En ole koskaan kokenut, että minulla olisi riippuvuuksia nautintoaineisiin, vasta sitten opin tietyistä nautinnoista tuntemaan syyllisyyttä, kun aloin imeä ympäriltäni sitä jatkuvaa toitotusta, että jotkin asiat ovat riippuvuuksia ja niistä ON päästävä eroon, ollakseen tasapainoinen ja terve...
Minusta riippuvuudet ovat
suuri kupla!
Meille tarjotaan "nautintoaineita" hyvään hintaan ja samaan aikaan tarjotaan keinoja ja välineitä niistä irtipääsemiseen, ehkä vielä parempaan hintaan!
Mikään ei ole terveellistä kohtuuttomasti käytettynä ja mikään ei ole vaarallista kohtuullisesti käytettynä!
Ehkä me heijastelemme vain tähän koko ns'riippuvuus'kuplaan omaa syyllisyyttä siitä, että haluamme antaa itsellemme ihmisenä joskus jotain nautintoja ja tässä tapauksessa jonkin nautintoaineen muodossa....
Syvimmiltään ehkä itsensä rakastamisen ja hellimisen syyllisyyttä.
Sen ei tarvitsisi heijastua välttämättä nautintoaineisiin, mutta niihin se helposti vain menee....koska haluamme kokea siitä syyllisyyttä, koska syvimmiltämme koemme niin. Niihin heijastellen se syylisyys ja ikuinen riutuminen on helppo kokea.
Periaatteessa kun ruoskimme itseämme nautintoaineista (riippuvuuksista) ruoskimme itseämme siitä, että meillä syvällä on jossain tunteen palo jalo, että haluamme helliä itseämme!Että meillä on o i k e u s olla hyviä itsellemme.
Minä esim tupakoin. Niin myös eräs ystäväni. (ja moni muu
) Hän tuntee tuskaa jokaisesta vetämästään savukkeesta ja syyllisyyttä, tekee lakkoja ja lopetuksia, stressaantuu... jne. paineita, paineita...
Minä taas savuttelen kun savuttelen ja lopetan kun lopetan....
Pääsin jokin aika sitten muista syistä perusteellisiin tutkimuksiin, eli kaikki mahdolliset arvot ja kokeet otettiin... keuhkokuvia yms myöden... Keuhkoni olivat täysin puhtaat.... syylisyys ei ollut niitä mustannut...
Ystävälläni on jo keuhokoputken ahtauman yms ensimerkkejä...
En tällä tahdo sanoa, että nuo nautintoaineet olisivat terveellisiä, mutta kokemuksesta voin sanoa, että 'henkinen/psyykkinen' tilamme vaikuttaa kyllä enemmän kehon terveyteen kuin ulkoiset tekijät.
Silloin on vahvempi sietämään silloin tällöin ehkä ei niin terveellisiäkään juttuja....
Jokaisen on itse tuo 'kupla' puhkaistava sisällään...
Sen jälkeen voi valita, että haluaako enää elättää jotain istanssia tuon kuplan ylläpitämiseen.
Mutta olkaamme siitä kuplasta kiitollisia niin kauan kuin tarvitsemme sitä!