Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kasvikset VS Liha  (Luettu 47186 kertaa)
0 jäsentä ja 37 vierasta katselee tätä aihetta.
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #45 : 05.09.2006 18:04:35 »

Itsellani on B+ veriryhma ja tama ruokavalio sopii minulle(veriryhma ruokavalio) hyvin paitsi omista syistani en syo lihaa, eli uskon etta erilaisilla veriryhmilla on omat sopivat ruuat
kuten tassa kirjassakin lukee.
tallennettu
Sister of Night
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 385



Profiili
« Vastaus #46 : 05.09.2006 18:10:45 »

"Uskon että uskomuksilla ruokimme eniten itseämme"[/i]  Grin
Jos ne heittäisi romukoppaan, voisi keho omalla viisaudellaan viestiä, mitä oma yksilöllinen kehomme tarvitsee ravinnokseen... ja sehän voi muuttua vuosien varrella, eikä olla mikään pysyvä tila.  coolsmiley

Älä muuta viserrä, hyvin sanottu smitten
tallennettu

- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Mitä?
- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Sitten kun mä olen unohtanut sen.
- Okei.
taria
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 495


Valoa ja rakkautta elämään.. ja haleja höpöset ;)


Profiili
« Vastaus #47 : 05.09.2006 19:03:12 »

Mielestäni kaikkien pitäisi kuunnella omaa kroppaansa ja syödä mitä se vaatii.. en usko tuohon veriryhmäjuttuun, koska sen mukaan mun pitäisi olla lihansyöjä.. en vaan ole koskaan tykännyt lihasta! oon aina syönyt kasvisvoittoista ruokaa.. ei ole mitenkään kotonaopittua, koska äiti teki lihavoittoista ruokaa.. itse vaan en syönyt sitä, söin paljon salaatteja, vihanneksia, juureksia, jne.. syön yhä edelleen..  Smiley

 smitten  smitten  smitten
tallennettu

Aurinko Kaksoset
Nouseva Kauris

Punainen Galaktinen Taivaanvaeltaja
(http://www.myspacedev.com/img/dividers/divider14.gif)
Viitasammakko
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 80


KROAAK!


Profiili
« Vastaus #48 : 05.09.2006 19:11:05 »

Kannanpa kommenttini kekoon. Mahtavatko kasvissyöjät nyt teilata minut?!  Smiley Olin kasvissyöjä vuosia, yritin korvata lihan soijalla ym. mutta kylläpäs olin sairas silloin... Nyt olen palannut kanaan ja kalaan ja munia syön paljon, ja niin vain on parempi mielenterveys eikä jatkuvasti väsytä. Vähennettyäni viikko sitten hiilihydraatteja raskaalla kädellä olen myös päässyt aamuisista pelko- ja pakokauhukohtauksistani. Ihmeellistä! Olisi ihanaa saada jostain luomukanaa, mutta eihän semmoista ole.  Cry

Olen myös lukenut jostain, että soija ei olisi niin terveellistä kuin väitetään, meidät on vain aivopesty uskomaan soijajuttuja. Siitä en tiedä, mutta kyllä minä jatkan tofunkin syöntiä. Harmi, etten tiedä veriryhmääni, niin voisin tsekata mielenkiinnosta, mitä minulle suositellaan. Tavallaan kyllä pidän sitä veriryhmäjuttua huuhaana. Luomulähiruokaa kannatan minä, kasvis tai liha.
tallennettu

Vesimies saavuttaa aina päämääränsä, vaikkakin usein mutkan kautta.
Kaarina Niro
Vieras
« Vastaus #49 : 05.09.2006 19:58:22 »

Ei teilata, siis ainakaan minä, sillä vastavuoroisesti voin kertoa, etten koskaan mitään sairasta ja silti en syö mitään eläintuotteita, paitsi joskus juustoa tai jäätelöä - jos oikein kovin tekee mieli!  Wink smitten

Vaan tofua tai soijatuotteitakaan en syö kovin usein eli ainoastaan keskityn siihen hedelmä sekä vihannespuoleen, koska niissä on aivan taatulla varmuudella se kaikki, jota oma kehoni enää tarvitsee. Ja tietenkin JOKA IKINEN PÄIVÄ nautin Luojamme Auringon Valoa, sisäisesti nauttittuna. Koska se on ainut oikea ajatuksena tehtävä ravintoni, sillä mieleni syö sen muun siihen saakka, kunnes senkin lopetan.  Cheesy angel Wink
tallennettu
Kirsi
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 33


hmmm...


Profiili
« Vastaus #50 : 05.09.2006 20:12:16 »

juu banaanista saa sekä punajuuresta, siitepölystä, auringonkukan siemenistä ja maapähkinästä.
musteista: valkosipuli, kasvisliemikuutio, mustapippuri, curcuma (en tiedä onko oikein kirjoitettu) paprika...

Älä valehtele, b12 ei saa mistään noista tuotteista.
Aiheutat toisille oikeasti hengenvaaran tuollaisella väärän tiedon jakamisella.
Se ei voi olla noin vaikeaa hankkia tietoa asiasta.

b12 saa vain eläinkunnan tuotteista ja mullasta (likaisista kasviksista). Se ei ole oikeasti vitamiini, vaan mikrobi. Merilevästä saa b12 analogeja, jotka eivät kuitenkaan toimi elimistössä kuten b12, vaan ne matkivat sitä, seurauksena on megaloblastinen anemia.
Lisää tietoa ja kasvisruokareseptejä-
http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=2982&st=0
http://fi.wikipedia.org/wiki/B12-vitamiini

B12-vitamiinilla (syanokobalamiini) on tärkeä tehtävä nopeasti uusiutuvien solujen, kuten veren valko- ja punasolujen muodostuksessa sekä hermosolujen toiminnassa. Molekyylitasolla sitä tarvitaan homokysteiinin metylaatiossa metioniiniksi sekä haaraketjuisten aminohappojen kataboliassa. Puutos aiheuttaa mm. megaloblastista anemiaa, jota kutsutaan myös pernisiöösiksi anemiaksi. Puutoksen eräs alkuoire voi olla kihelmöinti ja tunnottomuus ääreishermostossa kuten sormenpäissä. Pidempiaikainen B12-vitamiinin puutos johtaa peruuttamattomiin vaurioihin elimistössä.

B12-vitamiinia saa varmimmin eläinperäisestä ravinnosta (mm. liha, kananmuna, maito ja kala). B12-vitamiinia on myös terveen ihmisen siemennesteessä. Apteekeista ja luontaistuotekaupoista saa B12-vitamiinia pillerimuodossa ja lisäksi elintarvikekaupoista saa kasviperäisiä ruoka-aineksia kuten kasvimaitoja, joihin on lisätty B12-vitamiinia.

B12-vitamiinin puutoksen syy on usein yksipuolinen vegaanin ruokavalio tai imeytymishäiriö, jossa ohutsuolen loppuosa ei kykene ottamaan talteen ravinnossa olevaa B12-vitamiinia. Puutostilan voi korjata ruokavaliomuutoksin, lisäravintein tai imeytymishäiriön tapauksessa pistoksena lihakseen. B12-vitamiini varastoituu maksaan yksilöstä riippuen 2-6 vuodeksi, joten sen päivittäinen saanti ei ole välttämätöntä.

Ohutsuolen loppuosa ei kykene ottamaan talteen ravinnon B12-vitamiinia, jos mahalaukku ei tuota ns. sisäistä tekijää. Se onkin mahalaukun ainoa ihmiselle elintärkeä toiminto. Myös nykyisin melko harvinainen lapamato voi aiheuttaa B12-vitamiinin puutoksen, koska se ottaa tarvitsemansa ravintoaineet ihmisen suolensisällöstä. Ohutsuolen loppuosan limakalvovauriot tai ohutsuolen loppuosan poisto esimerkiksi Crohnin taudissa haittaavat imeytymistä.



Äläpä sinä tule sanomaan minua valehteliaksi!
Kumpikohan se nyt meistä onkaan???
Minulla on nenän edessä faktaa joten tule kirjoittamaan väitteistäsi sitten kun tiedät mistä kirjoittaa.
tallennettu

Mikään ei lakkaa muuttumasta, miksi mekään!?

"Me valisemme ilomme ja surumme jo kauan ennen kuin koemme ne."
Nyt on kokemisen aika.
Asterix
Vieras
« Vastaus #51 : 05.09.2006 20:21:46 »

Kannanpa kommenttini kekoon. Mahtavatko kasvissyöjät nyt teilata minut?!  Smiley Olin kasvissyöjä vuosia, yritin korvata lihan soijalla ym. mutta kylläpäs olin sairas silloin... jne.

En minä ainakaan. Smiley
Kyllähän se oma keho kertoo varsin
selväsanaisesti, mitä se tarvitsee ja hienoa,
että sinä kuuntelet omaa kehoasi. smitten

Minä olen pääsääntöisesti kasvis -ja hedelmäsyöjä,
mutta jos joku minulle tekee meren elävistä ruokaa,
niin kyllä minä syön. Smiley

Minua on paljon auttanut/haitannut, että
olen kykenevä keittiössä ainoastaan painamaan
expressokeittimeni nappia. Cheesy 2funny

Punaista lihaa en vain syö, en ole oikein koskaan syönyt. buck2
tallennettu
taria
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 495


Valoa ja rakkautta elämään.. ja haleja höpöset ;)


Profiili
« Vastaus #52 : 05.09.2006 20:27:48 »

En minäkään teilaa  Grin.. sitähän tarkoitin, että jokainen syö mitä syö.. enkä ole varsinaisesti kasvissyöjä.. koska syön maitotuotteita,kananmunaa,jne ja juon kahvia.. ennen söin kanaa, kalkkunaa ja kalaa, mutta enää nekään ei maistu.. en vaan syö punaista lihaa.. enkä syö soijaakaan kovin usein..
mutta en kyllä muista koska mulla olis ollut esim. flunssa viimeks, siitä on vuosia aikaa.. Grin

 smitten  smitten  smitten
tallennettu

Aurinko Kaksoset
Nouseva Kauris

Punainen Galaktinen Taivaanvaeltaja
(http://www.myspacedev.com/img/dividers/divider14.gif)
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #53 : 06.09.2006 13:27:55 »

Jaaha - ketju on jatkunut. Smiley Hmm, kirjoitin itsekin jotenkin niin, etten ole onnistunut jättämään lihaa tai kanaa (broileria) ruokavaliostani. Syy, miksi haluaisin sen tehdä on kuitenkin enemmän broilerien ala-arvoisessa kohtelussa niin kasvatettaessa kuin teuraaksi kuljetettaesakin, kuin siinä, että kuvittelisin mitenkään ihmeellisesti tästä lisää henkistyväni lihan syönnin lopettamisen myötä. Toisaalta uskon myös siihen, että ruuan "energiataso" siirtyy meihin syöjiin, eli jollain tasolla kuitenkin "olemme sitä mitä syömme". Pidän siis kasvissyöntiä tietynlaisena ihanteena, johon parhaani mukaan pyrin, mutta en tiukkapipoisesti. Näin varmaan AthaMaaritkin? Smiley

Jos lihansyönnistä puhutaan, niin söisin ihan mieluusti sellaisen eläimen lihaa, jonka tietäisin eläneen hyvän, arvoisensa elämän ja saaneen stressittömän lopun. Näin ei valitettavasti useimpien tehotuotettujen eläinten laita Suomessakaan ole. Ravintolassa syödyn kanan/broilerin alkuperää on hankala ottaa selville, mutta kananmunien suhteen minulla on tiukka linja: ostan vain vapaana kasvaneiden kanojen munia. Maitotuotteet ovat lapsuudesta tuttuja ja niihin suhtautuminen hyvin luonnollista, ei ole ollut epäselvyyttä siitä mistä maito tulee, kuten joskus kaupunkilaislapsilla - eikä tietenkään myöskään siitä, mistä liha tulee. Kuitenkin kotoa muutettuani maidon juontikin jäi, koska juon mieluummin suoraan tankista haettua tilamaitoa kuin teollisesti käsiteltyä, homogenoitua ja rasvatonta tölkkimaitoa. Jugurttia taas en syö juurikaan, koska useimmista on poistettu rasva ja korvattu makua sokerilla, jota saa ihan liikaa muutenkin. Juustoista kuitenkin pidän kovasti ja kalsiumiahan saa myös esim. kalasta, pavuista, kaalista ja siitä soijasta.

Olen samoilla linjoilla kuin useat kirjoittajat, että omaa kehoaan pitää kuunnella ja antaa sille sen tarvitsemaa ravintoa. Kehoaan tulisi myös kunnioittaa niin paljon, ettei syydä siihen ihan mitä tahansa myrkkyjä. Smiley Tällä kehoni kunnioittamisen opiskelun tiellä olen itse tietoisesti ollut vasta muutamia vuosia, esim. kahvi jäi pikkuhiljaa pois jo vuosia sitten, kun huomasin juovani sitä vain tottumuksesta, eikä vatsa pitänyt siitä juurikaan. Myös näitä uusia kasvisruokavaihtoehtoja olen kokeillut ihan mielenkiinnolla ja huomannut, että niistäkin löytyy ihan lemppariruokia (kuten se inkiväärillä maustettu linssikeitto, nam).
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #54 : 06.09.2006 14:24:34 »

Pidan itse myos linssikeitosta, nami nami.
Mutta nain tassa askettain dokumentti sarjaa ihmisen ruokailusta National Geografic'lla ja siella jopa vaitettiin, etta ihmisella ei ole lihansyoja hampaita
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3621



Profiili
« Vastaus #55 : 06.09.2006 14:29:22 »

Itse olen niitä ihmisiä jotka ovat allergisia raaoille vihanneksille ja hedelmille  Sad
Siksi minä en saa kaikkia tärkeitä vitamiineja sillä kypsentäessä ne katoaa. Onneksi on vitamiinivalmisteet keksitty  Smiley
Itse en nykyään oikein lihasta välitä. Ennemmin syön kalaruokia.
tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #56 : 06.09.2006 14:40:59 »

siella jopa vaitettiin, etta ihmisella ei ole lihansyoja hampaita

 Grin Niin, ehkä nämä ihmisen hampaat ovat aika lähellä hevosen hampaita..  Wink
Ei ainakaan raa'an lihan syömiseen tarkoitettu ole, vaikka olen joskus jostain lukenut juttua, että joku mies syö vallan raakaa lihaa ja voi mahdottoman hyvin ja 'henkinen kasvu' on huimaa  Cheesy

Eikä ihminen ole jyrsijäkään, koska hampaat ei kasva kokoajan pituutta, kuten jyrsijöillä...

Eri elinten yhteinen alkuperä

        Tuloksemme hampaan kehityksen mekanismeista ovat osa sitä todistusaineistoa, joka on  kertynyt viimeisten 10 vuoden aikana ja osoittanut, että alkioiden kehitystä säätelevät mekanismit ovat säilyneet uskomattoman tarkasti evoluution aikana. Kukaan kehitysbiologi ei vielä 15 vuotta sitten osannut arvata, että samojen viestimolekyylien verkostot säätelevät kaikkien elinten kehitystä. Eri elinten kehitys onkin nähtävä ikään kuin variaatioina samasta teemasta. On ilmeistä, että kun kerran on keksitty sopivat työkalut kehityksen ohjailuun, niitä ei ole ollut tarpeen muuttaa. Kysymys kuuluukin nyt, millä tavalla eri elimet ovat toisilleen sukua ja miten ne ovat muuttuneet evoluution aikana.Banaanikärpäsen siiven kehitystä säätelevät samat geenit kuin ihmisen käden kehitystä, ja  on helppo uskoa että nämä ruumiin ulokkeet ovat toisilleen sukua. Mutta toisaalta, myös hampaan kehitystä säätelevät nämä samat geenit. Ovatko siis hampaat ja siivet sukua toisilleen? Entä hampaat ja jalat? Toistaiseksi emme ymmärrä kuinka läheistä sukua eri elimet ovat toisilleen, eli miten eri elinten evoluutio on tapahtunut. Evoluutiobiologit ovat nyt kiihkeästi selvittämässä tätä geenitutkimuksen avulla. Nykykäsitys on, että kun mennään ajassa tarpeeksi kauaksi taaksepäin löytyy nykyisten eläinten yhteinen kantamuoto. Tämän uskotaan olevan alkeellinen urbilateralia, joka on elänyt yli 500 miljoonaa vuotta sitten. Sillä on ollut vain yhdenlaisia ruumiin ulokkeita, joista siis nykyisten eläinten elimet, kuten siivet, jalat, karvat ja hampaat todennäköisesti ovat kehittyneet.


http://www.tsv.fi/ttapaht/982/thesleff.html
« Viimeksi muokattu: 06.09.2006 15:14:30 kirjoittanut Alkmene » tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #57 : 06.09.2006 15:35:53 »

Lainaus
Pidän siis kasvissyöntiä tietynlaisena ihanteena, johon parhaani mukaan pyrin, mutta en tiukkapipoisesti. Näin varmaan AthaMaaritkin?

Kylläkyllä. coolsmiley
tallennettu
Sister of Night
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 385



Profiili
« Vastaus #58 : 06.09.2006 16:02:29 »

Itsellani on B+ veriryhma ja tama ruokavalio sopii minulle(veriryhma ruokavalio) hyvin
[quote

author=taria link=topic=9284.msg80016#msg80016 date=1157472192]
Mielestäni kaikkien pitäisi kuunnella omaa kroppaansa ja syödä mitä se vaatii.. en usko tuohon veriryhmäjuttuun, koska sen mukaan mun pitäisi olla lihansyöjä.. en vaan ole koskaan tykännyt lihasta! [/quote]

Itseasiassa olis mielenkiintoista tietää, että mihin tuo veriryhmäruokavalio perustuu..että mikä siinä veriryhmässä vaikuttaa siihen, mitä kannattaa tai haluaa syödä.

Omalla kohdallani luulen, että se ei ole niinkään välttämättä tuo lihan himo  :Smiley vaan se, että en oikeen siedä noita hiilihydraatteja, joita sitten tuossa kasvisruokavaliossa tulee ainakin mulla väkisinkin nautittua enemmän.
tallennettu

- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Mitä?
- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Sitten kun mä olen unohtanut sen.
- Okei.
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #59 : 06.09.2006 16:21:16 »

Liha ihmisen historiassa          :Smiley   
   
   
    Löydöt viittaavat lihaan
Arkeologisten tutkimusten perusteella liha on kuulunut ihmisen ruokavalioon alusta lähtien. Todisteina on erilaisia kivityökaluja, joita on käytetty lihan erottamiseen eläimen ruhosta. Alkuihmiset tosin eivät olleet machoja metsästäjiä vaan todennäköisesti raadonsyöjiä, jotka saattoivat varastaa saalista varsinaisilta metsästäjiltä, esim. leijonilta ja leopardeilta.

Ihmisen geeniperimä on muuttunut vain 2 % 7 miljoonan vuoden aikana. Nykyihmisen ruuansulatus onkin "säädetty toimimaan" lähes samalla tavalla kuin se toimi paleoliittisella aikakaudella (noin 40000 vuotta sitten). Koska paleoliittisen aikakauden ihmiset olivat metsästäjä-keräilijöitä, heidän ruokavalioonsa kuului varmasti myös liha ja muu eläinperäinen ravinto

Ihminen sai lihasta energiaa ja rakennusaineita aivoille, joiden massa kolminkertaistui 2 miljoonan vuoden aikana kehityksen alussa. Viimeisen 40000 vuoden aikana aivot ovat pienentyneet noin 10 %. Tämän arvellaan liittyvän maatalouteen siirtymiseen. Viljelmiltä saatu ravinto syrjäytti eläinperäistä ravintoa ja siten välttämättömien rasvahappojen, aivojen rakennusaineiden, saanti väheni.

Lähteet: Toivonen, M. 2002. Syötiin sitä ennenkin.  Grin
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7
  Tulostusversio  
 
Siirry: