Todella hieno ja itselleni jopa ajankohtainen aihe. (pluto yhtymä nousumerkki esim)
Itseasiassa olen juuri käyttänyt tuon tyyppisiä vastauksia, joita tuohon esimerkiksi heitit. Tietysti nyt omiin elämän tilanteisiini sopivina, mutta sisältö sama. En kuitenkaan osaa teeskennellä kuin 'pakon' edessä. (ompahan tämäkin tilanne nopeammin ohi)
Silti olen koko ajan tiedostanut sen 'teennäisyyden' ja kokenut että 'myyn sieluni' samalla, jos nyt näin hassua kuvannoollista sanamuotoa voi käyttää.
Olen aina tuntenut oloni vaivautuneeksi ihmisten seurassa, jotka ovat ns.'marttyyreja'.
Eli myös itseni seurassa, jos näin olen käyttäytynyt.
Sinällään se on ollut rankkaakin tietyllä tapaa, koska olen sen aina tiedostanut ja nähnyt koko ajan tuon käyttäytymismallin läpi, niin itsesäni kuin muissakin.
Olen kyllä tuosta kaikesta kasvanut jo todella paljon vuosien varrella, en mene istumaan 'takariveihin'
Ja avaan kyllä suuni tarvittaessa. Koen olevani 'hyväsydäminen' joka tapauksessa, osaan vastaanottaa kehuja tai en. Uhrautuja tyyppiä en ole tainnut toisaalta olla koskaan.
Mutta sen voin näin jälkikäteen todeta, että tekosyitä olen keksinyt aivan valtavasti tälle käyttäymiselleni, mitä minulla on ollut ja mitä on. Niistä voisi vaikka kirjoittaa kirjan. :
Se mihin vedän rajan missä menee aito itsekunnioitus ja mistä alkaa epävarmuudesta johtuva pöyhkeily... sitä on vaikeaa sanallisesti määritellä.
Ehkä siihen ei silloin koskaan liity mitään vertausta mihinkään suuntaan taikka toiseen. Itse ei ole 'huono taikka hyvä' suhteessa mihinkään ulkoiseen.
Kiitosta koen kyllä saaneeni aina ihan tarpeeksi. Vaikka kyllä siitä tulee silti aina ihan 'hyvä mieli'.
Tyhmempää kyllä koen monasti 'esittäväni' mitä olen, sillä jotenkin olen saanut sen väännettyä niin, etten halua loukata toista osapuolta, joka neuvoo ja ohjeistaa minua josssain.
Mutta kysehän on siitä, että minä itse kuvittelen, että se mitä tiedän, on jotain kovin viisasta, vaikkei se kenestäkään muusta ole. Siksi siis kynnys kertoa kaikki mitä tietää, on oma suuri illuusio ja harha omasta tietämyksestä jollain alueella.