OT En ole vuosikausiin lukenut yllämainittua Taimnin kirjaa, vaikka minulla se on ihan fyysisenä opuksena.
Lukaisin tuon pdf:n alusta Taimnin kommenttia ekaan suutraan. Siinä hän toteaa mm:
Although we have no information about him (Patañjali - s.) which can
be called definitely historical, still according to occult tradition he was the same person who was known as Govinda Yogi and who initiated Samkaracarya [shaMkaraacaarya, advaita-vedaantan superstara] in the Science
of Yoga. From the masterly manner in which he has expounded the subject of Yoga in
the Yoga-Sutras it is obvious that he was a Yogi of a very high order who had personal
knowledge of all aspects of Yoga including its practical technique.
Tuo on sikäli outoa että vedaantafilosofian katekismuksessa, brahma-suutrassa (aka vedaanta-suutra, shaariiraka-suutra; shariira = roppa!) sen laatija, Baadaraayana aka(?) Krishna Dvaipaayana toteaa:
etena yogaH pratyuktaH
(selitys tulee vähän myöhemmin, kun olen palauttanut mieleen, mihin tuo
etena [tällä (mitä edellisessä suutrassa todetaan)] viittaa...)
No huh huh! Kun Shankarasta oli puhe ihan piruuttani tsekkasin löytyisikö Shankaralta kommenttia kilpaileva koulukunnan eli yogan katekismukseen, yoga-suutraan. Ihan kylmät väreet meni kun löysin tämän aarteen unkarilaiselta[!] sivustolta:
Kyseessä on siis vivaraNa eli sub-kommentaari Vyaasan kommentaariin, joka lienee yksi vanhimmista ja arvostetuimmista.
https://terebess.hu/zen/mesterek/SankaraYogaSutras.pdfLentosuutraa S. kommentoi näin:
When there is the body, there is space. The necessarily inherent relation to
the body is by the fact that it space gives that scope to the body. When a
yogin’s saṃyama has mastered the relation between the two, the necessarily
inherent mutual relation between body and space, if he makes identificationin-samādhi [samaapatti - sidis] with light things, from cotton thread down to the ultimate atoms,
he becomes light. Having mastered the relation, he first attains the lightness
of cotton. The yogin whose identification-in-samādhi (samāpatti) has
mastered the relation between body and space, to practise the lightness
which is first like cotton, treads on waters with his feet, and then going
higher walks on strands of spiders’ webs, and then becoming light as a
spark from a firebrand he goes on the sunbeams, and then on the wind.
Thereafter he takes any course through space as he wills.
(Lisäys) Luin jonkun japsin esipuheen tuohon opukseen. Sen mukaan on kiistanalaista onko (aadi-)Shankara oikeesti tuo vivaraNan laatija. Oli miten oli, kyseisen tyypin mukaan suutra III 48 mukaan ihmisen keho voi kulkea mielen nopeudella, eli ainakin valon nopeudella, vaikka tuohon aikaan ei ilmeisesti ollut tietoa valon nopeudesta:
Sūtra III.48
From that, speediness as of the mind, independence of
physical organs, and conquest of nature
From that (mastery of the senses), the body can travel with unsurpassable speed
like that of the mind. Then, the senses can operate independent of a body in regard
to any determined place, time and object.
Conquest of nature (pradhāna) is mastery of all effects of prakṛti-causes.
These three perfections are called Honey-formed, and they are acquired by
conquering the five aspects (of the senses).
From that, speediness as of the mind, independence of physical organs, and
conquest of nature (pradhāna).
From that, from mastery of the senses the
body can travel with unsurpassable speed like that of the mind,
unsurpassable in that nothing can go faster than that. Independence of
physical organs means that the senses independent of a body, dissociated
from a body, can operate in regard to any determined place and determined
time and determined object. Mastery of all prakṛti-causes and their effects
means mastery of the eight prakṛti-s and their effects, and this is mastery of
nature.
These three are called Honey-formed (madhu-pratīka) and they are
acquired by conquering the five aspects (of the senses).
Jotenkin tuli tuosta mieleen oman TM-opettajan tarina siitä että kun Jyotir MaThan luostaria korjattiin,
MMYn gurun ollessa sen pomo, hän (guru) lähti jonnekkin reissuun. Ennen lähtöään hän viittasi nurkassa olevaan kaappiin ja sanoi että jos hänen mielipidettään tarvitaan, sanokaa vain Jai Guru Dev ja ottakaa hänet tuosta kaapista! No, tuo TM-ope oli
joten tarinaan lienee syytä suhtautua with a huge grain of salt!
Ja jutustakin on jo niin huomattavan pitkä aika että saatan muistaa sen jotenkin vinoutuneesti...
(Lisäys) Alkutekstin mielen nopeuteen viittaava sana on mano-javitvam (manas + javitvam). En löytänyt edes sanaa javitvam, edes saksankielisestä Grösses'istä. Sitä tulee harvoin käytettyä, joten ehkä en vaan osannut hakea oikealla tavalla. Adjektiivi javin tarkoittaa nopeaa, joten javitvam on mitä ilmeisimmin abstraktinominien johtimella -tva(m) siitä muodostettu. yogasutrastudy.info saitin kääntäjistä noin puolet näyttää uskovan että kyseessä olisi fyysisen kehon (sthuula-shariira) äärimmäisen nopea liike (joissakin laitoksissa tämä suutra on numero 49); Taimni (IT) näkyy jättävän tuon sanan kokonaan kääntämäti!
Sutra III.48
ततो मनोजवित्वं विकरणभावः प्रधानजयश्च॥४८॥
tato mano-javitvaṁ vikaraṇa-bhāvaḥ pradhāna-jayaś-ca ॥48॥
[HA]: Thence Come Powers Of Rapid Movement As Of The Mind, Action Of Organs Independent Of The Body And Mastery Over Pradhana, The Primordial Cause.
[IT]: (49):
Thence, instantaneous cognition without the use of any vehicle and complete mastery over Pradhana.
[VH]: From that, the swiftness of the mind, the state of transcending the sense organs, and mastery over Pradhana-the primary matrix of matter (prakrti).
[BM]: From this one acquires quickness of mind, perception without the aide of the senses, and mastery over primordial matter.
[SS]: (49):
From that, the body gains the power to move as fast as the mind, ability to function without the aid of the sense organs, and complete mastery over the primary cause (Prakriti).
[SP]: (49) Hence the body gains the power of movement as rapid as that of the mind, the power of using the sense-organs outside the confines of the body, and the mastery of Prakriti.
[SV]: (49):
From that comes glorified mind, power of the organs independently of the body, and conquest of nature.
Myös Åbo Akademin uskontotieteen dosentti Måns Broo näyttää uskovan että PJ tarkoittaa tyypin kykyä liikuttaa kehoaan ajatuksen nopeudella. Mielestäni tuo viittaa ehkä kykyyn manipuloida kvanttimekaanisia kummallisuuksia, kuten sitä että hiukkanen voi olla kahdessa paikassa samanaikaisesti? PrakRtin hienoimmat tasot (mahat eli kosminen mieli ja ahaMkaara, "minäntekeminen") lienevät jopa selvästi snadimmalla levelillä kuin Planck'in pituus, 1.6 x 10 potenssiin -35 metriä.