkintaa, joista tulkinnan saanut henkilö saattaa vain todeta "Olipas hauskaa tietää" ja heivata sen jälkeen saamansa neuvot menemään.
Eli, tällainen huvikseen uteleminen on loppunut rahan ottamisen myötä ja voin keskittyä heihin, jotka oikeasti kaipaavat apua. Jos joku nyt alkaa kitistä siitä, että "Tuo on väärin, rahastaa nyt toisten ongelmilla!" niin kaksi seikkaa: a) jos sinulla on fyysisiä vaivoja, lääkäri ei hoida sinua ilmaiseksi eli hänkin rahastaa ongelmillasi ja b) koska tulen itse köyhyysrajan alapuolella eläneestä perheestä ymmärrän, ettei rahaa välttämättä ole justiinsa heti annettavaksi. Silloin asia on vain järjestelykysymys ajallisesti ajateltuna.