Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: (muoks) PK-seutu: kovat pakkaset 12.1.2023?  (Luettu 5754 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« : 08.12.2022 13:12:11 »

Poistimme tämän täysin turvalleen menneen povauksen....
Saapa nähdä kuinka hyvin uusi osuu kohilleen!

 Grin
« Viimeksi muokattu: 31.12.2022 10:00:13 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #1 : 13.12.2022 10:39:55 »

Ennusteen mukaan pk-seudulla on lähes nollakeli tuona päivänä. Kenties joogalentäjät ovat oppineet kehottamaan Sään Haltijoita pitämään kelit lämpiminä kylmän vuodenajan kokoontumispäivinään, jotta ei herätetä badwilliä jengissä. (Tuo tietysti edellyttää että aika on illuusio, ja tietystä vinkkelistä tuo päivä on jo olutta ja menyttä...Toisin sanoen kaikki aika on jo olemassa neljännessä ulottuvuudessa...ja sitä että tuo ennuste toteutuu, mutta ei kai sen nyt luulisi ihan poskettomasti pielessä olevan!)

Eli siis jos tuo yllättävä(?) hyppäys nollan pintaan toteutuu, joogalentäjien mahdollinen "vaikutus" on jo tietystä vinkkelistä katsoen tapahtunut.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/helsinki?forecast=long

Tuo luultavasti muuttuu vielä monta kertaa mutta tänään (14. pvä) käppyrä muistuttaa tunturia jonka huippu on 19. päivän kohdalla ja vähän sen jälkeen...

 Grin
« Viimeksi muokattu: 14.12.2022 10:16:08 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #2 : 14.12.2022 09:26:08 »

(Tälle foorumille on kiva kirjoitella aikaa tappaakseen kun editointi on niin helppoa! Maailmanrauhan odottelu esim. mietiskelijöiden ja muiden hörhöjen avustuksella taitaa olla itsensä pettämistä kun Putlerin kaltaiset P. Askiaiset tätä maailmaa jatkossakin hallinnevat ja pitävät panttivankinaan, LOL!)

Jo muinaiset roomalaiset...eiku tota yoga (jooga) on yksi kuudesta hindulaisuuden orttodoksisesta filosofisesta synksteemistä (shaastra tai darshana, kai suunnilleen näkemys, verbijuuresta [dhaatu] dRsh, nähdä). Tässä kontextissa orttodoksinen tarkottaa sitä että ko. synksteemi tunnustaa veda-kirjallisuuden auktoriteettiaseman, tai jotain.

Jooga on dualistinen vilosohvia (kun taas esim. advaita-vedaanta on ei-dualistinen: a-dvaita). Joogassa puruSa (~purusha) on henki/tiatosuus ja prakRti (prakriti) materiaalinen mualimankaikkevus. Kuuluisa maaNDuukyopaniSat (mandukya upanishad, MUP) käyttää purushasta termiä caturtha (tshaturha, neljäs [tiatosuurentila]). Yleisemmin käytetty synonyymi on turiiya. MUP määrittelee turiiyan käyttämällä vain negaatioita, joko kieltopartikkelia na (ei) tai prefiksiä a-/an- (ei-blaa-blaa): tuurija ei ole sitä eikä tätä, on ei-se tai ei-tää tai ei-toi. Pitkän määritelmän lopussa MUP toteaa, että turiiya/caturtha on shivam, shaantam, advaitam. (Alunperin shiva oli Rgvedassa käytetty eufemistinen epiteetti Rudralle: hyväntahtoinen; myöhemmin siitä tuli Rudran yleisempi nimi.)

(z = sh)    ziva [siis: shiva]   mf(%{A4})n. (according to Un2. i , 153 , fr. 1. %{zI} , `" in whom all things lie "' ; perhaps connected with %{zvi} cf. %{zavas} , %{zizvi}) auspicious , propitious , gracious , favourable , benign , kind , benevolent , friendly , dear (%{a4m} ind. kindly , tenderly) RV. &c. &c. ; happy , fortunate BhP. ; m. happiness , welfare (cf. n.) R. v , 56 , 36 ; liberation , final emancipation L. ;

Jooga on myös teistinen filosofia, kun taas sen teoreettinen perusta, saaMkhya-filosofia on nykypäivään säilyneessä muarossaan ateistinen.

MaharSi Patañjalin yoga-suutra -pläjäystä pidetään kai jonkin sortin joogan katekismuksena. Se on noin 196:sta suutrasta eli aforismista koostuva "kertauskirja", ulkoa opittavaksi tarkoitettu joogan pääkohdat kuvaava kirjanen.

Patañjali määrittelee joogan tälleen: yogash* cittavRttinirodhaH (~joogash tshitta-vritti-niroodhaha): jooga [on] tshittan vrittien niroodha (YS I, 2).

Tässä kaikki käännökset yogasutrastudy.info - saitilta:

[HA]: Yoga Is The Suppression Of The Modifications Of The Mind

[IT]: Yoga is the inhibition of the modifications of the mind.

[VH]: Yoga is the nirodha (process of ending) of the vrrti (definitions) of citta (field of consciousness.

[BM]: Yoga is the cessation of the turnings of thought.

[SS]: The restraint of the modifications of the mind-stuff is Yoga.

[SP]: Yoga is the control of thought-waves in the mind.

[SV]: Yoga is restraining the mind – stuff (Chitta) from taking various forms (Vrittis).

(Boldattu saattaa olla havainnollisin käännös, tai sitten ei...)

Maharishi Mahesh Yogin, TM-liikkeen perustajan,  mm. biitleksien ja Katy Perryn "gurun" ilmeinen fanittaja, Alistair Shearer, kääntää tuon tokan suutran tälleen, ei kovin sananmukaisesti:

Yoga is the settling of mind into silence.

Patañjalin joogassa (paatañjala-aSTaan.ga-yoga**) on kahdeksan (aSTa; vrt. ruotsin åtta, saksan acht, jne.)
osaa tai jäsentä (an.ga, ang-ga): yama, niyama, aasana, praaNaayaama, pratyaahaara, dhaaraNaa, dhyaanam ja samaadhi.
Kuuluisa 1000-luvun kommentaattori, monilahjakkuus Bhoja(kin) samaistaa joogan ja samaadhin: yogaH samaadhiH (joogas samaadhihi: jooga [on] samaadhi).

(Nyt tuli tenkkapoo että mitenkähän tätä pakinaa oikein jatkaisi; päämääränä on vähän antaa taustatietoa sille miksi uskomme että jonkin jengin, esim. seurakunnan, futisfanien, funtsareiden, rock-festivaalien yleisön, jne, kokoontuminen voi vaikuttaa esimerkiksi säähän...)

Noh, sana yoga (jooga) on johdos verbistä yuj (suomen sanan ies on sukua sanalle yoga: Etymology
From Proto-Finnic *iges, borrowed from Proto-Slavic *...from Proto-Balto-Slavic *juga-, from Proto-Indo-European *yugóm.)

2   yuj, yunakti, yuGkta, yujate   1 & {yuJjati, -te} pp. {yukta3} (q.v.) [[,]] yoke, harness (of waggon and steed); make ready, fit out, prepare, arrange, set to work (P. refl.); apply, use, fasten or fix on put or place ({dhuri} at the head lit. at the thill), turn or direct (esp. the mind) upon (loc.); ({yogam}) be intent on, meditate (also M.); ...

Siis, yogasuutrassa on neljä osaa (paada; joidenkin mukaan vika paada on myöhempi lisäys, ei kuulunut alkuperäiseen pläjäykseen): samaadhi-paada, saadhana-paada, vibhuuti-paada ja kaivalya-paada.
Sana samaadhi on johdos verbistä dhaa, etuliitteillä sam- ja aa-

dhA   1 cl. 3. P. A1. %{da4dhAti} , %{dhatte4} RV. &c. &c. (P. du. %{dadhva4s} , %{dhattha4s} , %{dhatta4s} [Pa1n2. 8-2 , 38] ; pl. %{dadhma4si} or %{-ma4s} , %{dhattha4} , %{dAdhati} ; impf. %{a4dadhAt} pl. %{-dhur} , 2. pl. %{a4dhatta} or %{a4dadhAta}[...] to put , place , set , lay in or on (loc.)  

Etuliite sam tarkoittanee yleisesti jotakin yhdessäolevaa, esim. sam-assa paikassa olevaa. Verbin saMdhaa merkitys on seuraava: {sam} put together, connect, compose, unite; close, collect (lit. & fig.); repair, restore; lay down, put in or on...Siitä on johdettu mm. kieliopillinen, suomen kielessäkin käytetty termi sandhi, joka tarkoittaa (suomessa) sanain rajalla tapahtuvaa äänteiden muuttumista, esim nysse tulee (nyt se [onnikka] tulee).

 Verbin sam-aa-dhaa merkitys on :

{samA} put on (wood), set up or kindle (fire); lay, set, place on or in (loc.), turn or fix (the eyes or mind) upon (loc.), collect or concentrate the mind ({ñAtmAnam}); impose, adjust, apply; unite, keep together, reconcile, restore, settle, arrange, cause, produce. M. put on (a garment), conceive (of women), accept, appropriate to one's self, manifest, betray, devote one's self entirely to (acc.); establish, state, concede, agree.

Tuosta on siis johdettu substantiivi samaadhi, jonka merkitys Monier-Williams'in mukaan on:

samAdhi   m. putting together , joining or combining with (instr.) La1t2y. ; a joint or a partic. position of the neck Kir. ; union , a whole , aggregate , set R. Hariv. Ragh. ; completion , accomplishment , conclusion Kum. ; setting to rights , adjustment , settlement MBh. ; justification of a statement , proof Sarvad. ; bringing into harmony , agreement , assent W. RPra1t. ; intense application or fixing the mind on , intentness , attention (%{-dhiM-kR} , `" to attend "') MBh. R. &c. ; concentration of the thoughts , profound or abstract meditation , intense contemplation of any particular object (so as to identify the contemplator with the object meditated upon ; this is the eighth and last stage of Yoga [lW. 93] ; with Buddhists Sama1dhi is the fourth and last stage of Dhya1na or intense abstract meditation [MWB. 209] ; i



(Tallennetaan kesken eräisenä...ettei vain olisi korona iskenyt kun on vähän jäykkä olo ja pieni päänsärky.
Täytyy pistää tämä pakina vähäksi aikaa telakalle!)

* Yksikön nominatiivin, eka-vacanaa prathamaa vibhaktin, "neutraali" muoto on yogaH (joogaha; nykyään visarga H äännetään useimmiten kaikuvokaalilla); tässä seuraavan sanan alkukonsonantti c (~tsh) aiheuttaa regressiivisen assimilaation tautta H:n muuttumisen suhu-ässäksi.

** Ei pidä sekoittaa Pattabhi Jois'in astangajoogaan (aSTaan.ga-vinyaasa-yoga).
« Viimeksi muokattu: 14.12.2022 12:26:24 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #3 : 15.12.2022 15:12:33 »

(Discleimeri: täytyy taas kerran korostaa sitä että meitsi ei ole minkään valtakunnan asiantuntija tämän topikin tiimoilta, mitä yritän korostaa mm. käyttämällä alatyylisiä ja/tai murteellisia ilmauksia silloin tällöin. Kirjoitan siis vain lähinnä aikaa tappaakseni; toisaalta olen kyllä huomannut sen että kun yrittää toisille selittää jotain vaikka melko hatarin tiedoinkin, saattaa saada aina silloin tällöin oivalluksia, ja on enemmän motivaatiota etsiä mahdollisesti tarkempaa tietoa vaikkapa joistakin topikkiin liittyvistä detaljeista. Kirjoittajana en ole kummoinenkaan kun sanavarasto ei niin harvinaisen suppea. Tuon olen todennut lukemalla esim. vauva.fi -sivuston värikkäitä kuvauksia milloin mistäkin...)

Mistähän taas jatkaisin?  Vaikkapa siitä, että Maharishi Mahesh Yogin opetuksissa yksi tärkeä käsitepari on kSaNika-samaadhi vs. nitya-samaadhi. Noh, kSaNika-samaadhi (s.) eli hetkellinen s. (sanasta kSaNa: hetki) on siis sama jutska kuin TM:n terminologiassa transsendenttinen, puhdas (ajatuksista vapaa) hetkellinen tietoisuuden tila; sillä on rutkasti synonyymejä: em. turiiya/caturtha (tshaturtha), puruSa (purusha), draSTaa (näkijä), aatmaa (atman) eli todellinen itse (useimmille ihmisille itse lienee lähes identtinen egon kaa?), grahitaa, jopa käsittääkseni RSi joissakin yhteyksissä?

kSaNika-samaadhi on siis esim. meditaation aikana koettava, alussa ehkä hämmentävältä tuntuva ajatukseton tila.
Tuo voidaan ilmaista myös esim siten että kokija (grahitR) on yhtä kokemuksen ja sen kohteen kanssa! Veikkaisin että useimmiten tuo Puhtaan Tietoisuuden kokemus ilmenee tavallaan vasta  jälkeenpäin siinä että tyyppi luulee funtsineensa esim. 5 minsaa vaikka todellisuudessa olisi jo kulunut esim. 20 minsaa. Voi tulla olo että on ollut syvän unen tilassa, vaikka ei välttämättä olekkaan ollut! Toki on mahdollista että meditaation aikana nukahtaa, mutta eikös syvän unen tila saavuteta usein vasta kun on goisattu yli tunti?

MMY:n yksi suosikkivertauksista on kai sellainen, että syvämeditaatio, jonka aikana koetaan hetkellisesti Puhtaan, Transsendenttisen Tietoisuuden tilaa (vaikka yhteensä pari minsaa 20:n aikana), on verrattavissa kankaan värjäämiseen siten että se kastetaan väriliuokseen ja sitten laitetaan auringonpaisteeseen kuivumaan, jolloin väri haalistuu. Kun tuota toistetaan tarpeeksi usein, lopulta väri ei enää haalistukkaan. Tuo on verrattavissa nitya-samaadhiin, eli pysyvään samaadhiin, jolloin tuo aina ihmisen tajunnan taustalla, jopa syvässä unessa, oleva tila on kaiken aikaa tiedostettuna. Silloin päivätietoisuuden kokemukset menettävät merkitystään, eli tulee ilmeisesti vähän sellainen olo että ulkomaailma on kuin katselisi elokuvaa, jonka tapahtumilla ei todellisuudessa ole itselle kovin suurta merkitystä. Itselleni ainakin tuli joskus tuollainen olo silloin kuin funtsin hyvin säännöllisesti. Se oli fantsuimpia kokemuksia mitä ikinä saattaa kuvitella, varsinkin meitsille joka on melko ihmisarka, sosiaalisesta ahdistuksesta jossain määrin kärsivä reppana.  Shocked

Yoga-suutrain eka osa on siis nimeltään samaadhi-paada. Patañjalin (PJ) perusjako samaadhi suhteen näyttäisi olevan saMprajñaata-samaadhi (suosituin ääntämys lienee suunnilleen sam-pra-gjaata), joka on pinnallisempi samaadhin "versio" ja toisaalta a-saMprajñaata, josta PJ käyttää termiä anya, toinen. Meitsille on jäänyt arvoitukseksi miksi hän ei käytä tuota a-saMprajñaata -sanaa (ei-saMprajñaata), mutta yksi hypoteesini on että
suutrassa joka kuvaa anyaa (anja):

viraama-pratyaya abhyaasa-puurvaH saMskaarasheSo' nyaH (ilman sandhia: ..-SaH; anyaH)

...loppu olisi tällainen:

...samskaara-sheSo 'saMprajñaataH.

... eli sandhin vuoksi kieltoprefiksi a- eliminoituisi samalla tavalla kuin sanan anya eka a- eliminoituu.

No niin, siis saMprajñaata-samaadhissa on neljä eri syvyysastetta (?):

- vitarka (~vi-tarkka)
- vicaara (vi-tshaara)
- aananda
- asmitaa

17. vitarkavicaaraanandaasmitaanugamaat saMprajñaataH.

      (vitarka-vicaara-aananda-asmitaa-anugamaat...)

Sherer'in kommenttimainen, ei suorasanainen käännös:

17. The settled mind is known as samaadhi. In saMprajñaata samaadhi, the settled
state is accompanied by mental activity: first on gross level, then on subtle level, then a feeling of bliss,
and finally the sense of pure "I-AM-ness."

Suutra I 18 kuvaa "toista" (anya) samaadhia, jonka (anyaH) asemesta kommentaattorit siis käyttävät sanaa
asaMprajñaata eli ei-saMprajñaata:

viraamapratyayaabhyaasapuurvaH saMskaarasheSo ' nyaH.

(viraama-pratyaya-abhyaasa-puurvaH saMskaarasheSaH; anyaH.)

Shearerin "käännös":

After the repeated experience of the settling and ceasing of mental activity comes another samaadhi.
In this only the latent impressions of past experience remain.

Tsekkasimpa mitä enkku-wiki toteaa samskaara-sta (sam-s-kaara: yhteen tekeminen? Suomessa kaara on slangisana autolle, mutta sanskritissa se on johdettu samasta verbistä kR (kri) kuin karma; s välissä on tutkijoiden mukaa joko siirtymäkonsonantti tai sitten alkuperäisestä juuriverbistä jälkeenjäänyt, myöhemmin poispudonnut elementti; sanan sanskrit alkumuoto on tavallaan liki synonyyminen: sam-s-kRta)

Etymology and meaning
The Sanskrit word saṃskāra (संस्कार) has various context-driven meanings that broadly refer to "the putting together, accomplishing well, making perfect, a form of solemn recognition and getting ready" and "mental impression, recollection".[1] The first context is at the etymological foundation of Sanskara term for rites of passage, while it is the second context, as a form of disposition, impression or behavioral inclination, that is at the etymological root of Sanskara word as a psychological concept in Indian philosophies.[2]

The concept of Samskara is also discussed as Vasana (Sanskrit: वासना vāsanā), particularly in the Vaiśeṣika school of Hinduism. Vasana also means "impression, inclination of anything remaining unconsciously in the mind".[5][6]

(Tämä johdanto otsikon varsinaisen aiheen perusteluun uhkaa venyä ja paukkua kuin jenkkipurkka, mutta haittaaxe? heh...)
« Viimeksi muokattu: 15.12.2022 17:54:42 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #4 : 15.12.2022 18:25:33 »


Nyt onkin herkullinen tilanne kun tänään torstaina illansuussa sekä Foreca että fmi.fi povaavat Helsinkiin maanantai-illalle nollan tienoilla olevaa ilman lämpötilaa. Jos se on esimerkiksi 4 - 5 astetta alempi, voinee hyvällä omallatunnolla esittää spekulaation että kenties joogalentäjillä ja funtsareilla oli lusikkansa sopassa? Toki ennuste muuttunee vielä moneen kertaa, jopa maanantaipäivän aikana; ei olisi eka kerta.

Tuulta fmi.fi lupaa 8 metriä sekunnissa, puuskissa jopa 13. Forecan vastaava on 4 metriä sekunnissa, puuskia ei ilmoiteta. Kovahko tuuli sopinee hyvin yhteen joogalennon kaa: vaata-doSa (vaata = tuuli; doosha: kirjaimellisesti virhe) muistaakseni koostuu elementeistä aakaasha ja Ilma. Joogalentäjät tuppaavat olemaan varsinaisia tuulihattuja, koska joogalento perustunee n. 75-prosenttisesti aakaashaan, tarkemmin kehon (kaaya) ja aakaashan väliseen suhteeseen:

kaayaakaashayoH saMbandha-saMyamaat...

vaatalla lienee myös yhteys sattva-guNaan, eli puhtauteen, hyvyyteen, valoon, energiaan? Niinpä joogalennon yhteisharjoitukset tuppaavat lisäämään sattvaa lähiympäristössä, jonka voi huomata mm. illalla syvänsinisestä tähtikirkkaasta taivaasta ja hieman ehkä otsonimaisesta ilman tuoksusta; sattva issessään ei toki tuoksune millekään, koska länsimaisessa fyssassa se vastannee ehkä lähinnä fotoneita...
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #5 : 15.12.2022 21:51:27 »

Yoga-suutran kolmas osa on nimeltään vibhuuti-paada. Noh, vibhuutit ovat enimmäkseen ns. paranormaaleja kykyjä ja ilmiöitä:

   vibhUti   mfn. penetrating , pervading Nir. ; abundant , plentiful RV. ; mighty , powerful ib. ; presiding over (gen.) ib. viii , 50 , 6 ; m. N. of a Sa1dhya Hariv. ; of a son of Vis3va1mitra MBh. ; of a king VP. ; f. development , multiplication , expansion , plenty , abundance Ka1v. Katha1s. &c. ; manifestation of might , great power , superhuman power (consisting of eight faculties , especially attributed to S3iva , but supposed also to be attainable by human beings through worship of that deity , viz. %{aNiman} , the power of becoming as minute as an atom ; %{laghiman} , extreme lightness ; %{prA7pti} , attaining or reaching anything [e.g. the moon with the tip of the finger] [979,1] ; %{prAkAmya} , irresistible will ; %{mahiman} , illimitable bulk ; %{IzitA} , supreme dominion ; %{vazitA} , subjugating by magic ; and %{kAmA7vasAyitA} , the suppressing all desires) i

Tuossa CDSL (Gologne Digital Sanskrit Lexicon) käyttää esimerkkeinä ns. mahaa-siddhi -ilmiöitä, jotka yoga-suutra   mainitsee vibhuuti-paadan lopulla yhdessä suutrassa: aNimaadi (aNiman/aNimaa- aadi: aNiman ja muut suuret siddhit). pälä-pälä...

Well, vibhuutit saadaan aikaan mm. saMyama-nimisellä meditaatiotekniikalla, joka on ilmeisesti PJ:n suosikkitekniikka. Siis, saMyama (sañjama) koostuu kolmesta vikasta yogan an.gasta: dhaaraNaa, dhyaana(m) ja samaadhi:

III 4 trayamekatra saMyamaH (trajam eekatra sañjamaha): kolme [em. an.gaa] yhdessä [ovat] sañjama.

TM:n eli Transsendenttisen Meditaation® siddhi-tekniikat (TM-Sidhi; yhdellä d:llä jotta se voidaan rekisteröidä tavaramerkiksi??) käsittävät parisenkymmentä enemmän tai vähemmän "yliluonnollisia" ilmiöitä mahdollisesti tuottavaa tekniikkaa, mm. elefantin voimat (hasti-balaani), Aurinko, Kuu, Pohjantähti (universumin tuntemusta edistäviä suutria), napa (naabhi-cakra) elimistön tilan tuntemiseksi??. Yleisesti tunnetuin noista paristakymmenestä lienee ns. jooga-lento (aakaasha-gamanam: avaruuteen meno, tjsp). Jostain syystä MMY ei halunnut sitä nimitettävän levitaatioksi, kenties siksi että levitaatio edellyttää tuon suutran /tekniikan täydellistä hallitsemista, mikä nykyisen kali-yugan aikana lienee mahdollista vain lähes täydellisesti valaistuneille tyypeille, kun kollektiivinen tietoisuus on vielä niin epäpuhtaassa tilassa.

Muistaakseni MMYn väitetään todenneen että joogalento vaatii aina vähän fyysistä impulssia, eli on vähän kuin tavallinen ilmapallon verrattuna kuumailmapalloon (levitaatio).

« Viimeksi muokattu: 16.12.2022 12:09:19 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #6 : 16.12.2022 09:59:02 »

Muistaakseni MMYn väitetään todenneen että joogalento vaatii aina vähän fyysistä impulssia, eli on vähän kuin tavallinen ilmapallo verrattuna kuumailmapalloon (levitaatio).

Bhojadevan, 1000-luvun polymathin (moniosaajan?) ja (kaupunkivaltion?) kunkun kommentti joogalentosuutraan (kaayaakaashayoH saMbandha-saMymaal, laghu-tuula-samaapattesh caakaasha-gamanam)
kuvailee joogalentotaidon kehittymisen vaiheita, joskin vähän eri vinkkelistä kuin MMY:

vR^ittiH \-\-\- kAyaH pA~nchabhautikaM sharIram |
tasyAkAshenAvakAshadAyakena yaH sambandhastatra saMyamaM vidhAya laghuni
tUlAdau samApattiM tanmayIbhAvalakShaNAM vidhAya prAptAtilaghubhAvo
yogI prathamaM yathAruchi jale saMcharaNakrameNorNanAbhatantujAlena
saMcharamANa Adityarashmibhishcha viharan yatheShTamAkAshena gachChati || 42||
siddhyantaramAha \-\-\-

Kun tuosta ei ole kovin helppoa löytää hyvää käännöstä, täytyy yrittää itse jonkin sortin väännöstä
pakertaa (on minulla yksi intialaisten laatima opus, mutta siinä on mielestäni pari selvää virheellistä käännöstä, jos oikein muistan).

 kAyaH pA~nchabhautikaM sharIram : keho [on] viisielementtinen (aakaasha*, vaayu, agni/tejas, jala, pRthivii) ruumis.
tasyAkAshenAvakAshadAyakena yaH sambandhastatra saMyamaM vidhAya : sen ja "tilanantavan" (avakaasha-daayaka) aakaashan väliseen suhteeseen sañjaman kohdistaen(?)

laghuni tUlAdau samApattiM tanmayIbhAvalakShaNAM vidhAya: ja samaistumalla saMaapattin (lienee samaadhin melko tarkka synonyymi?) "suorittaen" kevyisiin (aineisiin) kuten puuvillakuitu

prAptAtilaghubhAvo yogI prathamaM yathAruchi jale saMcharaNa: saavutettuaan äärimmäisen keveyden (ati-laghu-bhaava) joogi kykenee aluksi kävelemään veden päällä (kuten Jesse) miten lystää (yathaa-ruchi).

krameNorNanAbhatantujAlena saMcharamANa : saavuttaen vähitellen (? krameNa: askelittain?) (kyvyn) dallata hämähäkinverkolla (uurNa-naabha ["villa-napa": hämähäkki]tantu (seitti) jaalena (verkolla); lienee sattuma että sanat vesi (jala) ja verkko (jaala) eroavat toisistaan vain ekan vokaalin pituuden osalta...)

Adityarashmibhishcha viharan : ja (sitten) auringonsäteillä (aaditya-rashmi) kulkien

yatheShTamAkAshena gachChati: kulkee ilmassa/avaruudessa miten lystää (vasta varsinainen levitaatio?).

No, levitaation määritelmässä ei näköjään ole liikettä mukana (my bad?):

Levitation (from Latin levitas "lightness")[1] is the process by which an object is held aloft in a stable position, without mechanical support via any physical contact.

Noloa, kun luetun ymmärtäminen on niin heikolla tasolla ettei edes tiedä mitä levitaatio tarkottaa!   Embarrassed

* Käsitän aakaashan niin että se viittaa mm. tyhjyyteen joka atomien välillä ja niiden sisällä elektroniverhon ja ytimen välillä. Tuolla tasolla tiiveinkin aine on 99,999... - prosenttisesti tyhjyyttä, shuunyataa!
« Viimeksi muokattu: 16.12.2022 12:29:44 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #7 : 16.12.2022 12:46:49 »


I.K. Taimnin kirjasen The Science of Yoga pdf:n sivulla 41 on kaavakuva siitä mitä hänen näkemyksensä(?) mukaan saMprajñaata ja asaMprajñaata eroavat toisistaan. Näyttää siltä että hänen käsityksensä mukaan asaMprajñaata (anya: toinen) on vaihe jokaisen saMprajñaatan karkeusasteen välissä! Varmaankin tuo käsitys perustuu jonkun gurun opetuksiin, tai sitten ei. Taimni oli muistaakseni kemisti, kun taas Maharishi Mahesh Yogi oli fyysikko. Kuinka paljon tuo lienee vaikuttanut siihen että Taimni ei uskonut ns. lentosuutran kuvaavan fyysistä lentämistä/levitaatiota, vaan pikemminkin Start Trekistä tuttua teleportaatiota, jos oikein muistan...?

https://www.yogastudies.org/wp-content/uploads/Science_of_Yoga-Taimni.pdf

Tuossa kaavakuvassa kannattaa kiinnittää huomiota vaiheisiin sa-vitarka, savicaaran (vitarkan ja savicaaran kaa) ja nir-vitarka sekä nirvicaara (ilman vitarkkaa, vicaaraa)! Sanaa savitarka ei sanakirjasta löydy, eikä taida löytyä itse suutra'istakaan, mutta nirvitarkan ja nirvicaaran CDSL määrittelee näin:

nirvitarka   mfn. unreflecting , inconsiderate, Yogasuutra.

nirvicAra   mf(%{A})n. not needing any consideration Yogas. ; not reflecting or considering Ra1jat. ; (%{am}) ind. without reflection , inconsiderately R.
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #8 : 16.12.2022 13:09:22 »


Aamuyöllä kun heräsin kuzelle, tuli yht'äkkiä mieleen maate taas pantuani, että mitenkä nuo samaadhin eri syvyysasteet liittyvät aivojen rakenteisiin. Pääidea oli se että mitä syvemmälle samaadhiin uppoamme, sitä alkeellisemmat aivojen osat jollakin erityisellä tavalla aktivoituvat. Tuo voi kyllä olla täyttä skeidaa, mutta ei se mitään, vai? Tuohon liittyy mm. Jessen toteamus, parafraasina: lasten kaltaisten on Jumalan Valtakunta (he basileia tu theu?).

15 αμην λεγω υμιν ος εαν μη δεξηται την βασιλειαν του θεου ως παιδιον ου μη εισελθη εις αυτην

15 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."

Tulee mieleen että onko kyse niin pienistä lapsista että prajña-aparaadha (älyn virhe) ei ole vielä manipuloinut heihin egon illuusiota, johon vain ilmeisesti tarpeeksi kehittyneet ihmisaivot "kykenevät"?? (Missäs iässä ihminen yleensä alkaa kuvitella liian voimakkaasti olevansa jotenkin erillinen yksilö?)
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #9 : 16.12.2022 18:53:36 »

Siis, samaadhi lienee kaikista yogan käsitteistä keskeisin kun kyseessä ovat vibhuuti eli  (enimmäkseen) paranormaaleina pidetyt jutskat.

Toinen käsite, joka taitaa esiintyä vibhuuti-suutra'issa vain kerran (juurikin "lentosuutrassa") on samaapatti.
PJ:llä on mielestäni aika osuva analogia sille mitä hän tarkoittaa tuolla käsitteellä; myöhemmin seuraa selitysyritys sille, miksi olemme sitä mieltä että samaadhi ja samaapatti ovat itse asiassa (ainakin lähestulkoon) synonyymiset käsitteet joogassa.

kShINavR^itterabhijAtasyeva maNergrahItR^igrahaNagrAhyeShu
tatsthatada~njanatA samApattiH || 1\.41||

kshiiNa-vritteer abhidsaatasjeeva maNeer grahiitri-grahaNa-graahjeeshu
tat-stha-tadañjanataa samaapattihi || 1\.41||

[SP]: Just as the pure crystal takes color from the object which is nearest to it, so the mind, when it is clear of thought-waves, achieves sameness or identity with the object of its concentration. This may be either a gross object, or the organ of perception, or the sense of ego. This achievement of sameness or identity with the object of cencentration is known as samadhi.

Tuo on mielestäni havainnollinen käännös jossa on myös rutkasti alkutekstissä esiintymättömiä, selventäviä sanoja. Kuten ehkä huomaamme, kääntäjä korvaa sanan samaapatti (samApattiH) sanalla samaadhi (substandardisti: samadhi).
« Viimeksi muokattu: 16.12.2022 18:58:26 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #10 : 17.12.2022 12:27:52 »

OT En ole vuosikausiin lukenut yllämainittua Taimnin kirjaa, vaikka minulla se on ihan fyysisenä opuksena.
Lukaisin tuon pdf:n alusta Taimnin kommenttia ekaan suutraan. Siinä hän toteaa mm:

Although we have no information about him (Patañjali - s.) which can
be called definitely historical, still according to occult tradition he was the same person who was known as Govinda Yogi and who initiated Samkaracarya [shaMkaraacaarya, advaita-vedaantan superstara] in the Science
of Yoga. From the masterly manner in which he has expounded the subject of Yoga in
the Yoga-Sutras it is obvious that he was a Yogi of a very high order who had personal
knowledge of all aspects of Yoga including its practical technique.

Tuo on sikäli outoa että vedaantafilosofian katekismuksessa, brahma-suutrassa (aka vedaanta-suutra, shaariiraka-suutra; shariira = roppa!) sen laatija, Baadaraayana aka(?) Krishna Dvaipaayana toteaa:

etena yogaH pratyuktaH

(selitys tulee vähän myöhemmin, kun olen palauttanut mieleen, mihin tuo etena [tällä (mitä edellisessä suutrassa todetaan)] viittaa...)

No huh huh! Kun Shankarasta oli puhe ihan piruuttani tsekkasin löytyisikö Shankaralta kommenttia kilpaileva koulukunnan eli yogan katekismukseen, yoga-suutraan. Ihan kylmät väreet meni kun löysin tämän aarteen unkarilaiselta[!] sivustolta:

Kyseessä on siis vivaraNa eli sub-kommentaari Vyaasan kommentaariin, joka lienee yksi vanhimmista ja arvostetuimmista.

https://terebess.hu/zen/mesterek/SankaraYogaSutras.pdf

Lentosuutraa S. kommentoi näin:

When there is the body, there is space. The necessarily inherent relation to
the body is by the fact that it space gives that scope to the body. When a
yogin’s saṃyama has mastered the relation between the two, the necessarily
inherent mutual relation between body and space, if he makes identificationin-samādhi [samaapatti - sidis] with light things, from cotton thread down to the ultimate atoms,
he becomes light. Having mastered the relation, he first attains the lightness
of cotton. The yogin whose identification-in-samādhi (samāpatti) has
mastered the relation between body and space, to practise the lightness
which is first like cotton, treads on waters with his feet, and then going
higher walks on strands of spiders’ webs, and then becoming light as a
spark from a firebrand he goes on the sunbeams, and then on the wind.
Thereafter he takes any course through space as he wills.

 Cheesy

(Lisäys) Luin jonkun japsin esipuheen tuohon opukseen. Sen mukaan on kiistanalaista onko (aadi-)Shankara oikeesti tuo vivaraNan laatija. Oli miten oli, kyseisen tyypin mukaan suutra III 48 mukaan ihmisen keho voi kulkea mielen nopeudella, eli ainakin valon nopeudella, vaikka tuohon aikaan ei ilmeisesti ollut tietoa valon nopeudesta:

Sūtra III.48
From that, speediness as of the mind, independence of
physical organs, and conquest of nature
From that (mastery of the senses), the body can travel with unsurpassable speed
like that of the mind. Then, the senses can operate independent of a body in regard
to any determined place, time and object.
Conquest of nature (pradhāna) is mastery of all effects of prakṛti-causes.
These three perfections are called Honey-formed, and they are acquired by
conquering the five aspects (of the senses).
From that, speediness as of the mind, independence of physical organs, and
conquest of nature (pradhāna). From that, from mastery of the senses the
body can travel with unsurpassable speed like that of the mind,
unsurpassable in that nothing can go faster than that.
Independence of
physical organs means that the senses independent of a body, dissociated
from a body, can operate in regard to any determined place and determined
time and determined object. Mastery of all prakṛti-causes and their effects
means mastery of the eight prakṛti-s and their effects, and this is mastery of
nature.
These three are called Honey-formed (madhu-pratīka) and they are
acquired by conquering the five aspects (of the senses).

Jotenkin tuli tuosta mieleen oman TM-opettajan tarina siitä että kun Jyotir MaThan luostaria korjattiin,
MMYn gurun ollessa sen pomo, hän (guru) lähti jonnekkin reissuun. Ennen lähtöään hän viittasi nurkassa olevaan kaappiin ja sanoi että jos hänen mielipidettään tarvitaan, sanokaa vain Jai Guru Dev ja ottakaa hänet tuosta kaapista! No, tuo TM-ope oli  aurinko   kalat  joten tarinaan lienee syytä suhtautua with a huge grain of salt!
Ja jutustakin on jo niin huomattavan pitkä aika että saatan muistaa sen jotenkin vinoutuneesti...

 Grin

(Lisäys) Alkutekstin mielen nopeuteen viittaava sana on mano-javitvam (manas + javitvam). En löytänyt edes sanaa javitvam, edes saksankielisestä Grösses'istä. Sitä tulee harvoin käytettyä, joten ehkä en vaan osannut hakea oikealla tavalla. Adjektiivi javin tarkoittaa nopeaa, joten javitvam on mitä ilmeisimmin abstraktinominien johtimella -tva(m) siitä muodostettu. yogasutrastudy.info saitin kääntäjistä noin puolet näyttää uskovan että kyseessä olisi fyysisen kehon (sthuula-shariira) äärimmäisen nopea liike (joissakin laitoksissa tämä suutra on numero 49); Taimni (IT) näkyy jättävän tuon sanan kokonaan kääntämäti!

Sutra III.48

ततो मनोजवित्वं विकरणभावः प्रधानजयश्च॥४८॥

tato mano-javitvaṁ vikaraṇa-bhāvaḥ pradhāna-jayaś-ca ॥48॥

[HA]: Thence Come Powers Of Rapid Movement As Of The Mind, Action Of Organs Independent Of The Body And Mastery Over Pradhana, The Primordial Cause.

[IT]: (49):

Thence, instantaneous cognition without the use of any vehicle and complete mastery over Pradhana.

[VH]: From that, the swiftness of the mind, the state of transcending the sense organs, and mastery over Pradhana-the primary matrix of matter (prakrti).

[BM]: From this one acquires quickness of mind, perception without the aide of the senses, and mastery over primordial matter.

[SS]: (49):

From that, the body gains the power to move as fast as the mind, ability to function without the aid of the sense organs, and complete mastery over the primary cause (Prakriti).

[SP]: (49) Hence the body gains the power of movement as rapid as that of the mind, the power of using the sense-organs outside the confines of the body, and the mastery of Prakriti.

[SV]: (49):

From that comes glorified mind, power of the organs independently of the body, and conquest of nature.

Myös Åbo Akademin uskontotieteen dosentti Måns Broo näyttää uskovan että PJ tarkoittaa tyypin kykyä liikuttaa kehoaan ajatuksen nopeudella. Mielestäni tuo viittaa ehkä kykyyn manipuloida kvanttimekaanisia kummallisuuksia, kuten sitä että hiukkanen voi olla kahdessa paikassa samanaikaisesti? PrakRtin hienoimmat tasot (mahat eli kosminen mieli ja ahaMkaara, "minäntekeminen") lienevät jopa selvästi snadimmalla levelillä kuin Planck'in pituus, 1.6 x 10 potenssiin -35 metriä.

« Viimeksi muokattu: 20.12.2022 08:46:39 kirjoittanut sideman » tallennettu
ikiviuh
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 92


Profiili
« Vastaus #11 : 17.12.2022 13:30:41 »

ajatellaan että vauva ymmärtää olevansa erillinen olento äidistä kun vierastaminen alkaa, noin 7 kuukauden ikä mainitaan useassa lähteessä. omista pienin alkoi vierastamaan jo tuota aiemmin ja samaa olen huomannut muidenkin lapsista, se kovastikin vaihtelee.
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #12 : 17.12.2022 23:48:45 »

Ei taida tuo otsikon povaus toteutua. Ovatko siis joogalentäjät menettäneet uskoaan, kun eivät saa Putinin sotaa loppumaan vaikka ilmeisesti melko ahkerasti yrittävätkin?

Toisaalta voisi spekuloida että siddhat (siis joogalentäjät) ovat edistyneet niin paljon että kykenevät jo hallitsemaan pradhaanaa (prakRtia) vaikka edellisessä viestissäni mainittu suutra ei kuulukaan TM:n noin 20 siddhin joukkoon. Eli he voisivat nostaa ilman lämpötilaa ainakin yhteisharjoituspäivänään ja vielä sen lähipäivinäkin, jotta suomalaiset eivät joutuisi maksamaan sähköstään niin järjettömiä hintoja?

 idiot2   uglystupid2   2funny
« Viimeksi muokattu: 17.12.2022 23:50:54 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #13 : 18.12.2022 17:25:55 »

Vallan tuppasi unhoittumaan yksi parhaista sattvan lisääntymisen indikaattoreista: esim. katuvalot näyttävät jopa huomattavasti tavallista kirkkaammilta, kun atmosfäärin hiukkasten koherenssi lisääntyy funtsareiden spirituaalisesti tukemien joogalentäjien yhteisharjoituksen vuoksi? Parhaimmillaan sattvan osuus voi lisääntyä lähes maksimaaliselle, optimaaliselle tasolle?
Voisi kuvitella että alkeishiukkasista varsinkin sähkömagneettisen voiman välittäjähiukkanen, fotoni, liittyy jotenkin sat-tvaan (kirjaimellisesti 'being-ness').

Patañjali käyttää guNa'ista synonyymejä tässä suutrassa:

prakaasha- (= sattva) kriyaa- (= rajas) - sthiti (= tamas) - shiilaM, bhuutendriyaatmakaM, bhoga-apavarga-arthaM dRshyam.

Noh, prakaasha on myös = valo; se on "melkein sama" sana kuin aakaasha, vain etuliite on eri (pra- vs. aa-).

Jos noin ei käy huomenna Tsadissa, sitten on piru merrassa!   2funny
« Viimeksi muokattu: 18.12.2022 17:30:11 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #14 : 20.12.2022 08:05:30 »

Ei tainnu mennä ihan kun Strömsöössä? Jossei, minkälaisen meriselityksen tuohon voisi runoilla?

Lähdetään nyt vaikka siitä että kuuskytluvulla tai silleen, MMY ennusti että kun tietyn paikkakunnan,
varsinkin kai kaupungin, väestöstä 1 prosentti harrastaa syvämeditaatiota, tapahtuu eräänlainen kvanttihyppäys siten että negatiivisten trendien indikaattorit alkavat osoittaa niiden heikkenemistä, esim. liikenneonnettomuudet ja väkivaltarikollisuus vähenevät tilastollisesti merkittävästi. (Fyysikkona MMY luultavasti veti tuon luvun joistakin tunnetuista kvanttimekaniikan, tai jotain, kaavoista?)

Kun noin sitten tapahtuikin monissa Purkkalan kaupungeissa, tuota jutskaa alettiin kutsua Maharishi-efektiksi.

Sitten seitkytluvulla, kun "joogalentäjiä" alkoi olla paikoin melko huomattavissa määrin, tuohon kaavaan lisättiin korollaari(?) notta jos/kun heidän määränsä ylittää jollain paikkaseudulla neliöjuuren prosentista väestöä, ja pilotit harrastavat sammakkopompintaa (YTU: daardurii, sanasta dardura = sammakko) yhes koos, tuo riittää M-efektin syntymiseksi.

Helsingissä tuo luku on SQR(6600) eli noin 82. Täysi hatusta vetäen veikkaisin että koko Suomessa on tällä hetkellä korkeintaan muutama kymmenen aktiivista joogalentäjää eli TM-sidhaa (oikeampi translitteraatio on siddha...). Meitsin siddhi-kurssilla vuodenvaihteessa 1978  taisi olla yli kaksisataa (230?) tyyppiä. Huomattava osa heistä saattaa olla jo ns. vaihtanut hiippakuntaa eli poistunut muonavahvuudesta? Tuonkin jälkeen lienee valmistunut joitakuita joogalentäjiä, mutta ei ole mitään käryä kuinka monta. Silloin päästiin ainakin joksikin aikaa
likelle Suomen ns. superradianssilukua eli tuota SQR prosentista väestöä, tai jopa ylitettiin se?

Jengiä alkoi ehkä sitten tippua pois melko nopeasti. Esimerkiksi erään manselaisen perheen isää väitetysti kiellettiin tekemästä tuota sidhiohjelmaa, kun perhe alkoi äkillisesti sairastella. Toisen joogalentäjän veli kuoli melko pian tuon kurssin päättymisen jälkeen.

(...kele, taas meni pätkä tekstiä dev/null'iin, kun painoin vahingossa - ei sormella vaan jollakin kämmenen osalla - jotakin nappulaa kymppisormella kirjoittaessa; ei ole mitään käryä mikä tuo näppäin on...täytyy jatkaa myöhemmin kun ketutus vähän hellittää.  tickedoff )

(tall. kesk. er...)
« Viimeksi muokattu: 20.12.2022 08:36:00 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: