Yhtä hyvin voi sanoa että jokainen teko on karmaa, sen maksua tai sen tekemistä, tämäkin läpätys minulla nyt.
Aivan, siinä yksi elämän ja elämisen pointteja
Karman lisäksi kerätään myös kokemuksia tästä fyysisestä maaimasta.
Sanotaan, että mitään ei ole loppujen lopuksi päätetty Sinun puolestasi. Olet Itse luonut Itsesi elämänsuunnitelman ja päätät Itse, noudatatko sitä. Voit olla, mennä ja tulla vapaasti tässä maailmassa, tehdä mitä haluat - ei sinua siitä rangaista. Karmahan ei ole rangaistus, se on oppiläksy tai sielun julkinen anteeksipyyntö toiselta aiemman pahan teon takia. Ihminen muuttaa karmaansa joka hetki. Jokainen luo Itse oman karmansa ja päättää Itse kuinka maksaa sen takaisin. Tämä ei varmastikaan lohduta niitä, jotka eivät asiaa tiedä/usko ja joilla elämä menee päin sitä itseään, mutta he ovat Itse valinneet osansa: joko osaksi elämänsuunnitelmaan tai omilla vapailla valinnoillaan täällä maan päällä.
Elämänsuunnitelman tarkoitus on helpottaa karman maksamista, asioiden oppimista ja elämän kokemista Sinulle parhaalla tavalla. Sinulla on vapaa tahto kieltäytyä sen noudattamisesta: olet kuin oppilas luokassa, joka ei tunnilla halua keskittyä omaksi hyväkseen tärkeään aiheeseen vaan puuhailee ihan muuta. Opettaja ei rankaise oppilasta tästä, mutta oppilas ei pääse tunnilta seuraavalle, ennen kuin hän on malttanut kuunnella ja keskittyä asiaan. Oppilas saa viettää luokassa ihan niin pitkän ajan kuin haluaa - asiaan keskitytään vasta sitten, kun oppilas malttaa näin tehdä.
Ja mitä vanhempi sielu, sen vähemmän ja sen lyhyempiä oppitunteja. Enemmänkin voisi puhua valinnaisaineista
Tämä on vain yksi esimerkki asiasta, näin minä ymmärrän sen.
Sanoit, että on olemassa Hyvää ja Pahaa. Jokainen näkee maailman eri tavoin. Minä näen asian niin, että ei ole olemassa mitään "Pahaa" tai "Väärää". Ne ovat vain kulttuurin, moraalin, yhteiskunnan ja kanssaihmisten määritelmiä tai omia karmanvelkoja (ja korostan edelleen, että niitä ei anneta sinun
kiusaksi vaan avuksi, vaikkei se siltä tunnukaan juuri sillä hetkellä) Kaikki on Alkulähdettä, eikä Alkulähteellä ole vastakohtaa. Se on Kaikki. Ihmiset tarvitsevat vastakohtaisuuksia, jotta he ymmärtäisivät asiat paremmin. Miten tiedämme, mitä on ilo, jos emme koskaan ole olleet todella surullia? Ymmärtävätkö ihan ökyrikkaat miten rikkaita he todella ovat, koska eivät ole koskaan olleet köyhiä tässä elämässä? Kuinka voimme tietää, mitä on rehellisyys, jos meitä ei ole joskus petetty? Sitä oppii arvostamaan positiivia asioita, kun kohtaa niiden negatiiviset ääripäät
Ehkä keskustelu Jumalasta (Alkulähteestä) on ihmisille niin vaikeaa, koska sille ei ole vastakappaletta. On vaikeaa käsittää, että se vain on ja on aina ollut ja tulee aina olemaan. Syntymän vastakohta on kuolema - miten Jumala voi vain olla, olisihan sen pitänyt syntyä ja pitäähän sen kuolla joskus... Minun vastakohta on Sinä - Jumala on sekä minä että sinä, me ja he.. miten se on mahdollista...
Tällaista ihme filosofista pohdintaa näin aamutuimaan
En yritä käännyttää sinua, Ivan, mihinkään. Tiedän, että ajatusmaailmasi on juuri sopiva sinulle eikä kukaan voi sanoa toiselle, että "Näin tulee ajatella!" Halusin kuitenkin tuoda omia näkemyksiä esille - ehkä ne avaavat sinulle uusia ovia ja antavat lisää pohdintaa. Kysely ja kyseenalaistaminen on vain hyväksi, ei kaikkea pidä purematta niellä
Lisäksi teet meille "elämänfilosofeille" haasteita pistämällä meidät pohtimaan ja selittämään ajatuksiamme. Se vahvistaa myös meitä