Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: "Tee toiselle se mitä toivoisit itsellesi..."  (Luettu 23777 kertaa)
0 jäsentä ja 14 vierasta katselee tätä aihetta.
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #15 : 26.09.2006 18:36:59 »

No joo... kunhan nyt vähän 'kaivelin' ...  Huh
tallennettu
helen
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #16 : 26.09.2006 19:55:13 »

jaspiksen sanoissa ajatusta minäkin olen lopen kyllästynyt olemaan
paskaämpärinä suojaudun ja puen oranssia päälle
Ympärillä on aina ihmisiä joissa on negatiivista energiaa oranssi
vahvistaa näiltä ympäristö MYRKYILTÄ
tallennettu

Aurinko Rapu
Nousu Leijona
Kuu Oinas
Näillä mennään
härkä-69
Vieras
« Vastaus #17 : 27.09.2006 06:45:10 »

Mutta mehän ollaan erilaisia. Jos toinen haluaa hölistä ja toinen ei, niin pitääkö sitten kuunnella sitä toisen hölinää, koska hänhän vaan noudattaa Jeesuksen neuvoa?  Cheesy
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #18 : 27.09.2006 14:19:16 »

Meidän selkärankaamme väännetty lause - kirous vaiko siunaus?
Miten ja kuinka tuo pitäisi ymmärtää/elää?

Se on suuri siunaus, kun sen oikein oivaltaa.  Wink

Kohtelee esimerkiksi toisia siis kunnioittavasti ja rakastavasti, jos haluaa itseäänkin niin kohdeltavan. Kaikki "hyvä" palautuu monin verroin takaisin (jossain muodossa) "hyväntekijäänsä". Eli tuo lause on samalla ikäänkuin itseään toteuttava.  :Smiley

Eikä se tarkoita sitä, että täytyy olla ns. liian epäitsekäs ja hyväksyä toisten hyväksikäyttö yms. Vaan tuohon pätee myös se samainen lause: tee toiselle mitä toivoisit itsellesi tehtävän. Eli kun ei myöskään toivo hyväksikäyttöä yms. silloin ei anna sen tapahtua itselleen.

Voi tämän lauseen merkitys on niin selkeänä sisimmässäni, mutta kun yrittää sen sanoiksi pukea...  uglystupid2 Ja muutenkin lause itsessään on helpommin sanottu kuin tehty. Kuitenkin todella laajavaikutteinen ja siunauksellinen lause todellakin, kun sen oppii oikeasti sisäistämään ja toteuttamaan elämässään.  Wink angel
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #19 : 27.09.2006 14:23:53 »

Itselläni tämä mantra on ollut aina muodossa:

Älä tee muille sellaista, mitä et toivosi itsellesikään tehtävän.

No tuohan siihen juuri myös sisältyy.  Wink
tallennettu
sawotar
Vieras
« Vastaus #20 : 27.09.2006 15:48:41 »

'' Älä pilkkaa toisia, jotta et itse joutuisi pilkankohteeksi'' knuppel2 mutta valitettavasti paljon on sellaisia jotka pilkkaa vaikka itse ei pilkkais  Lips Sealed moni tekee sitä mitä ei haluis itselle tapahtuvaksi, ei sekään sanonta aina päde!
Sitä saa mitä tilaa...no oon tilannut vaikka mitä, ja ei näy eikä kuulu  Shocked HÖH jotenkin outoja sanontoja Grin
tallennettu
sawotar
Vieras
« Vastaus #21 : 27.09.2006 17:53:24 »

Gmusic...Just niin, loruja riittää ja sanontoja kuhan vaan jaksaa keksiä lisää Cheesy mutta toteutus on muuta voisi sanoa jopa mahdotonta crazy2
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #22 : 27.09.2006 18:31:40 »

Kuten tuolla toisessa topicissa tuota just ajattelin, niin en hyväksy sitä ollenkaan kuuluvaksi tähän maailmaamme, jossa muut kulttuurit ovat tulleet lähemmäksi. Jo kulttuureissa on niin suri ero, ettemme todellakaan voi tietää toisen 'hyvää'. Jos minä tykkään halauksesta ja menen jotakin halaamaan, jolle se on kauhistus. Tai vaikka sanon kohteliaisuuden, se voi toisessa kulttuurissa olla toista.

Ja vaikka nyt tutummassakin piirissä. Olen yrittänyt joskus toimia tuon mukaan, niin olenpa saanut vihaisesti takaisin.

Mutta kuten toteatte, lauseen voi tulkita hyvin monella tavalla ja hyvin monelta kantilta. smitten
tallennettu
valonkantaja
Vieras
« Vastaus #23 : 27.09.2006 18:38:41 »

Olen kai niin turtunut muiden ihmisten negaatioihin, etten enää hirveästi välitä... Uskon juuri siihen että se minkä antaa, tulee aikanaan takaisin... Olenkin kehittänyt itselleni hyvin pitkän pinnan ja katselen toisten tökeröä käytöstä läpi sormien. Itse minä sitten nautin niistä omista hyvän omatunnon hedelmistä, kun olen ollut oikein mukava ja auttanut ihmistä, joka on joskus minut jättänyt pulaan...

Ehkä juuri tämän piirteen takia ystäväni sanoi mulle että olen ylpeä ja kuvittelen olevani niin paljon parempi kuin muut. Olkoon sitä mieltä sitten jos ei kestä, että joku oikeasti ihan vilpittömästi tekee muille palveluksia.
tallennettu
tuulispää
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #24 : 27.09.2006 18:46:02 »

Tämä Isä Franciscuksen rukous täydentää tuota lausetta, eli siis sitä mitä minä koen tuon lauseen "tee toiselle se mitä toivoisit itsellesi" tarkoittavan.Sillä näen siinä toisessa Itseni.
Lainasin tän tuolta toiselta foorumilta... :Smiley

Isä Franciscuksen rukous:

Ainoa Jumalan silmä, joka tulee koskaan katsomaan sinua,
on toisen henkilön silmä, kun hän katsoo sinua.
Ainoa Jumalan käsi, joka tulee koskaan koskettamaan sinua,
on toisen henkilön käsi, kun hän koskettaa sinua.
Ainoa Jumalan ääni, joka tulee koskaan puhumaan sinulle,
on toisen henkilön ääni, kun hän puhuu sinulle.

Ainoa Jumalan silmä, joka tulee koskaan katsomaan toista
henkilöä,
on sinun silmäsi, kun sinä katsot häntä.
Ainoa Jumalan käsi, joka tulee koskaan koskettamaan toista
henkilöä,
on sinun kätesi, kun sinä kosketat häntä.
Ainoa Jumalan ääni, joka tulee koskaan puhumaan toiselle
henkilölle,
on sinun äänesi, kun sinä puhut hänelle.

Kun puhut, muista, että puhut Jumalan äänellä.
Kun kosketat, muista, että kosketat Jumalan kädellä.
Kun katsot, muista, että katsot Jumalan silmällä
Hänen omaa luomustaan.
 smitten
tallennettu

Aurinko Leijona
Nouseva Jousimies
Kuu Neitsyt
Merkurius Leijona
Venus Rapu
Mars Neitsyt
Keltainen Galaktinen Ihminen
kooky
Vieras
« Vastaus #25 : 27.09.2006 22:24:27 »

Kuten tuolla toisessa topicissa tuota just ajattelin, niin en hyväksy sitä ollenkaan kuuluvaksi tähän maailmaamme, jossa muut kulttuurit ovat tulleet lähemmäksi. Jo kulttuureissa on niin suri ero, ettemme todellakaan voi tietää toisen 'hyvää'. Jos minä tykkään halauksesta ja menen jotakin halaamaan, jolle se on kauhistus. Tai vaikka sanon kohteliaisuuden, se voi toisessa kulttuurissa olla toista.

Ja vaikka nyt tutummassakin piirissä. Olen yrittänyt joskus toimia tuon mukaan, niin olenpa saanut vihaisesti takaisin.

Mutta kuten toteatte, lauseen voi tulkita hyvin monella tavalla ja hyvin monelta kantilta. smitten

minäkin olen kokenut...että antamalla toisille sitä mitä haluaisin itselleni annettavan, en kuitenkaan saa toisilta automaattisesti sitä mitä haluaisin.

esim jos haluan tarjota kaikille seurassani vapauden olla mitä on enkä pyri määräilemään ja pakottamaan, niin tottahan juuri näin sitten tehdään minulle. eli jos annan vapautta , saan rajoituksia.

vaikka esimerkkinä...esimerkki voi olla mikä vaan.

oisko hyvä sitten niin että:

pyrin tekemään itselleni kaiken sen mitä haluan itselleni tehtävän, mutta en tee toisille mitään, vaan teen toisten kanssa, samoin en ole toisille mitään, vaan olen toisten kanssa...

mutta hei...tämä taas osoittaa sen, miten näillä sanoilla saa aikaan väännöksiä...ja ne käsitetään eri tavoin. mulle tulee aina tuosta toisille tekemisestä mieleen se, että nimenomaan pyritään aktiivisesti johonkin päämäärään toisessa, ja se haiskahtaa toisen muokkaamiselta itsensä mukaan.

sanat sanat sanat...

muoks. tuo jumalan ääni juttu oli kaunis, ja se saattaa auttaa käytännön tilanteissakin, antamaan ymmärrystä.
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #26 : 27.09.2006 22:37:53 »

Kiitos Tuulispäälle isä Fransiskuksen rukouksesta. Tämä isä on minunkin lempipyhimyksiäni.

Ja Sign, tuotapa se usein juuri voi olla meidän kehittymättömyydessä ja yksinapaisuudessa, että aina on taka-ajatuksena (useinkin tiedostamatta) kun tehdään hyvää, että se koituisi lopulta itselle hyväksi. Ollaan hyviä, että tulisi hyvä mieli ja huomattaisiin kuinka hyviä tässä ollaan. Eräs tosiuskovainen sanoikin, että voit pettää muita, voit pettää itseäsi, mutta et petä jumalaasi.

Tuota...mitä ihmeen kieltä on 'muoks'?
tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #27 : 28.09.2006 08:23:22 »

Lainaus
Tuota...mitä ihmeen kieltä on 'muoks'?

öhmm...tuota, ei se taida olla mitään kieltä...  Embarrassed  Grin

siitä on kauan kun on ollut äidinkielenopetuksessa. vai oisiko tää jotain uutta foorumislangia sitten? luultavasti olen matkinut sen joltain muulta, joka on käyttänyt sitä täällä, ja luullut että se oli hauska tapa ilmaista muokkaus. (eli jos tekstiä on muokattu jälkeenpäin...)

siis, muoks  smitten
« Viimeksi muokattu: 28.09.2006 08:27:38 kirjoittanut sign? » tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #28 : 28.09.2006 14:36:58 »

Ahaa! Siis tätä foorumikieltä.  Grin
Ainahan se ammattisanasto syntyy!

Tät ei muoks..

ps. nyt muoks... eli emuoks edellä
tallennettu
Valo
Vieras
« Vastaus #29 : 28.09.2006 20:46:18 »

Jotenkin tosiaan on joskus aatellut että tuota jo ja mitäpä jos.
Niin sitä piti sanomani että olen sortunut semmoiseen jeesusteluun siinä että olen kuvitellut toiselle tehtävän ja itsellekin toivottavan asian olevan hyvää, ihanaa, ystävällistä, kaunista, liipatilaa, mitä nuo sanat kutse illekin eli itse kullekin meistä tarkoittavat. Siis egojemme kielellä.

Tälläkin hetkellä tekemällä ns. "pahasti" sukulaiselleni eli torjumalla hänet teen auttamista hänen kasvulleen, itsensä kohtaamiselleen tilanteessa jossa en olekaan ainaisena tukena vaan hän löytäköön sen voimansa itsestään, sillä yksin on jokaisen oltava: löytääkseen itsensä, löytääkseen itsensä muissa, löytääkseen Yhden kaikesta. Kuten jossakin vaiheessa elämässäni - jos käänteisesti lähden ajattelemaan - olisin toivonut minulle laitettavan jarruja hommiini, rajoja, että joku oisi sanonut että lopeta. Ihan vain saattaakseen minut oikealle raiteelle - ja niin saatan nyt teoillani häntäkin valitsemaan raidettaan. Mutta voin tehdä toiselle vain sen rakkauden teon minkä olen omissa kokemuksissani tullut tietäneeksi lopultakin rakkautta olevan.

Tehkäämme myös itsellemme se minkä toivoisimme itsellemme tehtävän-  :Smiley

Huh ee  :Smiley niin no  smiley6600 en löydä sitä valo-suomi-valo-translaattoria netistä  knuppel2 joo, nyt alkaa valjeta eikö?  knuppel2 knuppel2
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  

Siirry: