Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miksi meillä on uskonto (uskonnot)?  (Luettu 30009 kertaa)
0 jäsentä ja 23 vierasta katselee tätä aihetta.
metsätonttu
Vieras
« : 02.10.2006 19:43:41 »

Kysyn hieman Kitiaran kysymyksen aihetta, mutta vaihdan vain näkökulmaa. coolsmiley

Mihin me tarvitsemme uskontoja? Siis miksi sinulla on uskonto, usko tai Jumala yleensäkin? Tai miksi ei sellaista ole?
tallennettu
Hurme
Kohtuuastroilija
**

Hurmaan!

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 02.10.2006 19:46:56 »

Ihmismassojen hallintaan  Angry
Uskonto on maailman paras, halvin ja tehokkain massan hallintakeino ja ihmisten yhdistäjä.
tallennettu

(http://avatars.jurko.net/uploads/avatar_3440.gif)

http://www.phpbbserver.com/idanfoorumi/
 askendentti  kaksoset  aurinko  kuu  merkurius  neitsyt
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #2 : 02.10.2006 21:26:12 »

Arkkipiispa (entinen) Vikström sanoi kerran eräässä puheessaan,
että uskonto ei olekaan järjen asia,
vaan tunteen asia.

Miksi se muuten kuohuttaisi ihmisiä niin paljon, jos sitä ei elettäisi tunteiden kautta?

Onkohan eläimillä uskonto, tai jos ei niin miksi ei?

Kun aina, jos puhutaan ihmisen historiasta, on mukana ollut jonkinsortin usko...uskonto.
tallennettu
Kotkansilmä
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 02.10.2006 21:59:29 »

coolsmiley

Siksi lienee uskonto ei ole järjen asia,

koska sitä on niin vaikea selittää,

U S K O T T O M I L L E !!

2funny

tallennettu

Hetkiä, joita olen kanssanne,
 haluan unohtaa hetkeksi.
sawotar
Vieras
« Vastaus #4 : 03.10.2006 08:09:48 »

Ehkä ihminen jaksaa positiivisemmin eteenpäin, kun uskoo johonkin. Uskonnothan on hyviä, jos niihin ei sisälly rahastusta, hyväkskäyttöä eikä väkivaltaa knuppel2
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #5 : 03.10.2006 09:41:52 »

En todella tieda miksi, en tunne yhtaan uskontoa jossa olisi pelkkaa hyvaa; uskonto on aiheuttanut sotia, vallankaappauksia ja kayttanyt ihmisten hyvauskoisuutta HYVAKSEEN, kaikki uskonnot!!!
tallennettu
the_planet
Vieras
« Vastaus #6 : 03.10.2006 10:14:57 »

Yhdyn edelliseen, siksi uskonkin itseeni
tallennettu
kitiara
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #7 : 03.10.2006 14:16:14 »

no ensinnäkin kaikki uskonnot eivät ole aiheuttanut sotia (esim. budhalaisuus)... ihmiset uskovat ja kuuluvat uskontoihin koska ihmisellä TÄYTYY olla jotain mihin uskoa... jopa ateistit uskovat, mutta eivä't kutsu sitä jumalaksi vaan energiaksi. tai evoluutioksi. kuitenkin jokainen uskoo johonkin ja uskonnot ovat hyviä, koska se antaa myös yhtenäisyyttä ihmisiin. ja jotkut uskonnot eivät voi sille mitään että he ovat joutuneet sotaan. esimerkiksi keskiajalla poltettiin "noitia" (wiccoja), koska he eivät uskoneen Jumalaan tai halunneet liittyä kristinuskoon, vaikka se olisi ollut kuolemaa parempi vaihtoehto (vai olisiko?). "maailman" uskonnot ovat pahimpia sodanaiheuttajia, koska heistä on tulleet ahneita  Cry
tallennettu
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #8 : 03.10.2006 14:29:05 »

Lohn Lennon: Imagine:  .... and no religion too,....
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Jinx
Vieras
« Vastaus #9 : 03.10.2006 14:51:37 »

Yhessä vitsissä oli näin:
siksi että on joku jota huutaa sängyssä rakstelun aikana (esim. HERRA JUMALA! JEESUS! yms)

Mutta enpä noista uskonnoista niin tiedä...
Eikös se ole aika huono homma että sen takia ihmisiä sotii ja jehovat kiertää tyrkyttämässä lehtiää?

tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #10 : 03.10.2006 15:31:02 »

Se suuri hätä panee uskomaan suurempaansa, toivoon ainakin. Ja ne voimakkaammat (ehkä niillä on ollut vielä suurempi hätä) ovat luoneet siitä oman valtansa symbolit.

Eikä minusta sen naurettavampia ole suomalaisten tai viikinkienkään uskonnot. Luulen, että yhtä vapisevalla toivolla on rukoiltu, anottu apua heiltä.

Taitaa olla, että niin kauan kun ihminen tunteineen ja mielikuvineen on ollut tämän maan päällä, ovat he aina luoneet jonkinlaisen kuvan jumaluudesta ja suuremmasta voimasta.

Siis ihmeellistä!
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #11 : 03.10.2006 22:13:42 »

coolsmiley

Siksi lienee uskonto ei ole järjen asia,

koska sitä on niin vaikea selittää,

U S K O T T O M I L L E !!

2funny

Tämä oli hyvä.  2funny

En kyllä lopulta tiedä miksi on uskontoja.  :Smiley Mielestäni niitä ei tarvita. Monista uskonnoista on valitettavasti tullut se itse tarkoitus, se itse uskottava asia. Eli ei esim. enää uskota Jumalaan vaan pikemminkin itse siihen uskontoon. En osaa selittää...  Undecided

Niin vaikea selittää.  Grin
tallennettu
the_planet
Vieras
« Vastaus #12 : 03.10.2006 22:35:59 »

En kyllä lopulta tiedä miksi on uskontoja.  :Smiley Mielestäni niitä ei tarvita. Monista uskonnoista on valitettavasti tullut se itse tarkoitus, se itse uskottava asia. Eli ei esim. enää uskota Jumalaan vaan pikemminkin itse siihen uskontoon. En osaa selittää...  Undecided
Niin vaikea selittää.  Grin

Ymmärsin täydellisesti kaiken minkä sanoitte  Smiley
tallennettu
härkä-69
Vieras
« Vastaus #13 : 04.10.2006 07:13:44 »

Koska ilman Jumalan ilmoitusta ihmiset uskoivat kaikenmaailman epäjumaliin. Toiset tarvitsevat ohjeistuksia enemmän, toiset vähemmän. Lopulta usko tai uskonto on jokaisen oma henkilökohtainen asia. Ehkä voisi myös kysyä mihin tarvitsemme uskontoa?  :Smiley
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #14 : 04.10.2006 09:25:12 »

Tasta syntyi uusi kysymys, miksi taytyy uskoa uskontoihin?
Miksi se ei yhta hyvin voi olla kivi tai aurinko, on mielestani hyva asia uskoa johonkin omantunnon mukaan, mutta ei valttamatta ns. uskontoihin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  

Siirry: