Hmm... jäin miettimään näitä pelastaja-unia. Toki toivon, että minua arvostettaisiin, mutta eivätkö kaikki halua sitä? Mutta en kuitenkaan halua ketään riippakiveksi jäämään velkaa, koska siitä tulee minulle taakka ja raskasta elää sellaisen ihmisen kanssa, olkoon suhde ihmiseen millainen tahansa.
Mietin näitä unia myös siinä valossa, kun ne ovat teemoiltaan toistuvia, että joku tarkoitus niillä on. Samaa tai samoilla teemoilla olevia uniahan näytetään juuri siksi, että niillä on jokin merkitys.
Ja toki myönnän toivovani elämään sitä romantiikkaa ja tunteenpaloa, sillä saan elinvoimaa positiivisista tunteista. Mutta minusta nämä eläinten teurastamiset ja kiduttamiset alkavat kuulua samaan kategoriaan rituaalimurha-unien kanssa. En nimittäin siedä minkäänlaista eläinten kiusaamista tai lasten kiusaamista.
Mitä niihin avaruuden hirviöihin tulee, niin ne olivat oikeasti pahoja. Hirviöitä mitä suurimmassa määrin. Miten se liittyisi uudelle avautumiseen? Yleensä olen taistellut vampyyreja vastaan silloin, kun henkinen kehitykseni on nousujohdanteista.
Mieleeni tulee ihan myyttisten tarinoiden sankarit ja sankarittaret, jotka omien kansojensa puolesta taistelivat. Pitäiskö tässä nyt alkaa Xenailemaan?
Ps. kiitokseni avustanne.
Ikävä huomata, että tulkinnastani ei ollut ilmeisesti kovinkaan paljon apua.
Mutta voin yrittää vielä uuden kerran, tarkentaa vähän, mitä tarkoitin ja miksi.
Perustin tulkintani oman intuitioni lisäksi unien tulkintaan liittyvään kirjaan. Tuo kirja yhdistelee mm. psykologiaa, Freudia ja Jungia aika taitavasti, on lahjaksi aikoinaan annettu ja auttanut paljon lisäämään unien ymmärtämistä minulla :
Sen nimi on "Suuri suomalainen Unikirja", kirjoittajina Anja Angel ja Leena Larjanko. Voin laittaa nyt suorat lainaukset unisymboleista, jotka mielestäni liittyvät uneesi. Laitan symboliselitykset kokonaisina, voit seuloa unesi kautta turhan tekstin pois niistä, eli:
PELASTUA, PELASTUS: "Toisen ihmisen pelastaminen unessa voi viitata tarpeeseen saada yhteys häneen, jättää toinen velkaan. Koska hengenpelastajiin on ollut kirjallisuuden ja elokuvan perusteella tapana rakastua, pelastaminen viittaa tarpeeseen rakastaa, tulla rakastetuksi, saattaa toinen riippuvaiseksi itsestä. Joskus pelastusuni voi viitata oidipaaliseen tarpeeseen pelastaa äiti isältä. Pelastaminen voi viitata myös tilanteen pelastamiseen, jolloin unennäkijä uneksii kunniasta ja voimasta. Uni pelastusyrityksestä saattaa myös naamioida sen tosiseikan, että on asettanut toisen vaaranalaiseen tilanteeseen.
KOIRA: Koira unessa tarkoittaa unennäkijän tiedostamatonta halua ystävyyteen ja toveruuteen. Joissakin tapauksissa halua ystävyyteen ilman sioutumista, sillä koira on uskollinen isännälleen vaikka isäntä pettäisikin koiran. Koira on ihmisen ystäväeläin. Jos unen koira seuraa sinua, sinulla on suotuisa suhde piilotajunnan voimiin.
Rääkätty koira kertoo viettielämän laiminlyömisestä. Koira on ikivanha unisymboli ja koiraunia on syytä seurata tarkasti, siten pääset selville viettielämäsi tilasta. Tarkkaile onko koira vihainen, kuinka suuri se on, minkä värinen jne. Jos uneksit jonkun toisen koirasta, viittaa uni henkilöön itseensä. Uni koirasta, jonka on joskus omistanut, viittaa unenäkijän menneisyyteen, vaiheeseen, jolloine hänellä oli kyseinen koira. Unessa koira, joka vahtii portilla, hautausmaalla jne. viittaa piilotajunnan alamaailmaan: "helvetin koiriin".
AVARUUSALUS (oli lähin vastaava sana tälle unelle, joka kirjasta löytyi): Irtaantumista, näet asiat uusissa mittasuhteissa, Matka kohti tuntematonta.
Lisäksi voisin vielä lisätä tähän pari muuta termiä, joita en katsonut läpi ensimmäisessä viestissäni...
ELÄINRÄÄKKÄYS: Yrität tukahduttaa lopullisesti viettielämäsi. Astr.: (tarkoittaa vanhan ajan astrologiaan pohjautuvaa, ts. ennustavaa, tulkintaa symbolista. Itse suhtaudun varauksellisesti näihin, mutta kukin tehköön omat tulkintansa.) Eläimen rääkkäys: tiedossa iloja. Eläimen hengiltä rääkkäys: hyviä tuloksia liikeasioissa.
KIUSATA: Valvetilan kiusanteot heijastuvat herkästi uniin. Uni voi paljastaa "salaisenkin" kiusantekijän, jonka olemassaoloa et ole tiedostanut.
HYÖKKÄYS: Kyseessä voi olla aivan arkipäiväinen pieni asia, jonka olet torjunut, laiminlyönyt tai jonka suhteen olet toiminut väärin. Silloin hyökkäys unessa on lievä, usein sanallinen tai uhitteleva. Jos hyökkäys on raju, sotatilaa muistuttava, on kysymys laajemmasta ongelmasta. Torjutut vaistot aiheuttavat tällaisia unia. Hyökkäävät eläimet kuvaavat nimenomaan vaistoelämän laiminlyöntiä. Tarkkaile keitä hyökkääjät ovat ja päättele sen mukaan minkä laatuisesta laiminlyönnistä on kysymys. Jos itse hyökkäät unessa, kertoo uni jähmettyneistä aggressioista, et ole pystynyt ilmaisemaan vihamielisiä tunteitasi.
Noniin, tulipahan hakattua näppistä jonkun aikaa
Mutta toivottavasti nämä voisivat jollain tavalla valaista unen tarkoitusta. Kun alkaa toistuvasti nähdä toisiinsa liittyviä unia, sitä ei usein itse tajua, miksi näkee niitä. Minulle on itsellekin tullut aivan identtisiä painajaisia, ne loppuivat vasta, kun tajusin niiden viestin.
Unimaailma suojelee aina siinä mielessä näkijäänsä (koska sen ensisijainen tarkoitus on saada aivoille lepoa), että se ei sano suoraan asioita. Siksi välillä vaatii aikaa ja "useita katselukertoja" ennen kuin tajuaa saman unen merkityksen.
Minulle vain tuli fiilis noista koirista, että ehkä tämä liittyy johonkin tunne-elämän asiaan, jonka olet ehkä kieltänyt itseltäsi tai jättänyt näkemättä jotain, vaikka tiedät toimineesi väärin. Vaikea sanoa sen tyhjentävämmin, kun en tunne sinua enkä elämäntilannettasi. Ehkä (toivon mukaan) tämä saattoi jo antaa sinulle vastauksen, tai ainakin osan siitä?
Toistuvilla unilla on monesti jokin syvempi tarkoitus, niiden oivaltamiseen voi mennä aikaa. Se pohtiminen kuitenkin palkitsee lopulta, koska oivalluksen myötä epämukavat ja toistuvat painajaiset yleensä loppuvat.