Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Shoppailu käyttäytyminen naiset vs. miehet  (Luettu 11986 kertaa)
0 jäsentä ja 7 vierasta katselee tätä aihetta.
Asterix
Vieras
« : 25.09.2006 16:46:15 »

Sain käsiini pitkät tutkielmat
naisten ostoskäyttäymisestä,
joka kirvoitti makeat röhönaurut, koska miesparat oikeasti
haluaa ymmärtää ja kehittää Täydellisen Vastauksen
naiskuluttajille, hehehe.. miehen näkökulmasta. Cheesy Grin 2funny

Koko tutkielma yrittää ymmärtää miksi nainen esim.
nainen haluaa kiertää kaupasta toiseen ostaakseen
ja vertaillakseen erilaisia kokonaisuuksia,
vaikka ensimmäisessä kaupassa saattoi olla
jo käyttöön sopiva ostettava. Grin

Samassa tutkielmassa yritetään ymmärtää, miksi naiset
kykenevät muistamaan, mitä edellisessä kaupassa oli

ja miksi nainen rakentaa isoja kokonaisuuksia pienistä
asioista. Cheesy

Asiaa verrataan vaateostamiseen. Smiley

Nainen huomaa kauniin puseron putiikissa nr.1,
jotka näyttäisi hyvälle kotona odottavien uusien kenkien kanssa,
mutta johon pitäisi löytää vielä sopivat housut,
joita nainen alkaa silmäillä putiikki nr.2, nr.3 ja nr.4
löytämättä täydellisiä housuja, vaikkakin parit "ehkäpät"
olivat putiikki 3 ja 4:ssa. :Smiley

Nainen jatkaa shoppailua putiikki nr.5 ja 6, joista löytyy
asukokonaisuuteen sopiva laukku ja vyö, jotka sopivat, ei vain
tämän uuden puseron kanssa, vaan myös erään takkinsa kanssa yhteen. :Smiley

Silloin nainen muistaa nähneensä,
että putiikki nr.2:ssa oli eräs hame,
joka voisi näyttää hyvälle sekä uuden puseron,
laukun, vyön, kenkien ja takin kanssa. :Smiley Tongue

Se, että hän on käyttänyt tämän kokonaisuuden
luomiseksi aikaa, vaivaa ja liikkumista
kertoo, että nainen tekisi sen sittenkin, vaikka kaikki
kokonaisuuden osat olisivat samassa putiikissa,
hän käy tekemässä vertailuja muissa liikkeissä. :Smiley Tongue

Sitten samassa tutkimuksessa verrattiin miehen vaateshoppailua.

Mies haluaa puvun ja menee yhteen, korkeintaan kolmeen putiikkiin
ja ostaa puvun kaikki osat, paidan, solmion, housut,
takin ja vyön samasta liikkeestä.
Kauppaan voi kuulua tuon lisäksi vielä solmioneula ja alushousut..
-samasta putiikista. crazy2

Mies kuvittelee, että ostaminen samasta liikkeestä on
edullisempaa, koska se vie vähemmän aikaa ja vaivaa,
kuin naisen ravaaminen kaupasta toiseen eri yksityiskohtien
perässä, vaikka todellisuudessa nainen voi vertailukykynsä
ja ajan käyttönsä puolesta saada kokonaisuuden huomattavasti
edullisemmin
kuin ostamalla kokonaisuuden samasta putiikista. Smiley

Kysymys naisen hurjasta shoppailusta ja rahan tuhlaamisesta
on tietyllä tavalla siis aistiharha,
koska nainen vain rakentaa kokonaisuuden pienemmistä osista
vertailemalla eri vaihtoehtoja mielessään. Wink

Tänään nauratti aamulla eräässä kodinkone liikkeessä,
kun pariskunta oli ostamassa pesukonetta ja nainen sanoi,
että käydäänkö vielä kulta katsomassa sitä toista konetta siellä
edellisessä liikkeessä, kun se näytti olevan edullisempi
ja kauniimpi miehen siinä huokaillessa,
että mitä vikaa tuossa konessa oli ja onko sillä väliä onko se 50 euroa kallliimpi. Grin 2funny

Olisi mielenkiintoista kuulla kertomuksianne
ostoksilla olemisesta miehen kanssa. Cheesy

« Viimeksi muokattu: 25.09.2006 17:19:40 kirjoittanut Asterix » tallennettu
enska
Vieras
« Vastaus #1 : 25.09.2006 17:18:11 »

Uhhuh..
olen varmaan maailman huonoin shoppailija.. uglystupid2

Jo elintarvikeliikkeessä käyminen on stressaavaa..
Mulla on aina ostoslista mukana jotta vältyn siltä ylimääräiseltä ramppaamiselta hyllyltä toiselle ja samasta syystä käytän keskikoista lähikauppaa, sillä noissa hypersupermarketeissa ravaaminen  käy ihan hyötyliikunnasta:
100 metriä länteen maitohylly
150 metriä pohjoiseen leipätiski jne.. buck2

Lisäksi minulla on sellainen puutelista kodintarvikkeista että jos esim. olisin vailla kenkähyllyä, katson josko postiluukusta kolahtaneesta sisustusliikkeen lehdestä löytyisi sellainen. Ellei mieleistä löydy, niin pärjään kyllä nykyisellä kenkäkorillakin.. Smiley

Tuo vaateostos-esimerkki oli todella kaukana meikäläisen vaateshoppailusta. Yleensä se menee kuten ylläolevassakin tapauksessa eli huomaan tarvitsevani vaikkapa housut ja käyn sitten katsomassa  kaupoista vain ja ainoastaan housuja. Jos ei löydy tarpeeksi miellyttäviä, niin otan ne mitkä ovat mahdollisimman lähellä haluamaani mallia...Muutenkin kulutan kaikki vaatteeni ja tavarani niin puhki kuin mahdollista ja sittenkin vielä yritän viedä johonkin korjattavaksi ennen kuin luovutan ja ostan uutta tilalle..
Tästä syystä sekä garderoobini kuin kotini ovat aikas askeettisia.. :Smiley

Mutta joo..miesten kanssa shoppailua ei koskaan ole oikein tullut harrastettua, ehkäpä minä olen itse miehen roolissa mitä ko. toimintaan tulee.. Wink
tallennettu
Sister of Night
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #2 : 25.09.2006 17:39:56 »

Kysymys naisen hurjasta shoppailusta ja rahan tuhlaamisesta
on tietyllä tavalla siis aistiharha,
koska nainen vain rakentaa kokonaisuuden pienemmistä osista
vertailemalla eri vaihtoehtoja mielessään. Wink

Hehhehee! Loistavaa tekstiä, ja niin totta.  2funny

Itse voin sanoa shoppailukokemuksistani miehen kanssa vaan sen, että en ikinä harrasta sitä.
Mulla menee hermot vähintään yhtä nopeasti kun miehelläkin. Mulla vaan pinna kärvähtää siihen hoputtamiseen, ja siihen että ei saa rauhassa katsella ja sovitella.

Muutenkin tykkään kaikista eniten shoppailla yksin. En miekään kauheesti viihdy täyteen ahdetuissa kaupoissa, ja tykkään liikkua omaan tahtiini ja sinne minne huvittaa. Jonkun toisen kanssa homma menee kuitenkin odotteluksi, ja joutuu ravaamaan sellaisissa kaupoissa, jotka ei välttämättä itseä kiinnosta.  Eli toisaalta ymmärrän kyllä myös tuon miehisen näkökulma koko shoppailutoimintaan.  Wink
tallennettu

- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Mitä?
- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Sitten kun mä olen unohtanut sen.
- Okei.
valonkantaja
Vieras
« Vastaus #3 : 25.09.2006 17:41:03 »

Minä en ilmeisesti ole nainen, koska ostan vaatteet aina ajattelematta, sopiiko ne minkään kanssa yhteen. Siksi koen joka aamu peilin edessä tuskaa ja kärsimystä, kun mikään ei sovi minkään kanssa. Olen päätynyt tylsään ratkaisuun. Käytän lähestulkoon pelkästään yksiä mustia housuja tai tummansinisiä farkkuja + mustaa vyötä. Niiden kanssa sopii mikä tahansa yläosa. Sillä välin kymmenet käyttämättömät housut huokailevat kaapissani ja miettivät olemassaolonsa merkitystä.
tallennettu
Oikku67
Vieras
« Vastaus #4 : 25.09.2006 18:02:26 »

menee kuten ylläolevassakin tapauksessa eli huomaan tarvitsevani vaikkapa housut ja käyn sitten katsomassa kaupoista vain ja ainoastaan housuja. Jos ei löydy tarpeeksi miellyttäviä, niin otan ne mitkä ovat mahdollisimman lähellä haluamaani mallia...Muutenkin kulutan kaikki vaatteeni ja tavarani niin puhki kuin mahdollista ja sittenkin vielä yritän viedä johonkin korjattavaksi ennen kuin luovutan ja ostan uutta tilalle..
Tämä täsmää minunkin ostosreissuihini..
Farkut pidän niin puhki, että pysyvät jalassa lopulta vain tahdonvoimalla.. Smiley
Puseroita ostan kun mieleinen "kävelee" vastaan ja kun kyllästyn kierrätän siskolle tai ystävälle.
"Miehen" kanssa shoppailu päättyy tätänykyä jo liikkeen ovella 5-v:n kommenttiin "Äiti ei noi mitkään vaatteet käy sulle.." Smiley Cheesy
tallennettu
poNpula
Kohtuuastroilija
**

Nauti elämästä ja sen tarjoamista pienistä iloista

Profiili
« Vastaus #5 : 25.09.2006 19:19:19 »

No joo.. Tuota tuo ruokakauppashoppailu menee samalla tavalla molemmilla eli kaikki haetaan mahdollisimman äkkiä ja loogisessa järjestyksessä, kun ei jaksa kävellä montaa kilometriä tavan marketissa saadakseen murkinat.

Vaateshoppailut saan kyllä hoitaa ihan yksin, koska mies vihaa yli kaiken sitä että (ainakin omani) kun nainen juoksee kaupassa jokaisen rätin perässä vertailemassa.

Itse jos lähden jotain hakemaan niin en osta sitä ensimmäisestä liikkeestä vaan käyn muutamissa ensin katselemassa ja sen jälkeen teen vasta valinnan. Yleensä se on hinta/laatu-suhteessa paras tuota jonka ostan. Sen ei tarvitse olla se kallein ja hienoin, vaan voin antaa joissakin valinnoissa periksi.

Mutta kyllä ainakin meillä tuo shoppailukäyttäytyminen vaihtelee sen liikkeen mukaan, jos tekniikasta kyse niin mie tahdon äkkiä pois ja mies viihtyy vaikka pari tuntiakin jos niikseen on.

Mutta summattuna, kyllä mie mieluummin käyn yksin vaatteeni hakemassa, mutta taloon tulevat voidaan käydä yhdessä ajan kanssa tai nopeammin hakemassa.
tallennettu

Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan
sawotar
Vieras
« Vastaus #6 : 25.09.2006 19:47:31 »

Grin aikasta hyvä...

Meillä taasen mennään silleen, että kumpikin inhoo shoppailua ylikaiken  buck2 äkkiä koriin ja kassalle  knuppel2
tallennettu
aQuarius~
Kanta-astroilija

Au vesimies ja asc neitsyt

Profiili
« Vastaus #7 : 25.09.2006 21:16:56 »

Nykyisen miehen kanssa en vielä ole onneksi ollut shoppailemassa mutta ex-mieheni kanssa se oli yhtä helvettiä  Grin  Grin
Hän yritti aina parhaansa mukaan ehdotella minulle hänen mielestään hienoja vaatteita mutta nähtyään sellasen "jaah..."-ilmeen minun naamalla niin jopas tuli myrtsi ilme hänelle! Hän oli jo löytänyt ensimmäisestä kaupasta ties mitä sukista uuteen telkkariin kun minä olen sovittamassa tuhansia vaatteita sovituskopissa ja lopputuloksena se että next store  Grin
Seuraavassa kaupassa minä mars-kaksonen aloin jo ostamaan kauheat kasat kaikkea mikä on sillä hetkellä niin hemmetin hienoa...
Sen jälkeen haluan vielä ostaa ne asiat mitkä oli tarkoitus ostaa mutta kierrettyäni pari tuntia kahdessa kaupassa mies sai pultit ja sanoi ettei minulle mikään kelpaa... Tottakai minä suutuin ja lähdin kotiin bussilla vaikka olisin hänen kanssa voinut mennä autolla, kotona vielä yritin olla vihainen mutta ei kestänyt pokka. Seuraavana päivänä lähdin yksin ostamaan vaatteita+muuta tavaraa  ja tulin takaisin iloisena kun olin vihdoin löytänyt haluamani. Muutaman päivän kuluttua lähdin sitten palauttamaan niitä ostoksia mitkä olin ostanut hetken mielijohteesta  Grin

Pahimpaa meteliä kaupassa kyllä on pitänyt eräs rapu-rapu pari... Siinä alkaa ihan hävettämään se huuto  Grin  Grin

Saatan vielä kaiken tuon draaman lisäksi olla aika itsekäs kaupoissa. En ikinä jaksa odottaa muita mutta muiden pitäisi aina olla valmiita odottamaan minua...
  uglystupid2
tallennettu

Tule takaisin niin kuuntelen ja haluan ymmärtää. Älä tee näin...
Asterix
Vieras
« Vastaus #8 : 25.09.2006 21:33:46 »

Minua tuossa tutkimuksessa nauratti myös se,
että keitä naisia nämä miehet,
siis varsin korkeassa asemassa olevia markkinatutkijat,
ovat seuranneet tätä tutkimusta varten?  :Smiley

Omia vaimojaan ja tyttöystäviään miehen luottokortillako? 2funny Grin

Kävi mielessä, että onko nämä naiset ovelasti selittäneet
markkinointimiehilleen, että he tekevät vertailuja
vinguttaessaan miehensä visaa eri liikkeissä
ja muistuttavat, miten kalliita miesten kertaostokset,
kuten auto ja sen kivat erikoisalumiinivanteet jne. ovat
ja miten edullisia naisten "pikkuostokset" ovat. Grin Cheesy 2funny

Nimittäin jos nainen käyttää omaa rahaansa, niin kyllä
hän tietää tasan tarkkaan, mitä hän ostaa ja mistä. coolsmiley

Jos nainen on niin onnekas, että saa miehensä "rajattoman"
luottokortin käyttöönsä vapaasti huomionosoituksena mieheltään,
niin kyllä sitä silloin mielellään kiertää ja katselee.. :Smiley Wink

Olen huomannut tämän itsestäni. Jos minulla on enemmän rahaa
käytössäni, niin kiertelen enemmän.
Jos vähemmän, teen ostopäätökseni nopeammin. Wink

Käytännössä tämä näkyy niin, että kun minulla on vähän rahaa,
niin tuntuu, että kaikkea kivaa olisi myynnissä juuri silloin. Tongue :Smiley

Kun sitten rahaa olisi tuhlatakin, niin sitten valikoimissa
tuntuu olevan vain pelkkää roskaa, johon ei halua tuhlata. :Smiley

tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #9 : 25.09.2006 21:44:18 »

Minä en ole varsinaisesti mikään shoppailu ihminen.
Tai no, se on kyllä olosuhteista riippuvaista myös, kuten Asterix tuossa kirjoitti.  :Smiley
Olen kokenut ihan samoin, että jos on sitä 'tuohta' käytössä, niin ettei tarvitse hintalappuja katsella, niin silloin sitä kiertelee ja shoppailee enemmän, mutta yleensä silloin ei ole mitään hyvää ja kiinnostavaa tarjolla edes.
Jos taas mennään ihan nollissa, ja jos sattuu eksymään johonkin shoppailupaikoille, niin siellähän on koko syksyn mallisto tehty ihan kuin minua varten. Myös muissa tuotteissa kuin vaatteissa.

Avioliiton aikana ei mieheni käynyt ollenkaan ostoksilla, minä ostin kaiken tarvittavan, myös hänelle..
Nykyinen miesystäväni taas shoppailee enemmän kuin minä...  Shocked
Mutta tietysti oma rahallinen tilanteeni on nyt ihan eri kuin joskus ennen.
Olenkin sanonut, että miksi tulisin rääkäämään itseäni johonkin shoppailureissulle.  Angry

Enkä ehkä muutenkaan nykyään tarvitse kaikkea ihan niin paljon kuin joskus ennen, enkä ole enää niin laatutietoinenkaan... olosuhteidenko pakosta, mene ja tiedä...  angel

tallennettu
Jasca
Vieras
« Vastaus #10 : 27.09.2006 15:19:25 »

Minä en ilmeisesti ole nainen, koska ostan vaatteet aina ajattelematta, sopiiko ne minkään kanssa yhteen. Siksi koen joka aamu peilin edessä tuskaa ja kärsimystä, kun mikään ei sovi minkään kanssa. Olen päätynyt tylsään ratkaisuun. Käytän lähestulkoon pelkästään yksiä mustia housuja tai tummansinisiä farkkuja + mustaa vyötä. Niiden kanssa sopii mikä tahansa yläosa. Sillä välin kymmenet käyttämättömät housut huokailevat kaapissani ja miettivät olemassaolonsa merkitystä.

Ilmottaudun mukaan tähän kerhoon! Kun tarvitsen jonkin vaatteen, menen kaupassa suoraan myyjän luo, kuvailen hänelle mitä tarvitsen ja pyydän häntä etsimään sen minulle. Sovitan ne kaksi, jotka kaupasta löytyy ja shoppailut on tehty. Yksinkertaista ja kivutonta.   knuppel2
tallennettu
Myria
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #11 : 27.09.2006 15:29:30 »

En pidä shoppailusta, koska yleensä kaupoissa ei ole sellaisia vaatteita tai muita tavaroita joita haluaisin.

Mieluiten ostan tarvitsemani postimyynnistä, silloin jää myös sovituskopissa tuskailu pois.
tallennettu
Lari
Vieras
« Vastaus #12 : 27.09.2006 16:53:56 »

Kaikki vaatteeni olen kaupasta ostanut. Postimyynti se vasta kamalapaikka on miehelle, sikoja säkissä myyvät  Wink

Käytän niitä hyväksi havaittuja kauppoja ja sieltä löytyy. Tavallaan ajatukseni on niin, että jos kolme kertaa on käynyt vaatekaupassa eikä löydä tarpeellista tavaraa, kauppa on ilmaa vain sen jälkeen. Näin se lähestulkoon menee.

Kaksi vaatekauppaa riittää vallan mainiosti. Okei, olen minä Helsingissä käynyt kymmenessä kaupassa etsimässä mieleisiä kenkiä. Saako niin tehdä jos ei tunne kauppoja  Wink
tallennettu
Myria
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #13 : 27.09.2006 20:31:13 »

Vai on se Lari sian säkissä saanut postimyynnistä.
No, minä en sikaa, mutta hevosen kyllä ostin netin kautta  Grin
tallennettu
Lari
Vieras
« Vastaus #14 : 27.09.2006 20:39:34 »

Katsos kun tykkään mukavista ja sopivista vaatteista. Ostan harvoin vaatteita ja sitten kun postimyynistä ostaa niin ei koskaan voi tietää mitä sieltä tulee. Kuvissa ne on aina niin makeen näkösiä.

Sitten kun menee tilaamaan jotain, niin eipä niitä tule palautettua vaan kaapin täytettä saattaa ihan hyvin tulla. Digikameran olen ostanut netistä kun halvemmalla sai.

Jos hinta paikkakunnalla ei ole paljoa korkeampi kuin jostain kauempaa tilattuna niin mielelläni ostan läheltä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: