Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kiusatut ja kiusaajat  (Luettu 16579 kertaa)
0 jäsentä ja 5 vierasta katselee tätä aihetta.
Mika-Matti
Vieras
« : 20.09.2006 14:23:32 »

Laitan tämän aiheen Yleistä-osioon, koska kiusaus-teema liikehtii yleisemmällä tasolla kuin arvaammekaan
- sallinette minun yleistää...  Wink

Jokainen sen joskus kokee, nimittäin kiusatuksi tulemisen  Cry
taikka kohtelun, jonka itse mieltää kiusaamiseksi,
vaikkei kiusaaja itse sitä siksi tarkoittanutkaan.  Huh

Entä kiusaaja sitten - onko meissä jokaisessa kiusaajaa
- kiusausta kiusaamiseen?

coolsmiley

Esimerkkinä koulumaailma:

Onko siellä vain kaksipuolisesti niitä, jotka joko kiusoittelevat tai joita kiusoitellaan - muiden jäädessä neutraaleiksi?

Oma kokemukseni vastaa "EI" ja perustelut ovat tässä:

Luokkahuoneessa vallitsee, siinä viriää vuorovaikutukseen perustuva aura taikka tunnelma:
se, mitä oppilaat opettajineen yhdessä meinaavatten.

Joukolla kiusaamisen "henki" voi teettää kiusatuksi tulemista
...yhtälailla kuin...
joukolla kiusatuksi tulemisen "henki" voi provosoida eli yllyttää
kiusaaja-herhiläisiä ilmoittautumaan tosi toimiin.

Siinä sitten osa ryhmästä näyttää valikoituvan
niiksi, jotka kiusaavat ja niiksi, joita kiusoitellaan.

knuppel2 police  Embarrassed

Entä muut - se ryhmä "Rämä",
joka sallii kiusaamisen,
joka siihen puuttuu
ja joka kollektiiviselta ilkikurimukselta katkaisee siivet?  Smiley

- Toivottavasti.  Undecided

Niin, mikä sitten on ryhmän kokonaisvastuu tilanteen kehkeytymisestä valitsemallaan tavoin eteenpäin?

Mikä on sinun kokonaisvastuusi - kuinka rajaat itsesi:
vaikuttavuutesi/vaikutettavuutesi
kiusaustilanteissa?

Lips Sealed Cool idiot2

Ja onko sivullisia; onko niitä, joiden kontolle ei mikään kuulukaan;
onko ketään, joka objektiivisesti tarkasteltuna olisi ulkopuolinen
ollessaan tilanteessa läsnä ajatuksineen, tunteineen ja tahtoineen?

Ollen läsnä elämässä - uutta luoden!

Sad angel tickedoff ...  aurinko  ...   Kiss  angel smitten
« Viimeksi muokattu: 20.09.2006 14:25:20 kirjoittanut Mika-Matti » tallennettu
sawotar
Vieras
« Vastaus #1 : 20.09.2006 14:48:49 »

Itse olen koulukiusattu ja myöhemmin kiusaaja  Lips Sealed sitä omaa pahaoloaan purki sen heikompiin vaikka itse tiesi miltä oli tulla kiusatuksi, niin silloin sitä ei ajatellut halus vaan kostaa  idiot2 Nyt työskentelen lasten parissa ja olen tosi tarkka kiusaamisen kanssa ja puutun heti haukkumiseen ja kiusaamiseen, otan ns. taistelijat erikseen ja keskustellaan asiat halki ja pyydetään anteeksi, mutta en ole sellaista syrjääntymistä nähnyt lapsissa, koska jos joku on ollut erakkona muualla, niin aina mennyt juttelemaan ja huumorilla saanut lapsen leikkiin mukaan ja kohta se meneekin muiden seassa täysillä  Cheesy
tallennettu
MetalLady
Vieras
« Vastaus #2 : 20.09.2006 15:20:28 »

Pari ekaa vuotta ala-asteella oli kurjaa, joten koulun vaihataminen oli paikallaan. Siellä mä olinkin aika suosittu, mulla oli nääs uudessa koulussa paljon ystäviä, eikä kukaan kiusannut. Sitten muutin eteläsuomeen, taas uusi koulu, mutta eipä kukaan kiusannut. Yäasteelle kun pääsin, niin se oli yhtä helvettiä kaikki 3 vuotta. Itse en ole koskaan altistunut koulukiusaajaksi. Syy siihen miksi kiusattiin oli se kun olin, niin pieni ja hento.
Mulle jäi niin karsee trauma yläasteesta, että en ole mennyt edes luokkakokouksiinkaan. Angry
tallennettu
aQuarius~
Kanta-astroilija

Au vesimies ja asc neitsyt

Profiili
« Vastaus #3 : 20.09.2006 15:36:42 »

Parasta ystävääni kiusattiin koko kouluajan aikana. Minua ei ole koskaan kiusattu, ei edes silloin kun olin ainoa joka viitsi näyttää sen että olen hänen ystävänsä. Silloin häntä ei viitsitty kiusaa (tämä oli vielä ala-astetta). Yläasteelle siirryttäessä aloin huomata pientä kiusaamista ja kun hermoni oli riekaleina, menin tietenkin tappelupukarina näyttämään miten sitä nyrkkiä heilutetaan niille kiusaajille eikä ne sen jälkeen viitsineet tehdä mitään. Sitten alkoi lintsausputkeni ja tietenkin ystävääni alettiin heti kiusaamaan ja aluksi en tiennyt koska ystäväni ei uskaltanut kertoa minulle, ne kiusaajat esittivät minun ystävääni jotta ne eivät saisi nyrkkiä naamaan mut kyllähän ne sitten sai. Kiusaus loppui koulussa mut vapaa-aikana ei...ja minä jouduin ongelmiin puolustamisesta.
Olen aina suojellut ja ollut sellaisten ystävä ketkä eivät ole niin heikkoja että sortuvat kiusaamaan sellaisia jotka eivät uskalla sanoa takaisin mitään.. Olin suosittu ehkä sen takia että uskalsin pitää puoleni.

Nykyään on naurettavaa se, miten koulussa suhtaudutaan siihen kiusaamiseen. Opettajat luulevat kiusaamisen loppuvan jos pidetään sellanen tunnin saarna kiusaamisesta... Niin se ei lopu. Kyllä kiusaajat tietävät kiusaamisesta, mutta eivät suvaitsevaisuudesta.

Kiusaaminen on jättänyt pahat arvet ystävälleni... mut minä menen luokkakokoukseen ja kostan niille idiooteille jotenkin...
  knuppel2
tallennettu

Tule takaisin niin kuuntelen ja haluan ymmärtää. Älä tee näin...
MetalLady
Vieras
« Vastaus #4 : 20.09.2006 15:46:44 »

Ja mun nimimerkki ei sitten johdu mistään kiusauksesta, vaan kun mä olen pieni hevari oikeesti. Wink
tallennettu
MetalLady
Vieras
« Vastaus #5 : 20.09.2006 15:55:21 »

Voi jeesus, kyllä tuon varmaan kaikki tietää. Grin
tallennettu
taria
Kanta-astroilija

Valoa ja rakkautta elämään.. ja haleja höpöset ;)

Profiili
« Vastaus #6 : 20.09.2006 18:17:59 »

Mutta jollekin sama kiusoittelu on kiusaamista.. eihän kaikilla ole sama huumorintajukaan  Wink

smitten  smitten  smitten
tallennettu

Aurinko Kaksoset
Nouseva Kauris

Punainen Galaktinen Taivaanvaeltaja
(http://www.myspacedev.com/img/dividers/divider14.gif)
MetalLady
Vieras
« Vastaus #7 : 20.09.2006 18:22:24 »

Kyllä minä aina olen omaksunut ton että kiusoittelu on hieman flirttiä, jos vaikka miehelle... Wink Kiusaaminen on jo toinen juttu. Sad
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 20.09.2006 19:32:20 »

Minua on kiusattu koulussa, mutta kun pistin vastaan niin kyllä se loppui. Kiusaaminen on kamalaa ja voi tehdä pahaa jälkeä. Siihen tulisi enemmän puuttua  tickedoff
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #9 : 20.09.2006 19:56:18 »

Minä ja mieheni olemme saaneet todella paljon turskaa
sisään siitä, että avoimesti näytämme suhteemme
ja miten paljon rakastamme toisiamme.

Kun nyt kihlauksemme tuli yleiseen tietoon eräässä
ympyrässä, jossa olemme vaikuttaneet näkyvästi,
niin ihmiset mustamaalaavat meitä valehtelijoiksi
ja sanovat koko kihlauksen olevan vain jokin mainostemppu,
millä kiusata ja härnätä muita.

Emme voi ymmärtää, miksi joitain ihmisiä
ärsyttää kahden ihmisen keskinäinen rakkaus,
ylipäätään kahden ihmisen valinta toisistaan? idiot2

Meidän kihlauksesta on kirjoiteltu eräälle
ei suomalaiselle nettisaitille,
kuinka törkeä temppu se oli, kuinka se on valetta
ja jokin mainostemppu + että siellä
törkeitä henkilökohtaisia loukkauksia
ja suoranaisia valheita.

Tälläinen käytös ihmetyttää, kun asialla ovat
aikuiset ihmiset. idiot2

Eniten ihmetyttää se, miksi ne ylipäätään
reagoi niin kovin voimakkaasti
ja miten niillä riittää energiaa koko touhuun? uglystupid2
Muutamien henkilöiden kohdalla
tulee väkisinkin mieleen, kuinka monta tuntia
päivästä toiseen
he joutuvat käyttämään
meidän suhteemme ruotimiseen. Grin

Olemme molemmat saaneet rumia viestejä
joiltain ihmisiltä. Grin 2funny

Olemme miettineet mieheni kanssa,
miksi meidän täytyy tämä kokea. idiot2
Me emme ole tehneet tai sanoneet mitään pahaa kenellekään.

Mietimme sitäkin, että onko kahden ihmisen
välinen rakkaus niin harvinaista,
että jos sitä näkyy joilla kuilla, niin
se loukkaa jo sinällänsä muita,
jotka tuntevat osattomuutta siitä? idiot2

Muilla vastaavia kokemuksia ihmisten reagoinnista
parisuhteeseen?
tallennettu
enska
Vieras
« Vastaus #10 : 20.09.2006 20:09:46 »

Ah, peruskoulu. Muutimme kaupungista maalle kun menin neljännelle luokalle ja seuraavat viisi vuotta olinkin leimaantunut erilaiseksi. Aluksi siis siksi että olin kaupungista ja vanhempani olivat yrittäjiä eivätkä maanviljelijöitä kuten kaikkien muiden isät ja äidit,

myöhemmin siksi etten ollut perinteisessä mielessä tyttö joka on huolellinen, osaa käsitöitä tai maataloustöitä. Halusin vain samoilla yksin metsissä ja miettiä omiani, lueskella ja olla omissa oloissani. Tilannetta ei auttanut se, että toinen ope oli oikein vakavanhoillinen kansankynttilä ja toinen päästään pahasti häiriintynyt ts. oli väkivaltainen oppilaita kohtaan.

Ylä-asteella siksi että näytin erilaiselta..Voi niitä nimityksiä pomminpurkajasta ja huorittelusta lähtien. Opettajatkin ottivat minut syntipukikseen, minulta tultiin aina ensimmäisenä kysymään asian laitaa, jos jotain oli hajotettu. Mitään muuta väärää en siinä vaiheessa ollut tehnyt kuin näyttänyt hieman oudolta. Opo jopa soitti vanhemmilleni että katson häntä pahasti, vaikka minkäs sitä perusilmeelleen voi..Nekin aineet joihin minulla oli riittävästi päätä, olivat numeroiltaan kehnoja ihan vain pärstäkerroinsyistä.
(Lukiossa kaupungissa nuo numerot nimittäin nousivat, vaikka meitä peloteltiin ylä-asteella että kaikki numerot tulevat laskemaan)
Minulla oli vain yksi ystävä noina kolmena vuotena ylä-asteella, muut oppilaat joko dissasivat, v***uilivat tai olivat odottamassa vuoroaan päästä koulun hovin kiusaamaksi.

Muistan ysiluokan kevätjuhlan, kuinka opettajat halailivat liikuttuneina lellikkejään ja alkoivat lähestyä sitten minua sillä ylimairealla naamalla varustettuna. Käsi ojentui ja katsoin sitä liioitellun inhoten kuin spitaalisen irtoraajaa. Häivyin takavasemmalle..
Sitten saapui koulun hovi niiskuttaen jättääkseen hyvästit ja totesin heille mahd. hyisellä äänellä että säästäkääpä nuo krokotiilinkyynelet jollekulle toiselle.  Minimaalista tyydytystä sain heidän loukkaantuneista ilmeistään joita kesti sen kolme minuuttia, toisin kuin itselläni oli kestänyt ne kolme vuotta.. buck2

tallennettu
valonkantaja
Vieras
« Vastaus #11 : 20.09.2006 20:15:01 »

Onpa ikävä juttu Asterix... Tongue Ihmiset ovat kateellisia... idiot2 idiot2

Minua kiusattiin koko ala-asteen ja yläasteen ajan. Olen aina tiedostanut vetäväni magneetin tavoin käytöshäiriöisiä ihmisiä puoleeni. Olen aina niellyt kaikki v*ttuilut ja ollut hiljaa niissä tilanteissa. Siksi minua on kai ollut niin kiva kiusata?

Kiusaaminen loppui kuin seinään, kun koin jonkun ihmerohkaistumisen ja lakkasin pelkäämästä ja jännittämästä. He eivät enää pystyneet satuttamaan minua sanoillaan...

Itse en ole kiusannut koulussa ikinä ketään. Mutta on pakko myöntää, että vanhinta siskoani kiusaan edelleenkin. Välimme ovat oudot, en koe häntä perheenjäseneksi. Käyttäydyn häntä kohtaan tosi lapsellisesti ja typerästi. Tiedän, miten häntä pystyy loukkamaan. Osaan olla todella ilkeä ja saada hänet itkemään.

Eikä tähän ole mitään järkevää syytä. Mutta ette usko, miten vaikeaa on yrittää saada välit kuntoon. Miksi en pysty näyttämään hänelle että rakastan ja kunnioitan häntä? Embarrassed Miksi olemme niin erilaisia?
tallennettu
MetalLady
Vieras
« Vastaus #12 : 20.09.2006 20:27:42 »

Ehkä sä alitajuisesti häpeät sanoa hänelle, että rakastat ja kunnoitat häntä, joten sä käyttäydyt sitten ihan oikeita tunteitasi vastaan.
tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #13 : 20.09.2006 20:44:19 »

Lainaus
Mietimme sitäkin, että onko kahden ihmisen
välinen rakkaus niin harvinaista,
että jos sitä näkyy joilla kuilla, niin
se loukkaa jo sinällänsä muita,
jotka tuntevat osattomuutta siitä?

Muilla vastaavia kokemuksia ihmisten reagoinnista
parisuhteeseen?

on...ja tuosta valitettavasti on kyse. jotkut ei osaa erottaa itseään toisista...toisten elämä on tavallaan osa niitä itseään, johon he kokevat oikeuden tulla vaatimaan, että muiden elämä, heidän itsensä jatkeena, noudattelisi heidän omia sisäisä lainalaisuuksiaan. :Smiley

Valonkantaja, mulle jäi mieleen että sanoit jossain että siskosi on kauris. En halua harrastaa astro leimaamista, mutta olen seurannut kaksoset ja kauris sisarusten elinikäistä tappelua...äitini ja kummi-tätini...joten mun piti seurata sitä läheltä.

ei sillä ettei heillä olisi jotain hyviäkin tunteita toisiinsa, mutta suhde on oudon raastava. Ja sitten täällä on ennenkin keskusteltu tästä merkkiyhdistelmästä. En sillä että se auttaisi asiaa, mutta musta tuntuu että se on joku astrologinen lainalaisuus, että näille merkeille helposti, ei tosin välttämättä, muodostuu vaikeahko suhde.

ei ollut tarkoitus selittää koko maailmaa omilla sukulaisillani kuitenkaan. :Smiley

Lemniskata, olipa elävästi kuvailtu...voit kunnioittaa itseäsi kun olet kestänyt tuon kaiken...

kiusaaminen on monesti täysin järjetöntä...tuntuu, että se on vaan kaava, joka toteutuu, ja siihen valitaan aina joku siihen kiusatun osaan.

suuri osa ihmisistä joista olen eniten pitänyt ja joita olen ihaillut, ovat olleet aikanaan koulukiusattuja. Itsekin koin sitä ylä-asteella. Mietittiin erään kaverin kanssa, että itseasiassa se onkin merkki siitä, että meissä onkin jotain erityistä, koska ollaan tultu huomatuksi Cheesy Kääntää asian positiiviseksi, itserakkaus parantaa.

tiedän entisiä kiusattuja, jotka on päässeet tosi pitkälle omien lahjojensa ja omantien kulkemisensa vuoksi, kunhan vapautuivat latistavasta kouluympäristöstä.

kiusatut-rohkeat valioyksilöt Grin hähähä...kukaan ei voi enää estää mua ottamasta tälläistä näkökulmaa asiaan jos haluan...ei opettajat, eikä mikään "teini-hovi". Wink

« Viimeksi muokattu: 20.09.2006 20:46:35 kirjoittanut sign? » tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #14 : 20.09.2006 20:50:24 »

Joukolla kiusaamisen "henki" voi teettää kiusatuksi tulemista
...yhtälailla kuin...
joukolla kiusatuksi tulemisen "henki" voi provosoida eli yllyttää
kiusaaja-herhiläisiä ilmoittautumaan tosi toimiin.

Tuo taitaa kyllä olla totta, jos sinut oikein ymmärsin...  :Smiley Itseäni kiusattiin ala-asteen kolmannelta luokalta aina ylä-asteen alkamiseen asti. Ja kun siirryin vielä luokkalaisteni kanssa samalle ylä-asteelle, niin kyllä se minusta huokuva kiusatuksi tulemisen "henki" sielläkin vielä joissain tilanteissa ja tasolla oli läsnä, vaikka varsinainen kiusaus, järjestelmällinen ja jokapäivänen loppuikin. Thank God!  buck2

Niin, siis kyllähän minussa oli sitä kiusatuksi tulemisen "henkeä", tietynlaista erilaisuutta.  :Smiley Kun olin vielä punapää, sellainen ylikiltti, ujo ja herkkä. En siis edes pistänyt niille "jätkille" kampoihin.  knuppel2 Jostain syystä vain alistuin ja yritin olla välittämättä...  Undecided

Mutta sitten jollain tasolla näin samalla myös, tajusin ja tiedostin jo tuolloin kaiken tarkoituksen, että tämän kokemuksen olin valinnut. Huh Koin myös saavani jo tuolloin apua ja lohtua "näkymättömiltä auttajiltamme".  angel

Ja samalla kun herkkyys oli ja on vahvuuteni, niin sitkeänä sissinä härkämäiseenkin tapaani, hammasta purren, astelin aina kouluun päivääkään lintsaamatta. Ajattelin, että hitsi vieköön nehän eivät minua kuitenkaan lannista, vaikka kuinka yrittävät.  knuppel2 Tiesin vain, että tämä oli kestettävä, ja  että kestäisinkin kaiken, tullen vain entistä vahvemmaksi jne.

Kuitenkin, tuollaisen kestäminen on monelle pienelle ihmiselle "liikaa" (näkeehän sen otsikoistakin). Ja "salaa" toivoin itsekin, että joku aikuinen olisi minut "pelastanut" tuosta. Opettajat eivät puuttuneet. Eivätkä vanhempani, koska vaikenin kaikesta. Kun kerran yrittäessäni kertoa, koin ettei minua otettu todesta.  Cry

Erilaisuuden hyväksymistä ja suvaitsevaisuutta pitäisi toden totta jokaisessa koulussa opettaa... Vaikka kodistahan se pitäisi lähteä.

Olen vieläkin välillä ihmetellyt, että miksi juuri luokkani pojat (eivät ihan kaikki) kiusasivat minua. Näkivätkö he minussa jonkinlaisen uhan omalle tulevalle miehisyydelleen ja vallalleen vai mitä? Että tuo neiti on latistettava ennenkuin, ettei se vaan kasva "jumalattareksi"...  coolsmiley No juu, leikkiä...  Grin Mutta oikeasti, tuota seikkaa olen kuitenkin pohtinut, että miksi... Jos jonkun heistä vielä kohtaan, taidan kysyäkin.

Jokatapauksessa tuolloin koin itseni täysin rumaksi, tyhmäksi ja kelvottomaksi ja ajattelin ettei kukaan poika voisi minusta tykätä, eikä koskaan tulla tykkäämäänkään. Aikuiseksi vartuttuani tuo käsitys kyllä muuttui täysin.  Cheesy Aluksi olin kyllä hyvin arka ja varauksellinen (olen sitä joskus vieläkin) miesten seurassa.

Jälkensä tuo koulukiusaus jätti, mutta todellakin selvisin siitä voittajana ja entistä ehompana. Olen muutenkin antanut heille anteeksi.  smitten
« Viimeksi muokattu: 20.09.2006 21:02:58 kirjoittanut Rakkauden enkeli » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  

Siirry: