Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kasvikset VS Liha  (Luettu 47211 kertaa)
0 jäsentä ja 7 vierasta katselee tätä aihetta.
Minna112
Vieras
« Vastaus #15 : 05.09.2006 16:06:52 »

juu banaanista saa sekä punajuuresta, siitepölystä, auringonkukan siemenistä ja maapähkinästä.
musteista: valkosipuli, kasvisliemikuutio, mustapippuri, curcuma (en tiedä onko oikein kirjoitettu) paprika...

Älä valehtele, b12 ei saa mistään noista tuotteista.
Aiheutat toisille oikeasti hengenvaaran tuollaisella väärän tiedon jakamisella.
Se ei voi olla noin vaikeaa hankkia tietoa asiasta.

b12 saa vain eläinkunnan tuotteista ja mullasta (likaisista kasviksista). Se ei ole oikeasti vitamiini, vaan mikrobi. Merilevästä saa b12 analogeja, jotka eivät kuitenkaan toimi elimistössä kuten b12, vaan ne matkivat sitä, seurauksena on megaloblastinen anemia.
Lisää tietoa ja kasvisruokareseptejä-
http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=2982&st=0
http://fi.wikipedia.org/wiki/B12-vitamiini

B12-vitamiinilla (syanokobalamiini) on tärkeä tehtävä nopeasti uusiutuvien solujen, kuten veren valko- ja punasolujen muodostuksessa sekä hermosolujen toiminnassa. Molekyylitasolla sitä tarvitaan homokysteiinin metylaatiossa metioniiniksi sekä haaraketjuisten aminohappojen kataboliassa. Puutos aiheuttaa mm. megaloblastista anemiaa, jota kutsutaan myös pernisiöösiksi anemiaksi. Puutoksen eräs alkuoire voi olla kihelmöinti ja tunnottomuus ääreishermostossa kuten sormenpäissä. Pidempiaikainen B12-vitamiinin puutos johtaa peruuttamattomiin vaurioihin elimistössä.

B12-vitamiinia saa varmimmin eläinperäisestä ravinnosta (mm. liha, kananmuna, maito ja kala). B12-vitamiinia on myös terveen ihmisen siemennesteessä. Apteekeista ja luontaistuotekaupoista saa B12-vitamiinia pillerimuodossa ja lisäksi elintarvikekaupoista saa kasviperäisiä ruoka-aineksia kuten kasvimaitoja, joihin on lisätty B12-vitamiinia.

B12-vitamiinin puutoksen syy on usein yksipuolinen vegaanin ruokavalio tai imeytymishäiriö, jossa ohutsuolen loppuosa ei kykene ottamaan talteen ravinnossa olevaa B12-vitamiinia. Puutostilan voi korjata ruokavaliomuutoksin, lisäravintein tai imeytymishäiriön tapauksessa pistoksena lihakseen. B12-vitamiini varastoituu maksaan yksilöstä riippuen 2-6 vuodeksi, joten sen päivittäinen saanti ei ole välttämätöntä.

Ohutsuolen loppuosa ei kykene ottamaan talteen ravinnon B12-vitamiinia, jos mahalaukku ei tuota ns. sisäistä tekijää. Se onkin mahalaukun ainoa ihmiselle elintärkeä toiminto. Myös nykyisin melko harvinainen lapamato voi aiheuttaa B12-vitamiinin puutoksen, koska se ottaa tarvitsemansa ravintoaineet ihmisen suolensisällöstä. Ohutsuolen loppuosan limakalvovauriot tai ohutsuolen loppuosan poisto esimerkiksi Crohnin taudissa haittaavat imeytymistä.

« Viimeksi muokattu: 05.09.2006 16:08:26 kirjoittanut Minna112 » tallennettu
valonkantaja
Vieras
« Vastaus #16 : 05.09.2006 16:09:52 »

Minä olen aina ollut sellainen kaikkiruokainen sika (nöfnöf vaan) että ei ole ollut ongelmaa siitä etteikö ruoka maistuisi... Cheesy

Ainoastaan hirveän keinotekoiset ruoat aiheuttaa sellaista, ettei välttämättä tee mieli.  Tongue

AthaMaarit, osta joku hyvä perushelppo kasvisruokareseptikirja ja kokeile, kokeile ja kokeile! Kaikkea! Voipi olla myös, että se mitä nyt inhoat, alkaa vähitellen maistumaan jopa hyvältä. Itse vierastin tota soijajuomaa alkuun, mutta nyt en voisi elää ilman sitä. Nam.  angel

Mitäs tykkäät sienistä??
:Smiley
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #17 : 05.09.2006 16:10:50 »

Minä taas olen kotoisin maalaistalosta, jossa liha ja peruna olivat aterian perusainekset. Naudanlihaa olen siis syödä mussuttanut koko ikäni. Se ei kuitenkaan ole ikinä ollut lempiruokaani ja sianlihasta välitän vielä vähemmän. Viime vuosina olen huomannut syöväni punaista lihaa entistäkin vähemmän, ravintolassa valitsen useimmiten kana-, kala- tai kasvisvaihtoehdon. Valitettavasti rakastan yli kaiken thai- ja intialaistyyliin maustettuja kanaruokia, joten sitä en ole onnistunut jättämään ruokavaliostani pois. Siipikarja-asteella siis tässä kehityksessä ollaan. crazy2

Viime aikoina olen löytänyt soijatuotteet sekä etenkin linssit. Oletkos AthaMaarit kokeillut koskaan linssikeittoa? Inkiväärillä ja korianterilla maustettuna on muuten tosi hyvää ja nopeahkoa valmistaakin, koska linssejä ei tarvitse liottaa kuten papuja, vain huuhdella. Huono puoli tietysti on, että keittoa tulee aina tehtyä ihan liian suuri määrä. Grin Entä pidätkö yhtään kukka- ja parsakaalista? Omiin lemppareihini kasvisruuista kuuluvat mm. intialaiset peruna-kukkakaalicurryt ja parsakaalista, keräkaalista, sipulista, porkkanasta ja kesäkurpitsasta saa pannulla haudutettuna herkullista "mössöä". Smiley
Tuota soijarouhetta en ole vielä paljoakaan kokeillut, mutta jos jollain on hyviä vinkkejä niin laittakaa tulemaan. Täytyisikin testata sitä makaronilaatikkoon kuten Willow.

Myös minulla ovat veri- ja kolesteroliarvot olleet aina todella hyvät (mitattu vuoden välein), vaikken millään tietoisella dieetillä ole koskaan ollutkaan. Ainakin omalla kohdallani "sekaruokaa kohtuudella" -linja näyttää siinä suhteessa toimivan hyvin.

Ja tiedonjakamisesta foorumilla - toivottavasti kukaan ei sokeasti usko mitään täällä kirjoitettua, vaan ottaa itse selvää.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2006 16:12:34 kirjoittanut Ajatus » tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
VE!
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 312


Profiili
« Vastaus #18 : 05.09.2006 16:16:09 »

Me käytetään ruuanlaitossa valtavasti itse kasvatettuja yrttejä, minun suosikit on rosmariini, basilika ja timjami (aivan mahtavaa mihin vain lisättynä, mutta erityisesti kalan kanssa. Iso kourallinen murskataan huhmareella merisuolan, oliiviöljyn ja valkosipulin kanssa ja hierotaan kokonaisen kalan pintaan ja vatsaonteloon. Sitten vaan uuniin!) Kaupasta ostetut ruukkuyrtit saa helposti kasvamaan sisälläkin, kunhan muistaa kastella...

Syötkö juustoa? Rasvainen herkku on, kun halkaisee vaikka vuohenmaito-camembertin kahdeksi lätkäksi, pistää sisään timjamia ja hunajaa, takaisin kiinni ja sitten paistaa pannulla molemmin puolin niin, että se vähän sulaa ja kuumenee sisältä.

Salaateista saa vähän paremmin lämmittäviä, kun niihin paahtaa täytteeksi vaikka pinjan siemeniä ja saksanpähkinöitä, joko merisuolan tai hunajan kanssa.

Itse tosin syön lihaa. Ja porohan on melkein kasvikuntaa  Cheesy!
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #19 : 05.09.2006 16:18:59 »



Hehehe... pakko kommentoida tuohon Minna112:n viestiin... Cheesy


Lainaus Wikipedia;

B12-vitamiinia saa varmimmin eläinperäisestä ravinnosta (mm. liha, kananmuna, maito ja kala). B12-vitamiinia on myös terveen ihmisen siemennesteessä. Apteekeista ja luontaistuotekaupoista saa B12-vitamiinia pillerimuodossa ja lisäksi elintarvikekaupoista saa kasviperäisiä ruoka-aineksia kuten kasvimaitoja, joihin on lisätty B12-vitamiinia.

Hehehe... Cheesy 2funny
Ja minähän olen aina ollut intohimoinen
estottoman seksuaalisuuden puolestapuhuja.. :Smiley




tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #20 : 05.09.2006 16:19:40 »

Kalasta en pahemmin välitä. Lohi on hyvää esimerkiksi perunamuussin kanssa, mutta muuten ei kalat maistu. Sienistäkään en pahemmin pidä, joskin kanttarellit ja herkkusienet täytettynä maistuvat ihan OK:lle.

Parsakaalit ja kukkakaalit menevät esimerkiksi keittoissa (kuten makkarakeitto), mutta en syö niitä muuten.

B12 vitamiinia nyt varmaan saa muualtakin kuin lihaa syömällä, esimerkiksi vitaniimitableteista tai ravinnelisistä? Minulla on ystävä, joka on syntymästään saakka ollut kasvissyöjä eikä hänelle ole koskaan tullut minkäänlaisia ongelmia siitä, ei lapsena, kasvunaikana tai nyt aikuisena.

Juustoa rakastan! ^___^ En ole vielä kertaakaan syönyt pahaa juustoa ja maistelen uusia juustoja hyvin mielelläni.
tallennettu
härkä-69
Vieras
« Vastaus #21 : 05.09.2006 16:24:07 »

Seuraavanlaista tietoa löytyi ainakin netistä.

http://www.vegaaniliitto.fi/vegaia/2005/kesa/b12.html
http://www.vegaaniliitto.fi/kokki.html
 (ihania reseptejä  Tongue)

http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_vita_b12.shtml

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2269&lang=fi

(eniten ja vähiten sisältävät elintarvikkeet ruokavalioittain)
« Viimeksi muokattu: 05.09.2006 16:28:14 kirjoittanut Sininen enkeli » tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #22 : 05.09.2006 16:27:16 »

Kreetalaista ruokaa !  smitten
Ensin sinne maistelemaan ja sitten 'reseptit' kotiin... paljon myös lihatonta, jos niin haluaa!

Kotimaastakin löytyy kyllä Kreikkalaisen ruuan reseptejä!
*nam*

Muutenkin juuri hyviä maukkaita kasvisherkkuja löytyy kun lähtee maistelemaan 'makuja maailmalta' Intialaista ja Kiinalaista... nam , nam...

Pst. Niistä saa hyviä maustamis vinkkejä yrteillä, paprikoilla, pippureilla,  öljyillä yms..
« Viimeksi muokattu: 05.09.2006 16:40:12 kirjoittanut Alkmene » tallennettu
Kaarina Niro
Vieras
« Vastaus #23 : 05.09.2006 16:29:37 »

En enää koske yhdenkään eläimen proteiineihin, koska ovat eläimille tehdyt.
Eli lihaa en syö mitenkään päin valmistettuna, vaikken sen takia olekaan koskaan väsynyt vaan ainoastaan sen uuden energian.  Wink Smiley
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #24 : 05.09.2006 16:44:51 »

Minä olen myös miettininyt tuota,
että miksi ihminen syö jotain, mitä ei ole alunperinkään
tarkoitettu ihmisen elimistölle?  idiot2

Miksi ihminen juo lehmänmaitoa, eikä ihmisen maitoa?

Millä perusteella B12 vitamiini kuuluu ihmisen elimistöön,
jos sitä ei vaikka ole alunperinkään tarkoitettu ihmiseen?

Onko kaikki nämä vitamiini suositukset, jotka muuten vaihtelevat
hurjasti maittain,
uskomusta, kuten joku esim. kristinusko,
että ihminen on syntinen ja joutuu kadotukseen,
jos ei tee sitä tai tätä jne?
tallennettu
Kaarina Niro
Vieras
« Vastaus #25 : 05.09.2006 16:46:55 »

Sinäpä sen sanoit kerrankin oikein päin, sillä ihmisethän ovat itseilleen luoneet kehostommekin juuri noin. Eli USKOMUSTENSA kautta!  Wink Smiley
tallennettu
valonkantaja
Vieras
« Vastaus #26 : 05.09.2006 16:51:23 »

Tuota B-12 vitamiinia ihminen pystyy erittämään itse, mutta siihen tarvitaan intrinsic factoria eli sisäistä tekijää, näin olen käsittänyt, enkä yhtään tiedä käsitinkö oikein ja muistissani on aukkoja. Höh, onpa turhaa alkaa "viisastelemaan" asialla josta ei oikeastaan tiedä mitään... Grin

Jostakin muistan kuulleeni/lukeneeni, että ihminen pärjää 6v. ilman tuota B-12 vitamiinia. Sen puute vaikutti johonkin aivotoimintaan. Ja sitä saa riittävästi, jos kolmen kuukauden välein syö vähän jotain, mistä sitä saa (esim. jugurttia)...

Hmmmh... crazy2 Tämä ei ole nyt luotettava tietolähde...
Wink

*pitipä korjata yksi nolo kirjoitusvirhe... crazy2
« Viimeksi muokattu: 05.09.2006 17:12:11 kirjoittanut valonkantaja » tallennettu
VE!
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 312


Profiili
« Vastaus #27 : 05.09.2006 16:55:29 »

Ihmisenhän pitäisi syödä lähiruokaa. Esim. inuitit vetää hyljettä, ja he saavat siitä (lähes) kaiken tarvitsemansa. Kiinalaisen lääketieteen mukaan viileän alueen asukille ei sovi etelän hedelmät, koska ne on tarkoitettu "viilentämään". Se mitä ihmisen on tarkoitus syödä vaihtelee VALTAVASTI maittain!

Suomessahan meillä on esimerkiksi mahtavat marja- & sieniapajat, vaikkapa joku mustikkahan (samoin karpalo ja tyrni) on aivan mieletön terveyspommi!
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #28 : 05.09.2006 16:57:30 »

Minäkin olen kuullut tuosta, että ihminen pystyy tuottamaan itse B12:ta
ja onhan siitä selvä osoitus tuo, että mies sitä ainakin
elimistöllään pystyy tuottamaan. Smiley

En minullakaan ole mitään varmaa tietoa asiasta.
Odottelen viisaampien kommentteja. Smiley
tallennettu
valonkantaja
Vieras
« Vastaus #29 : 05.09.2006 16:59:36 »

VE!, tuosta olen harvinaisen paljon samaa mieltä. Vaikka en trooppisille hedelmille varsinaisesti allerginen olekaan, en ole ikinä tuntenut kovin luontevaksi niiden syömistä (vaikka tykkäänkin hedelmistä)... Kotoisat omenat menevät ja marjoja tulee mussutettua hullun lailla...
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 7
  Tulostusversio  
 
Siirry: