Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kasvikset VS Liha  (Luettu 47136 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
Asterix
Vieras
« Vastaus #60 : 06.09.2006 17:19:40 »

Liha ihmisen historiassa :Smiley   
   
Löydöt viittaavat lihaan
Arkeologisten tutkimusten perusteella liha on kuulunut ihmisen ruokavalioon alusta lähtien. Todisteina on erilaisia kivityökaluja, joita on käytetty lihan erottamiseen eläimen ruhosta. Alkuihmiset tosin eivät olleet machoja metsästäjiä vaan todennäköisesti raadonsyöjiä, jotka saattoivat varastaa saalista varsinaisilta metsästäjiltä, esim. leijonilta ja leopardeilta..
jne.


Koska toinen koulutukseni viittaa historian tutkimiseen
ja arkeologiaan ja se on jäänyt harrastukseksi,
niin hiukan kyseenalaistan ko. artikkelin. Smiley

Ensinnäkin M. Toivonen Finfoodin mannekiinina puhumassa
historian tutkimuksesta ja arkeologisista löydöistä on
jo itsessään lähinnä huvittavaa ja kalskahtaa Finfoodin
palkkiolle.

Katso;
http://www.finfood.fi/finfood/liha.nsf/ws/292E86FE148D0EF7C2256CB1002A2CC4

Tuon enempää M.Toivosesta ei sitten mainintaa juuri löydykään..
- mistään. coolsmiley


Toisekseen viittaaminen ei ole mitään eksanttia tietoa.

Kolmannekseen, arkeologiaan ja antropologiaan,
eli ihmisen historian tutkimiseen oikeasti
perehtyneet ihmiset tietävät, että ihmisen ravinto on vaihdellut
maa-osittain ja roduttain kautta historian erittäin voimakkaasti
ja siitä on erittäin ristiriitaista tutkimustuloksia riippuen siitä,
mitä koulukuntaa ja ideologiaa ko. tutkija/t edustavat.

Saman ilmiön voi todeta uskontojen historian tutkimuksissa.
Kristityllä ideologalla ja uskomuksella varustettu
tutkija toki pyrkii todistamaan sitä omaa uskoaan
ja kieltää jonkun ei-kristityn tahon tekemät tutkimukset ja löydökset.


Kaikkea, mitä kirjoitetaan vaikka sitten muka tieteen ja tutkimuksien
nimissä, ei kannata pureksimatta niellä. Wink



tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #61 : 06.09.2006 17:28:11 »

Heh, ei nuo ollutkaan omia sanojani tai edes mitään mitä 'pidän omanani'...
Tiedän kyllä mistä tuo teksti oli ja se huvittikin... kun taas meni leipäteollisuuden sivuille, kas, tieteellinen tutkimus osoitti, että leivästä ja juuri NE jutut ja ne ovat sen sen terveydellisen seikan perustaa... ja taas kasvis.... niin ne ja ne...  buck2
Jokapuolella vain puolustetiin joko omaa näkemystä, tapaa, tai elannon lähdettä...

Kunhan toin vain 'näkökulmaa' ....  Wink
*omaa hauskaa* niinsanotusti...  Embarrassed


« Viimeksi muokattu: 06.09.2006 17:30:36 kirjoittanut Alkmene » tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #62 : 06.09.2006 18:05:48 »

En nyt jaksanu lukee koko ketjua kun pää tuntuu niin raskaalta ja toisaalta niin kevyeltä. Ota nyt selvää...

Mutta siis minkä takia noitten täytyy olla vs.

Liittyyköhän sitten näihin uusiin energioihin, että mun ruokavalioni on nyt todella jotenkin selvästi hakuvaiheessa... Huomaan itsekin kuinka hyvää kasvikset tekevät, toisaalta en voi luopua lihasta...

Hyppelen siis jotenkin näiden välillä ja toivon löytäväni jossain vaiheessa sen minulle sopivan tasapainon.
tallennettu
Holly Fruit Cake
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 138


Profiili
« Vastaus #63 : 06.09.2006 19:46:10 »

Olen myös piinannut kehoani kaiken maailman ruokavalioilla ja nyt, vihdoinkin, haistatan pitkät niille kaikille. Syön mitä tahansa mikä miellyttää nenääni ja kiitän broileria/lohta/nautaa, joka antoi henkensä jotta minä saisin ravintoa. Miksi syödä jotain mikä haisee ja maistuu pahalta? Uskon että henkinen kehitykseni ei siitä hidastu, ehkä päinvastoin.

Hyvää ruokahalua kaikille  smitten
tallennettu

Nouseva Vaaka
Aurinko Neitsyessä
Kuu Kauriissa
Merkurius Vaa'assa
Venus Neitsyessä
Mars Leijonassa
Keltainen resonoiva tähti
Tuli-hevonen
Oliivipuu
Sister of Night
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 385



Profiili
« Vastaus #64 : 06.09.2006 20:28:14 »

Joo, en minäkään usko, että lihan syönti nyt mitenkään henkistä kasvua hidastaisi. Mutta voi sillä jotain vaikutusta olla esim. värähtelyihin. H.P Blavatsky, joka on teosofisen liikkeen äitihahmoja, ja joka on kyllä (ainakin omasta mielestäni) kirjoittanut paljon asiaa, puhuu useissa teoksissaan just tuosta kasvissyönnistä.

En nyt muista sanatarkkaan, enkä ole nyt kotona niin en pääse kirjahyllylle, mutta peruspointti oli kuitenkin juuri se, että kun syömme eläintä, niin meidän kehoon jää eläimen kaamaa, joka vaikutta meidän omaan värähtelyyn hidastavasti.

Tietty tämä on "vain" hänen näkemyksensä asiasta.

Muutenkin mielestäni Blavatsky on loistava esimerkki siitä, kuinka henkisesti kehittyneen ihmisen ei tarvitse elää pyhimyksenä jossain vuoren huipulla, vaan ihan normaalia ihmisen elämää, vikoineen kaikkineen. Blavatsky oli äkkipikainen, kova kiroilemaan ja poltti, mutta silti hänellä oli suora yhteys korkeammille tasoille. Monet on kuvanneet häntä muutenkin melko karskiksi tyypiksi käytökseltään yms, mutta uskomattoman hienoja asioita on nainen kirjoittanut paperille.

No, tämän sepustuksenkin jälkeen olen siis yhä niillä linjoilla, että kukin kuunnelkoon itseään ja kehoaan. smitten
« Viimeksi muokattu: 06.09.2006 20:31:33 kirjoittanut Sister of Night » tallennettu

- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Mitä?
- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Sitten kun mä olen unohtanut sen.
- Okei.
Asterix
Vieras
« Vastaus #65 : 06.09.2006 21:19:24 »

Muutenkin mielestäni Blavatsky on loistava esimerkki siitä, kuinka henkisesti kehittyneen ihmisen ei tarvitse elää pyhimyksenä jossain vuoren huipulla, vaan ihan normaalia ihmisen elämää, vikoineen kaikkineen. Blavatsky oli äkkipikainen, kova kiroilemaan ja poltti, mutta silti hänellä oli suora yhteys korkeammille tasoille. Monet on kuvanneet häntä muutenkin melko karskiksi tyypiksi käytökseltään yms, mutta uskomattoman hienoja asioita on nainen kirjoittanut paperille.



Ai Jumal'auta, kun näin valtavaa viisautta! smitten

(http://i47.photobucket.com/albums/f178/Alextheangel/wave.gif)
 Wink  Cheesy
tallennettu
härkä-69
Vieras
« Vastaus #66 : 07.09.2006 07:51:24 »

Parempi olla onnellinen lihansyöjä, kuin onneton kasvissyöjä, joka tekee muutkin onnettomaksi kritiikillään. Jos siis näistä voi valita.
tallennettu
Kaarina Niro
Vieras
« Vastaus #67 : 07.09.2006 10:21:50 »

Parempi olla onnellinen lihansyöjä, kuin onneton kasvissyöjä, joka tekee muutkin onnettomaksi kritiikillään. Jos siis näistä voi valita.

Vohan tuo tietenkin sanoa sitenkin, että jokainen tulkoon onnelliseksi jotenkin muuten KUIN syömisillään! Sillä ruualla ravitaan ainoastaan ja vain mielen haluja, kun taas muita keinoja sen aidonkin onnellisuuden löytämiseksi kyllä jo on saatavilla. Eli se OMA sydämen avaus, hyväksymään jokainen sellaisena kuin on on.  Wink smitten
tallennettu
helen
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 419



Profiili
« Vastaus #68 : 07.09.2006 13:04:36 »

kalaa ja broilerin suikaleita, suolaa kaipaa ainoastaan kala sekin useimmiten
uunilohta ,pansuola jämähtää meillä sellaiseksi kovaksi möhkäleeksi purkkiin!
leipä on ruispala, vaaleata leipää olen huonolla menestyksellä  ostanut
ja homeisena valitettavasti joutunut kantamaan roskiin lapsetkin siis
tummaan leipään ovat tykästyneet. Mutta ei tässä nyt niin ronkeleita ruuan
suhteen olla ,mikään ei voita kunnon wiineriä muutaman kerran viikossa
tai omenakakkua ,jäätelöä ja tummaa suklaata nam smitten
tallennettu

Aurinko Rapu
Nousu Leijona
Kuu Oinas
Näillä mennään
meruska
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 651


Profiili
« Vastaus #69 : 08.09.2006 14:47:26 »


Liittyyköhän sitten näihin uusiin energioihin, että mun ruokavalioni on nyt todella jotenkin selvästi hakuvaiheessa... Huomaan itsekin kuinka hyvää kasvikset tekevät, toisaalta en voi luopua lihasta...

Hyppelen siis jotenkin näiden välillä ja toivon löytäväni jossain vaiheessa sen minulle sopivan tasapainon.

Mulla on sama homma. Yhdessä vaiheessa kokeilin kasvisruokavaliota mutta totesin ettei se riitä mulle. Tarvitsen lihaa... Eip siitä tressiä kannata repiä. Ja onhan ihmislaji kautta aikojen ollut lihansyöjä, joten totesin ettei minun kannata itseäni rasittaa sillä etten pärjää ilman kunnon liha-ateriaa.

Olen kuitenkin jättänyt esim pastan tai perunan pois ja lisännyt kasvisten määrää. Tuntuu toimivan.
tallennettu

Taivasta katsellen ja ihmetellen
valonkantaja
Vieras
« Vastaus #70 : 08.09.2006 17:53:23 »

Minulla on tällä hetkellä aika epämääräinen ruokavalio. Olin kolme vuotta täysin vege, mutta sitten iski lihanhimo, nyt oon ehkä vuoden ollut kala-kasvis-kananmunalinjalla (maitotuotteita vähän)... Kovasti yrittää hakee sitä omaa juttua. Sen olen tajunnut että vehnä ja sokeri ainakin pidetään ehdottomassa pannassa.

Voi sitä lihaa välillä syödä. Kohtuus kaikessa. Yrittää vaan pitää sellaisen balanssin että saa sopivan määrän energiaa ja kaikkia vitamiineja jne. Mutta loppujen lopuksi se ei ole se ruoka mikä pitää terveenä, eiköhän ne energiat tule jostain ihan muualta.
tallennettu
Athene
Astro-nauttija
****
Viestejä: 938



Profiili
« Vastaus #71 : 08.09.2006 18:45:59 »

Mä taas olen kaikki ruokainen.Ainoat ruuat mitä en saa alas ovat verilätyt,kesäkeitto,maksalaatikko,kaalikääryleet,punajuuret (paitsi saarioisten punajuurisalaatti),makkara ja oliivit (pizzan päällä menettelee ei muuten).
En itsekkään tajua tätä hössöttämistä toisen ruokavaliosta.Jos toinen haluaa vetää hampurilaisia ja joku kasviksia niin syököön!!
« Viimeksi muokattu: 08.09.2006 18:51:38 kirjoittanut Athene » tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #72 : 08.09.2006 19:59:13 »

Tottahan se on, etta jokainen syokoon mita haluaa ja mita mieli tekee, absolutisti yleensa sortuu helpommin makupaloihin.
Yleensa oma kroppa tietaa mita haluaa-eikohan se kultainen keskitie kuitenkin ole paras mahdollinen, kokeillahan aina voi kaikkea, tarkeinta on terve sielu terveessa ruumiissa.
tallennettu
helen
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 419



Profiili
« Vastaus #73 : 09.09.2006 10:18:39 »

Syömisistä vielä sen verran, että isoäitimme ja isämme ruokavalio
on koostunut pääosin tykkysuolatuista muikuista leivästä,voista ja perunasta
Pula aikana äiti söi perunan kuoret ja lapsi perunan .Lääkäreitä ei ollut
ainakaan pienemmissä pitäjissä kansa hoiti vaivansa itse.
Pitkän elämän yli 90v ja lähemmäs sata vuotiaina istuivat kiikkustuolissa
ja ihmettelivät tätä nykyajan maailmanmenoo, työmies poskessa ,
Elämä meni muinoin "verkalleen" kiirettä ei ollut.
Itselläni on ollut suuri kunnia istua pienenä Eetla mummon sängyllä,
Eetlan keinuessa ja kertoessa.
Et se syömisistä ja muisteloista, enkeleitä Eetla mummolle siellä jossain
 angel angel angel angel angel angel angel
tallennettu

Aurinko Rapu
Nousu Leijona
Kuu Oinas
Näillä mennään
Viitasammakko
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 80


KROAAK!


Profiili
« Vastaus #74 : 09.09.2006 22:29:06 »

Henkimaailmassa oli taannoin artikkeli, että pitää syödä enimmäkseen lihaa ja sekin raakana. Hmmm...?!  Cheesy Siihen minä en kyllä rupea! Sillä kuulemma henkisyys kehittyy ja selkävaivat lähtee. Minä en tiedä, onko henkisyyden kehitys välttämättä ruokavaliosta kiinni. Se on kai yksilöllistä. Minä en punaiseen lihaan palaa, mutta kanasta pidän. Tosin lintuihmisenä on kamala surku kanoja.  Cry Luomukanaa Suomeen pliis!
tallennettu

Vesimies saavuttaa aina päämääränsä, vaikkakin usein mutkan kautta.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Tulostusversio  
 
Siirry: