Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, minä en ainakaan kulje tietoisesti kohti valoa..
Monesti on vain kyse valinnoista kun kohdalle osuu jotain josta tietää seuraukset..Mutta pakko myöntää, että joskus päässä käy ajatuksia siitä että "entäpäs jos tekisikin tietoisesti näin, vaikka tiedän että se on väärin.." "kokeilisinko ihan
piruuttani.." ja sitten sitä kauhistuu itsekin että voimunjee, mikäs riivaaja tuollaisenkin sairaan ajatuksen pisti päähäni..no minä itse tietenkin..
Kyllä minun olkapäilläni ne molemmat siivekkäät, se höyhen- ja se suomupeitteinen istuvat. En voi kieltää pahuutta itsessäni sen enempää kuin julistaa hyvyyttäni. Miten niitä puolia sitten annostelee ja kuinka tietoisesti, onkin toinen juttu..
Väsyisin jos minun TÄYTYISI olla hyvä, olen hyvä sen verran kuin moraalini, maailmankatsomukseni jne luontevasti ANTAVAT minun olla hyvä..
Vaan onhan se tietenkin joustettava, joskus tuntuu kuin olisi pakotettu hyvyyteen tai varsinkin liialliseen kiltteyteen, muiden odotuksien täyttämiseen jne vaikkei tahtoisi, se sitten kostautuu sellaisena tiettynä turhaututumisena..Silloin vain miettii päässään että kohta pimahdan ja sitten alkaa herkutella/fantasioida jotain tooodella ilkeämielistä..
Hmmm..ehkä hyvyyttä ei olisi ilman pahuutta, eikä hyvyyttä tunnistaisi/tiedostaisi itsessään ellei sille olisi vastaparia. Uskoisin näin, että jos hyvyydelle on tarkoituksensa, sama pätee pahuuteenkin, sitä on vain niin paljon vaikeampi myöntää..